Guest Øystein Dahl Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Har en MB 270CDI 2004 modell som tapper seg for strøm i perioder. Den kan være fin et par måneder, for så å gå tom for strøm hver dag i en uke eller to. Når den tapper seg for strøm, blir batteriet fullstendig tomt for strøm, på ca. 8-9 timer. Får ikke engang vridd om nøkkelen. Det ble målt på verksted i Danmark (merkeverksted), at noe trakk 15A når bilen var avskrudd. Her mente de at det kunne være styreenhet til høyre forsete. Har tatt strømmen til begge forsetene. Bilen tapper seg fremdeles for strøm. Merkeverksted i Sverige tipper på forvarmern til motoren, da de har byttet denne i noen biler, ved slike feil. Har forøvrig hatt bilen på verksted for denne feilen 4-5 ganger i Norge, hvor de ikke har funnet noen ting, ikke engang antagelser om hva det kan være. Har tatt strømmen til begge forsetene. Bilen tapper seg fremdeles for strøm. Er det noen som har vært ute for det samme, eller noen som vet om en virkelig god mekaniker som klarer å finne slike feil? Mvh Øystein
Guest Gjesten Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Er det tapping vil jo alle kunne måle ut hvilken sikring som tapper. Er det ikke tapping over noen sikringer, men fremdeles tapping ut fra batteri så må man måle mellom dynamo, blokkvarmer,.og andre ting uten sikring. De som sier høyre sete må jo ha målt feil for å si noe slikt
Guest gjest Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 er det ikke en modul som sitter under/ved ratte som styrer alle computerene/modulene til bilen. denne kan feile og gi feil signal ut til de andre modulene slik at de ikke slår seg av når bilen skal slå seg av. det tar jo opp til 20 min etter at du har slått av bilen før alle modulene har slått seg av. og selv da så vil bilen trekke litt strøm, til klokken f.eks. osv. har iallefall hørt rykter om en i oslo område og en i nordland som har de samme feilsymtomene som deg, og etter en lang tid med de symtomene så begynte bilen å leve sitt eget liv, speil slår seg inn vinduer som åpner seg, sbc feil, anti spinn feil osv... mener de skiftet en modul/computer under ratte, etter 2 år med feilsøking og flere merkeverksteder. men det var først etter at bilen startet med å leve sitt eget liv at de begynte å fatte mistanke om denne modulen/computeren, siden at det var ting som skjedde som gikk over flere forskjelige moduler. Normalt sett så ville jo battery protection slå inn og kutte strømmen, iallefall på luksusen. som strøm til setene. så burde ikke være det.
Gissmo Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 hadde samme problem på min 270 tidligere. Husk at du må vente opptil 10min før alle strømtrekk er avsluttet etter låsing av bil. Da trakk min ca 4.5A målt ut a \v batteriet. Var på BOS ved flere anledninger, men ved de fleste tilfeller så var problemet borte når bilen var der, eller så fant ikke noe. Begynte å se på det selv, ved å trekke ut en og en sikring mens strømmen ble målt. Fant ikke feilen ! Men merket at et rele (tror det var 20A, sitter 3 like i samme boksen) som slo seg ut når jeg tok på det. Det var også ganske varmt. Dette relèet sitter i motorrommet på føresiden sammen med sikringene. Det løste mitt problem. Andre tips jeg fikk, var setene og en boks som som fordeler ladestrømmem ved kjøring til hovedbatteri og backup batteriet.
Guest Gjesten Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Mange tar ut sikringer når man skal finne tapping. Har noen prøvd å sette multimetere på milliamp og måle på hver side av sikringen? Altså med sikring montert. Prøv med sikring til lys f.eks. Mål med lys av. Da skal den ikke vise noe selvfølgelig. Hva skjer hvis man setter på lys? Slår måleren ut? Viser tapping?
H-P Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Jeg kjøpte meg et tangampeer meter, for sa slapp jeg å ta ut sikringer og vente så lenge... Og dessuten fant jeg jo aldri feilen på min bil via sikringer. Gode råd var dyre, men grei pris på tangampeer meteret Min hadde periodisk feil, og trakk plutselig batteriet tomt på alt fra 30-40 minutter. Var dynamo på min, og fant det ved å måle på kabler. Var helt grei jobb egentlig, byttet dynamo, og alt vel siden
Guest Gjesten Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Ampermeter tang er greit. Brukes først til å måle hvor mye som går ut av batteri. Da fåt man en peiling på hvor man skal begynne. Tappes det mye så må en se på dynamo, varmeelementer til motor oppvarming mm. Men er det mindre tapping over litt tid er ikke tang det beste. Men det å dra ut sikringer er litt mer vrient på dagens systemer. Pluss at har man først målt at det er tapping må man helst ikke ta ut sikringer da det kan få en styreenhet med periodisk feil til å slutte å tappe for en periode. Da blir det dyrt for kunde hvis verkstedet skal vente/provosere frem feil, fjerne feil og på den igjen uten å forstå noe som helst. Dere har sikkert opplevd en mobil "Henger" seg å blir varm og tapper batteriet. Hva gjør man. Man tar ut/inn batteriet så er alt ok igjen. På lignende måte kan det være på en bil som har en styreenhet som henger. Den legger seg igge i dvale og tapper helt til man tar av/på batteri eller sikring. Så ved tapping må man vite hva man gjør når en kobler fra ting.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now