Are Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Har nå kjørt ca 2000 km siden jeg skiftet olje på bilen og får nå varsel om lavt oljenivå. Husker ikke nøyaktig hvor mye jeg fylte men dette har vært et problem siden jeg kjøpte bilen og har vel etterfylt 4-5 ganger i løpet av mine 15' km i denne bilen. Om det er av betydning har bilen gått første 94' km på Castrol, deretter fylt med Shell olje (Alle fyllinger hos BOS/StarAutoco). Siste service før jeg kjøpte den ble det fylt Mobil 1 og og kjørt en god stund før nytt bytte (har ingen dokumentasjon på bytte etter 241' til jeg byttet når jeg kjøpte den på ca 280). (men ifg. selger så var nylig service gjort når jeg kjøpte den...) Jeg kjørte ca 7000 km og skiftet igjen for å rense ut litt av evnetuelle avleiringer etter potensielt å ha kjørt veldig lenge på samme olje. Så hva er det man kan forvente av oljeforbruk? 0,5l / 1000 km synes jeg å huske jeg har hørt, men har selv aldri hatt en bil som trenger etterfylling mellom oljeskift før.
FrodeS Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Jeg syns 1 liter / 10.000 km er akseptabelt. Noe særlig mer er jeg litt ukomfortabel med. Produsentene oppgir gjerne 1 liter / 1.000 km (!) som grensen. Vår 240 sto det 0,8 liter / 1.000 km på. Dette er tall de setter for at ikke folk skal komme trekkende med bilene og kreve reparasjon selv med det de fleste av oss mener er latterlig høyt forbruk.
Guest Gjesten Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Din motor har et problem med oljeforbruk. Har kun sett det på bruktimporterte. Det er en kanal som blir tett. Man må ut med girkasse,converter, z-ring hus og stake den opp. Mulig oljerens alene kan løsne det hvis det er det som er problemet vel å merke.
RuneT Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Mulig oljerens alene kan løsne det hvis det er det som er problemet vel å merke. Rensemiddel i oljen er et godt tips. Burde vel ikke sagt det, men jeg brukte dobbel dose og lot det jobbe lenge. Er det oljerøyk av eksos etter for eksempel pådrag etter motorbrems, kan det være nye ventiltetninger som trengs. Ellers er 10-15 år gamle motorer klar for litt myknertilsetning i oljen. Denne skal være i oljen etter oljebytte og kan til en viss grad gjøre tetningsringer og pakninger som svetter, tette igjen. De blir ofte harde og lite fleksible. Disse additivene koster lite i forhold til verkstedtimer og kan lett utrette gode ting. Verdt et forsøk. Ellers inneholdt Naf-kjøp/salgskontrakter denne teksten: Bruker den mer enn 1 liter olje pr 1000km? Ja/nei. Mulig den er vekk nå, men jeg husker den godt
Are Posted September 25, 2013 Author Posted September 25, 2013 Denne kommentaren var ikke på mitt skjema Rune, jeg har NAF kontrakt på min Men det er ikke så farlig så lenge det ikke er farlig.. Hva slags rensemiddel bør jeg satse på? Omega 909? Burde jeg også kanskje ta en motorrens før neste oljeskift? Har kjørt 4500 km nå og etterfylte andre gang i dag. Så det er vel kanskje mellom 0,5 og 1 l /1000km siden siste fylling, men jeg har aldri hatt en bil som må etterfylles mellom skift tidligere så det synes jeg lite om uansett..
jimmy Posted September 25, 2013 Posted September 25, 2013 Kjører ca 20k på skiftet og pleier ikke etterfylle olje
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now