Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har bytta bremserøra som går fra  (ABS enheten tror jeg det blir) og gjennom skjermen og ned til overgang til flexirøra som går ut til selve bremsecaliperen ?

På min bil ligger den over fjæra og innafor demperen på ei slags "hylle".  Her har det selvsagt samlet seg en del drit og møkk og nå står strålen ut derifra når jeg bremser..  Frua var dritfornøyd når hu sto 2 mil hjemmefra og smalt bremsepedalen rett å bånn uten noen som helst motstand...  Hu klagde først til meg og jeg regnet med at det var noe drit fra automatolja eller frostvæske som hadde lagt seg over skiver og klosser og førte til litt rare bremser... men neida.. er omtrent ikke noe igjen av røret akkurat der det går igjennom skjermen fra motorrommet..  ca 1 cm fra gummiforingen er det ett knappenålhode stort hull...

Så nå har jeg følelse av at jeg skrur og skrur hver dag, hadde jo vært greit at jeg kunne kjørt med bilen et par dager før det skjedde noe nytt  :-)  Så tror jeg tar begge sider samtidig, regner med at det er like jævelig på andre siden nemlig...

Posted

Byttet tilsvarende på 300E'n i vinter. Begge rørene fremme var rustet der de gikk gjennom karosseriet.

Det du gjør, er at du kjøper noen stubber kobberrør, nipler, og et billig flenseverktøy. Bytt hele røret med et i kobber.

Siden du sikkert ikke får skrudd løs røret fra slangen på fornuftig vis, så kjøper du nye slanger også før du setter i gang.

Gjør det samme på motsatt side også. På 300E'n min byttet jeg hele røret på venstre side, mens jeg skjøtet i motorrommet på høyre side.

Kjekt å ha :

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/Skjotestykke-for-bremseror-66487/

Nipler ala disse (usikker på om det er eksakt disse du skal ha) : http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/BREMSEROR-DD0980-6609804/

Bremserør : http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/Bremseror-316-66482/

Flenseverktøy : http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy-19837/

Der følger også rørkutter med. Det bør du ha.

Ikke enormt dyrt, og ikke enormt vanskelig å fikse.

Det kan være greit å gå over alle rørene, og bytte alt som viser tegn til rust. Da slipper du

Frua var dritfornøyd når hu sto 2 mil hjemmefra og smalt bremsepedalen rett å bånn uten noen som helst motstand.
.

HELT i bunn uten motstand har den nok uansett ikke gått, da det er 2-krets system, og den uansett skal bremse bak selv om det er lekkasje foran.

Posted

Jeg kjørte den fra Askim og hjem og det var ikke mye futt i bremsene gitt, tanken var tom og det var bare såvidt den stoppet når jeg tråkka helt inn.

Rør venstre side kjøpes nytt og orginalt imorra, øyre side tor jeg også byttes hele veien.

Har løsnet røret i begge ender alt, satt overraskende nok ikke dønn fast.

Bak har jeg nye rør til hele veien liggende, meeeen er vel litt pyton å få over bakaksling og fremover :-)

Posted

Da er venstre bremserør foran bytta, kjapp tur innom biltema og handle litt rør og stæsj.

Skrudde av ved fordelinga og overgangen fra rør til slange. Så fort jeg tok i det omtrent så knakk det ved gjennomgangen fra motorrom til skjerm. Treakk det ut i motorrom, kappet vekk ca 5cm, la på flens og et skjøtestykke, stappet kobberrør igjennom gjennomføringen og traff rett på rørfeste over øvre bærebru, bøyde det litt, målte opp og kapper, flenset og skrudde sammen igjen.  Nå ser det orginalt ut i motorrommet og er kjapt å bytte en annen gang.  Til helgen tar jeg høyre side på samme måte :-)

Kan jeg bruke omigjen disse niplene jeg tar av orginalrøra eller bør jeg bytte til nye ?

Posted

Kobber trenger du neppe bytte igjen. Det ruster ikke.

Kan jeg bruke omigjen disse niplene jeg tar av orginalrøra

Ja

eller bør jeg bytte til nye ?

ja

Posted

Slikt burde EU godkjenningen avdekke på et tidlig punkt, men de pirker vel bare på bakrørene tipper jeg. Selv om front er absolutt viktigst. Jeg måtte også bytte på venstre side her på min (300TE 4M). Så skummelt ut, men ingen påpakk. Høyre så gullende fint ut. Jeg skjøtet med kobber slik at det ser bra ut ved ABS'en.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...