Jump to content

Vindusvisker W124

Recommended Posts

Guest Grunde Engan
Posted

Ser at mange W124 som jeg møter har vindusvisker-trøbbel.

Enten er de ikke stoppet der de skal stoppe, eller så går det tregt eller svært sent over ruta.

Siden jeg har to W124, og den ene har rask visker og den andre noe tregere lurer jeg på om det er noen form for forebyggende vedlikehold som kan forlenge levetiden. Smøring?

Hva er det som ryker på viskeren på disse bilene?

Grunde

Guest Grunde Engan
Posted

Takk.

Er det mye demontering som skal til for å smøre mekanismen?

Ligger ikke dette bak "veggen" som er bak motoren?

Grunde

Posted

Nei, når du åpner panseret helt opp og tar vekk "plast dekselet" rett under viskeren så ser du hele oppbyggingen av viskeren, den er festet med 2-3 skruer/bolter og den elektriske forsyningen slik at du kan ta ut hele mekanismen og kose deg med den i ro og fred feks i kjelleren.... :P

Men husk å sett merke hvor den står så du slipper problemer med justering etterpå...

De fleste viskerne har gått i 15 år eller mer uten noen form for vedlikehold, derfor sier det seg nesten selv at de er gått "tørre" og som regel blir de 100% som nye med litt ny smørning.... :P

Posted

Nei, når du åpner panseret helt opp og tar vekk "plast dekselet" rett under viskeren så ser du hele oppbyggingen av viskeren, den er festet med 2-3 skruer/bolter og den elektriske forsyningen slik at du kan ta ut hele mekanismen og kose deg med den i ro og fred feks i kjelleren.... :P

Er det ikke vanligvis "glidemekanismen" som går tregt? Den kommer man i hvertfall til ved å bare skru av viskerarmen (umbraco) og ta av plastdekslet (røsk) innerst på viskerarmen.

Posted

Jeg råder alle til å åpne hele greia og smøre opp alle tannhjul som er i mekanismen når de først er nedi der og viskeren går tregt. Husk å merke utgangsstillingen på mekanismen før demontering slik at viskeren havner på rett plass, og ikke under panseret som min gjorde i første forsøk. :shock: