Paalig Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Har en w210 01 modell e200 kompressor, det som plager meg er at girskiftene er ikke så myke som jeg hadde forestilt meg...særlig første til andre gir feks skal man være forsiktig med gassen for ikke å kjenne er disse bilene egentlig helt silkemyke i overgangene eller er de litt nappete? -Paul
POS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Skal være myke i overgangene. Hard giring kan komme av: - gammel olje - feil olje (bruk spesifisert olje på girkassen) Girolje bør byttes i alle fall hvert 2. år (20000 km ?) . Girfilter byttes hver 60000 km (på min i alle fall). Dersom det ikke er dette (billigst å sjekke), så kan det skyldes: - tette "ventiler" bak på elektroplata. Jeg kan ikke de korrekte navnene på dette, men jeg har en girkasse selv nå der dette skal byttes. Lett jobb, men dyre deler. ) - Vet ikke hvordan det er på din bil, men på min bil (1998) så er det noen smådeler/ småfjærer inni girkassen som kan slites. Disse koster noen hundrelapper, og bytte av disse kan radikalt endre girkassens giring. Spesielt 1 og 2. gir mener jeg å huske.
ØHN Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Girolje bør byttes i alle fall hvert 2. år (20000 km ?) . Girfilter byttes hver 60000 km (på min i alle fall). Ikke at det er annet enn en bra ekstra forsikring mot trøbbel å bytte olje ofte. Men hver 20.000km/2år synes jeg er vel hyppig med tanke på at oljen på disse kassene i utgangspunktet var ment å vare bilens levetid. Etter hvert ble det anbefalt å følge det gamle skiftintervallet fra 124 serien på bytte av olje og filter hver 60.000km. Det føles fornuftig og det følger jeg. Men oljeskift på automaten hver 20.000km/2år, kan jeg ikke se at svarer seg med tanke på kost/nytte. Det blir som å bytte helsyntetisk motorolje og filter hver 5000km. Litt overkill på en gammel sliter etter min mening
tommern57 Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Før man begynner med oljeskift, ombygninger og jeg vet ikke hva, så vil jeg bare si at disse kassene girer hardt når bilen er kald. Det er helt normalt. Når motoren er kald, holder den gearene litt lengre for hurtigere å få opp temperaturen i systemet. Dette er gjort som et offer tll de "grønne". På disse bilene er det vel også adaptiv kasse, dvs at den lager et geareprogram basert på hvordan du har kjørt den siste halvtimen, eller no sånt. Et olje/filterskift er aldri feil, men hvis kassa f.eks gearer likt når den varm eller kald, ville jeg sjekka litt mer før jeg begynte. Det er vel også en mulighet til å resette kassa til fabrikkssettinger, så det er kanskje også en billig test til å begynne med. Står vel i en eller annen tråd her og det kan man gjøre sjøl uten noe utstyr.
POS Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Men hver 20.000km/2år synes jeg er vel hyppig med tanke på at oljen på disse kassene i utgangspunktet var ment å vare bilens levetid. Stemmer, hver 60000 km er nok riktig. Men mener jeg ble anbefalt å bytte ca hvert 2. år. Mest som en "precaution". Trodde det bare var DSG-kassene i VW som opprinnelig var ment til "livstid", men som de raskt nedjusterte til å skifte oftere (hver 30000 km ?) pga stadige problemer med de kassene. Her fant jeg en gammel tråd om DIY oljeskift på girkassen (jeg gjør det ikke hjemme selv, for jeg har ikke et rent nok sted å stå ennå...) http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=32591.0
jimmy Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Har en 98 210, hadde den på service før i tiden på bos. Der sa de att gearoljen skal byttes på 150k, min bil "nøkker" inn i neste gear om jeg er hard på gassen. Ingen som helst merkbar forskjell etter oljeskift.
Thomas Madsen Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Har en 98 210, hadde den på service før i tiden på bos. Der sa de att gearoljen skal byttes på 150k, min bil "nøkker" inn i neste gear om jeg er hard på gassen. Ingen som helst merkbar forskjell etter oljeskift. Ble den bare skiftet eller flushet ?
jimmy Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Thomas, litt usikker på det. Hva er forskjellen ? Hva mener du med flushet ?
Thomas Madsen Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Thomas, litt usikker på det. Hva er forskjellen ? Hva mener du med flushet ? Hvis det er mye drit i systemet så kjører man igjennom noen liter som går fra girkassa, gjennom converter og kjøler så rett ut i spilltank Når man har kjørt igjennom ca 5-6 liter så lukker man systemet igjen og fyller til riktig nivå.
POS Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Kan man flushe hjemme selv, eller trengs det en egen maskin?
Thomas Madsen Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Kan man flushe hjemme selv, eller trengs det en egen maskin? Du skal kunne gjøre det selv, men kan fort bli litt klin om du ikke har bukk og er vel litt knot med tanke på at motor må gå Men hvis jeg ikke tar helt feil så kjører man vanlig filterbytte, fyller opp kassa og tar returslangen av automatkassa. Så fyrer man opp og kjører ut ca 3 liter, stopper motor og fyller på 3 liter og starter opp igjen. Tapp av ca 3 liter på returen og stopp motor, fylle på automatkassa.. Hvis olja nå så grei ut er du ferdig, hvis ikke kjør igjennom 3 liter til.. Koble på returslangen igjen, og mål og etterfyll
Stjernegrisen Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Nullstille adapsjon på kassa di. Pugg rekkefølgen, å prøv.
Paalig Posted August 7, 2013 Author Posted August 7, 2013 Har prøvd dette men syntes ikke forskjellen var fremtredende .. Er kassen din helt jevn og myk i sjaltingen eller er den nøkkete?
Thomas Madsen Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Nå etter at jeg har fått på riktig nivå med olje, litt varm kasse og med ny olje så girer min helt mykt.. Ved kald kasse så merker jeg overgangen fra 1 til 2 men ikke noe mer..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now