Thomas Madsen Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Har hatt en bil som har slitt litt med lekasje i røra fra automatkassa og fram til kjøler. Dette er nå byttet. Har satt inn ny radiator, byttet flexrøra og tilfører røra som kommer fram på siden og fram til oljekjøler. Har så fyllt på både automatolje og frostvæske og alt ser greit ut. Det var også problem med Engine Fan Error. HAr derfor byttet ut A 018 545 99 32 ESG 400 med tilsvarende enhet. Nå får jeg ikke Engine Fan Error lenger, men det virker ikke som vifta starter i det hele tatt. Jeg har latt motor stå og gå til god varme, hatt vifter på full spiker og tror jeg har fått ut all "luft" i systemet. Har peilet automatolja og alt ser greit ut der også.. Meeen AC gir ikke noe kald luft, den blåser skikkelig varm luft, men når jeg setter på kald så gir den "uteluft" i midten og litt varmere på sidene... Tips anybody ???????? Det gjelder selvsagt bilen i signaturen min.. E320 4matic 1999 mod S210
POS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Jeg har lest om MB-biler som har problemer med at det kommer varm luft til baksete selv når AC står på, og det kommer kald luft fremme. I de tilfellene så har det vært en mekanisk (?) slitasje i de motorstyrte ventilene som åpner for kald eller varm luft. Mulig du har samme problem fremme? Altså feil med selve ventilene som åpner for varm/ kald luft. (ikke de ventilene du ser, men de som sitter på selve kanalrørene som leder luft rundt i bilen).
POS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Her fant jeg link til det jeg tenkte på: (Vet ikke om det finnes en slik en for AC-luft fremme, men det tipper jeg.) http://www.benzworld.org/forums/w211-e55-amg-e63-amg/1526701-e55-hot-air-rear-vents-even.html Alternativet er jo at AC ikke starter. Det kan skyldes for lite gass på anlegget, slik at trykkbryteren ikke er aktivert. Da vil ikke AC starte i det hele tatt. Vedr "vifta": mener du den elektriske viften som sitter foran radiatorene? Den går veldig skjeldent på min bil. Som regel er det mer enn nok kjøling av den store propellen som drives av motoren, så el-viften går kun etter hard belastning eller ved veldig høy sommertemp.
POS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Her fant jeg link til det jeg tenkte på: (Vet ikke om det finnes en slik en for AC-luft fremme, men det tipper jeg.) http://www.benzworld.org/forums/w211-e55-amg-e63-amg/1526701-e55-hot-air-rear-vents-even.html Alternativet er jo at AC ikke starter. Det kan skyldes for lite gass på anlegget, slik at trykkbryteren ikke er aktivert. Da vil ikke AC starte i det hele tatt. Vedr "vifta": mener du den elektriske viften som sitter foran radiatorene? Den går veldig skjeldent på min bil. (E300TDT s210 1998) Som regel er det mer enn nok kjøling av den store propellen som drives av motoren, så el-viften går kun etter hard belastning eller ved veldig høy sommertemp.
Thomas Madsen Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Det er jo selvsagt mulig. Det hele begynte så vidt jeg kan fortå ved at aux fan contolleren feilet. Denne er byttet og engine fan error er borte. Det var ikke noe problem med AC før dette Er det duo ventilen som feiler ? Kan feilen ære at det er luft i systemet fortsatt ?
POS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Hvor lenge har du kjørt uten AC i funksjon? AC-anlegg som ikke er i bruk får raskere "tørre" pakninger, og lekker gassen ut raskere enn anlegg som er i drift. I alle fall det jeg ble forklart da jeg hadde et annet problem med AC. Det raskeste å sjekke er om du har gass nok i anlegget. Dersom du har det, så vet du i alle fall at det ikke er problemet. En rask, men ikke helt perfekt, måte å sjekke gassnivået i anlegget på, er å skru av den svarte hetten på AC-røret og trykke ned pinnen i midten på påfyllingsventilen. Ser ut som en forvokst bilventil. Gjør det raskt. Dersom det bare er en liten hvislelyd, altså lite trykk, så er det lite gass på anlegget. De gangene jeg ikke har hatt kaldluft i AC, så har dette vært problemet. Det er fullt mulig det går an å måle på selve trykkbryteren også. Denne sitter under spylervæsketanken tror jeg. Husker jeg lette fælt før jeg fant den. Sitter på en liten akkumulatortank. Antar at den kortslutter bryteren ved nok trykk, men er ikke sikker. Noen andre tips har ikke jeg.
Thomas Madsen Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Vel, engine fan error dukket opp for ca 1 mnd siden, bilen ble brukt 2 dager så parkert for et lengre opphold på Gardermoen for bilen sin del. Jeg kjører alltid med ac på enten den låse varmt eller kaldt Kan selvsagt være lite trykk, er ikke det mulig å lese ut av klimapanelet ?
POS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Jeg har ikke samme panel som deg, så har ikke anelse. Jeg har den manuelle versjonen med snurrehjulene for varmt og kaldt, mens du har tempomatic eller hva det heter AC er hovedsaklig til for å fjerne fuktigheten + kjøle ned, så å kjøre med AC på hele året gjør inneklimaet i bilen stort sett bedre. Og på en tung regnværsdag er det digg med vinduer uten dugg Din AC sluttet da viftekontrolleren tok kvelden, ikke sant? Kan det være at den nye viftekontrolleren sender feil signal til AC-systemet? Evt at et eller annet må resettes? Er jo så mye elektronikk i disse bilene at ingenting forundrer meg lenger med dem ... Dette er komplett gjetting...
Thomas Madsen Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Får 0bar trykk lest ut av panelet så må sjekke om sensoren er ødelagt eller om den faktisk er helt tom er et par av røra som ser ut til å være modne for utskifting får også en right valve error. Men tror det har med luft insystemt å gjøre. Resatte alle error koder så år jeg se ha som dukker opp. Med min flaks er det ratt lekasje i et rør
POS Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Ofte har verkstedene tilsatt et sporingsstoff i gassen. Ved å lyse med et spesielt lys så vil man se "flekker" rundt der lekkasjen er. Kanskje det er sporstoff i gassen du har hatt, og dermed lettere å finne lekkasjen? Dersom det er etterfylt med gass der det ikke er blandet inn rett mengde olje, så kan også o-ringer tørke ut - og dermed begynne å lekke. Uansett om det er ødelagt sensor eller faktisk tomt anlegg, så har du nå funnet årsaken til at AC ikke fungerer. Ved å åpne en av påfyllingsventilene og trykke ned pinnen i midten (som på en bilventil) så vil du raskt høre om det er mye trykk eller nesten ikke noe trykk. Ikke noe trykk = tomt for gass. Her hjemme tar de 990,- for å fylle bilen med gass. På min går det MYE gass (mer enn 1000 gram). Sikkert samme på din.
Thomas Madsen Posted July 31, 2013 Author Posted July 31, 2013 Her hjemme tar de 990,- for å fylle bilen med gass. På min går det MYE gass (mer enn 1000 gram). Sikkert samme på din. Hvor er "her hjemme" Syntes å ha lest de tar mer enn 990 nemlig Tenkte på å ringe biltjanesten i Årjeng, men først fint om jeg vet om det f.eks er ett rør som har sprukket så jeg kan bytte det. Har også lest en del om kondenseren som byttes. Nå har jeg jo alt hatt radiatoren uten 1 gang så det går vel raskt å nappe den ut enda engang.. De røra som går fra kondenser til tanken ser ikke noe spes bra ut nemlig..
tommern57 Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Ikke uvanlig at saltet tar knekken på Ac-radiatoren fremme. Et annet sted du bør sjekke, er foran venstre framhjul. Der sitter tørkefilteret. Hvis det aldri er skifta, kan det godt væra rusta høl. Det sitter montert bak venstre hovedlys, men stikker ned mellom hjulet og fanger.
Thomas Madsen Posted July 31, 2013 Author Posted July 31, 2013 Ikke uvanlig at saltet tar knekken på Ac-radiatoren fremme. Et annet sted du bør sjekke, er foran venstre framhjul. Der sitter tørkefilteret. Hvis det aldri er skifta, kan det godt væra rusta høl. Det sitter montert bak venstre hovedlys, men stikker ned mellom hjulet og fanger. Har akkurat liggi innunder og tittet opp, det ser ut til at den tørkefilteret ser ok ut, men par av røra som går der er helt rusta opp. Det lokket som skal sitte i fremre beskyttelsesdeksel mangler så det kommer litt drit opp der.. Selve ac radiatoren ser faktisk grei ut etter å ha sett nøye både foran og bak..
POS Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Godt vi salter på veiene i Norge... Ja, jeg er lei av rust jeg også...
tommern57 Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Selve ac radiatoren ser faktisk grei ut etter å ha sett nøye både foran og bak.. Skifta min for noen år sia. Var ingen ting å se på den gamle, men når vi satte trykk på og spraya på såpevann, så vi en liten lekkasje
Thomas Madsen Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Selve ac radiatoren ser faktisk grei ut etter å ha sett nøye både foran og bak.. Skifta min for noen år sia. Var ingen ting å se på den gamle, men når vi satte trykk på og spraya på såpevann, så vi en liten lekkasje Ok, får vel krype til korset og gjør det jeg også da.. Hvordan satte du "trykk" på den ? AC diagnose ? Trodde man kun skulle suge vacum så ha på sporing jeg... Tenkte det kunne være greit å sjekke det ut på egenhånd, og fant ut at når man først har tomt annlegg bør man fikse det asap hvis ikke tørker pakninger og tørkeren må byttes uansett...
tommern57 Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Satte trykk på når jeg fyllte anlegget. Nå har jeg tilgang til sånt utstyr, så da var det ikke det store problemet. Så når jeg så det lakk, var det bare å tømme igjen.
Thomas Madsen Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Satte trykk på når jeg fyllte anlegget. Nå har jeg tilgang til sånt utstyr, så da var det ikke det store problemet. Så når jeg så det lakk, var det bare å tømme igjen. Dette er vel en av "mange" ting man ikke helt får til i egen garage ja:-) Er vel bare å bite i sure eple å ta en tur til et verksted som kan sjekke det for meg, bare få bytta det igjennomrusta bremserøret først..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now