FredrikJ Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Jeg har nylig kjøpt meg en '99 E240 og synes bunndraget er irriterende dårlig på den. Har begynt å tenkte på motorbytte da jeg liker bilen veldig godt ellers. Jeg er egentlig BMW-mann og har byttet et par motorer i disse, og det finnes masse info om hva som må byttes/passer rett over osv. Jeg sliter med å finne samme info til Mercedes, og jeg føler også det er lettere med BMW med tanke på at delekatalogen med sprengskisser ligger online for alle, i motsetning til MB hvor det kun er for forhandlere? Jeg ser for meg feks et motorbytte til E320 blir det enkleste med tanke på at begge er rekkeseksere og bensin. Men hva må byttes og hva er likt? Er ledningsnettet plug & play, bare å bytte hjerne? Forskjellig automatkasser? Må diff oppgraderes (har ASR)? Er motorbytte til V8 mye mer jobb? Diesel ser jeg i grunn på som uaktuelt da det høres ut som en stor jobb og motorene er en del dyrere. Er også interessert i å høre hvordan bunndraget er i E320 sammenliknet med E240. Draget når du tyner den oppover i turtall er uinteressant da E240 egentlig gjør jobben der for min del.
FrodeS Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 En 99 E240 rekkesekser ?? V6, kanskje? Jeg vet ikke hvordan det er med elektronikk og tull hvis du bytter ut motoren, men 240/280/320 er jo i utgangspunktet samme motor, så uoverkommelig bør det ikke være.
FredrikJ Posted July 29, 2013 Author Posted July 29, 2013 V6 selvfølgelig, beklager. Siden jeg tidligere kun har drevet med BMW så er det rekkesekser som faller naturlig inn å si om det er snakk om sekser. Jeg tenker det samme, i hvert fall det som er min erfaring fra andre merker. Men vil gjerne høre fra noen som har gjort jobben eller vet noe om dette Når det gjelder kompressor så har jeg vært inne på tanken, men det er vel snakk om sentrifugalkompressor som trenger ladetrykk? I så fall hvordan er dette på lavt turtall? Jeg er lei av at bilen må gire i bakker osv skjønner du.
Guest CLK55 AMG Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Hei Alt lar seg vel gjøre. men husk at på disse så må også EZS systemet også følge med over. Og da vil du få problemer senere ved f.eks hvis du skal bestille nøkler. Dette vil da ikke la seg gjøre. Det samme med motorstyreenhet og andre tyverirelevante deler som evnt må byttes over. Hva med f.eks å bytte til Grenrør og en liten "chip". Kanskje bytte til sportskatalysatorer. Det vil antaglig bli billigere og mindre arbeid. ( selvom dette også blir dyrt nok ) Dette vil gi opp mot 190-200hk ++ , og bedre dreiemoment / respons / bunndrag. eksempler *DTE systems chip +12hk +15nm pris: 659euro ( norske priser står ikke på siden deres - www.dte.no ) *supersprint "shortie" headers. passer rett på original katalysator. ca 2000,- euro ( hør med www.felgimport.no for norsk pris ) *spesialbygd fremre eksos m/sportskatalysator hos Flenstad +/- 20000,- nkr Skal vel mye til å få tak i motor med arbeid til billigere enn dette (????) Samt problematikk som evnt måtte følge med på å bytte over motor og deler.
MartinBo Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 litt opp i kraft (og prisklasse) har kleemann en fin presse. Med den nærmer du deg 450Nm og 280-300Hk så vidt jeg husker. Du vil få veldig mye mer å rutte på lave turtall slik du ønsker deg. Shopen deres er nede akkurat nå så jeg får ikke linka, men sjekker du tilbake om noen timer er den nok på plass igjen.
FredrikJ Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Skal sjekke ut kompressor når siden kommer opp igjen, takk for tips! Grenrør og chip blir nok uaktuelt, alt for dyrt med tanke på hva man får (snakker av erfaring). Hadde det vært dieselbil eller turbobil hadde saken stilt seg annerledes, da er det jo litt og hente. E320 motor er ikke så dyrt, på bildelsbasen.se ligger det 71 slike motorer ute og man får de fra 2000 SEK til 13000SEK (sisnevnte har km.stand under 100k km). Jobben gjør jeg for øvrig selv. Skjønner at det kan bli litt styr med tanke på startsperre/nøkler. På BMW er det slik at dette ikke er noe problem så lenge man får med boksen til startsperra og nøkkel til bilen. Er det samme eksosanlegg automatkasse, diff osv på E240 og E320? Bremser og understell generelt, er dette likt (med tanke på godkjenning uten å måtte bytte alt dette).
FrodeS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Enkleste måte å finne ut om ting er likt, er et abbonement på EPC. Da kan du sammenlikne del for del på ditt chassinr. og chassinr. på donorbil.
FredrikJ Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Takk, jeg visste ikke at private kunne få tilgang til EPC, trodde det kun var for forhandlere. Har registrert meg og betalt nå, så da skal jeg undersøke forskjeller/likheter på bilene.
FrodeS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Takk, jeg visste ikke at private kunne få tilgang til EPC, trodde det kun var for forhandlere. Har registrert meg og betalt nå, så da skal jeg undersøke forskjeller/likheter på bilene. Det sto en artikkel om det i forrige MB Tidende
tommern57 Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Tar man i betraktning priser på 210, er det vel knapt verdt bryet å bygge om? Selg 240'n og kjøp en 320 om det er det du vil ha. Er det meninga at bygget skal godkjennes? Eller er det bare tenkt å slippe i en 320 i all stillhet?
MartinBo Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 hvorfor ikke gå veien til hel motor da likegjerne? 420og 430 koster jo bare småpenger.
FredrikJ Posted July 31, 2013 Author Posted July 31, 2013 Grunnen til at jeg ikke vil selge er at jeg har en E240 med alt av utstyr, riktig farge, riktig interiør osv. Det eneste som er litt feil er motoren. Også fikk jeg bilen kjempebillig. Per dags dato kan jeg ikke finne noen E320 stasjonsvogn uten 4Matic til salgs heller. Hadde i utgangspunktet tenkt på å godkjenne også, men siden E320 har større bremser og sikkert flere ting så tror jeg ikke det er aktuelt. Verken vegvesen eller EU-kontrollører vil legge merke til at motoren er byttet fra E240 til E320 uansett, de er jo prikk like og det er ikke akkurat de mest populære bilene å bytte motorer i. 420 og 430 motor er ikke mye dyrere nei, men da må det godkjennes og jeg må nok bytte diff/kasse/eksos/bremser og sikkert noe understell også?
tommern57 Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Jeg vil tru at hvis du hiver i en 320 og tar en tur til f.eks Flissundet, som kan serieprogrammere, så går det greit å tilpasse dagens styresystem til den nye motoren. Det er den absolutt enkleste veien uten å bekymre seg over nøkler, startsperrer, osv Eneste forskjellen på en 240 og en 320, utvendig, er vel kun det femte sifferet i motornummeret?
E_S Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Såvidt jeg har klart å finne ut er det samme bremser på alle 210 fra E200 til E320 4Matic, det er ikke før det blir 8 hull under panseret bremsene blir større..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now