FredrikJ Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Har nylig kjøpt meg en '99 Mercedes E240. Det er en klunkelyd foran, trolig venstre side som høres ved ujevnheter i veien (kan være veldig små ujevnheter, da klunker det kjapt hele tiden). Har byttet kuleledd på begge sider da forrige eier mente det var dette uten at dette hjalp. Etter at jeg byttet kuleleddene og tenkte meg om, la jeg merke til at hele hubben med bremsene osv på venstre side bare hang rett ned og kunne styres opp, ned og til siden uten å bruke noe kraft, noe som gjorde det lett å få den i rett posisjon for det nye kuleleddet. På høyre side måtte jeg derimot bruke kraft for å holde dette nede da jeg skulle montere nytt kuleledd. Kan det da være øvre bærearm (med foring) som må byttes på venstre side? Kan det stemme med klunkelyden?
Joakim Giltun Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Det kan være endeleddene dine. typisk klunkelyd. beklager, men skjønnte ikke helt hva du mente med "hubben med bremsene" mener du caliper?
FredrikJ Posted July 29, 2013 Author Posted July 29, 2013 Mener alt som er festet i øvre bærearm, vet ikke hva jeg skal kalle det?
Gujoni Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Du tenker kanskje på øvre bærekule eller bærebruforinger ? På min S 210 `98 skiftet jeg stabstagforinger ca. hver 60 000 km. Dette er de gummiforingene som staget går gjennom ved rammevangen og de laget en lyd som du beskriver. Mener å huske at de var greie å skifte bare man brukte litt " glidemiddel" for å få dem inn på staget.
FredrikJ Posted July 29, 2013 Author Posted July 29, 2013 Jeg har skiftet kuleledd, altså denne: Det jeg mente med "hubben med bremser osv" er dette: Det lurer på er om øvre bærearmsforing er dårlig, altså denne (så vidt jeg har sett må man kjøpe komplett øvre bærearm med foring og bærekule): Siden alt som er festet til denne (tidligere kalt "hubben med bremser osv") bare henger ned på ene siden, i motsetning til høyre side hvor det faktisk er litt motstand i denne som gjør at den ikke henger men må ta i litt og dra/presse den ned for feks å bytte kuleledd. Om det bare er stagstagforinger eller endeledd så blir jeg glad, det er jo vesentlig billigere og enklere å bytte Håper jeg fikk oppklart litt i denne posten hva jeg mener. Hvis andre her har innvendinger på hva dette kan være så bare rop ut, veldig takknemmelig for alle svar
FredrikJ Posted August 5, 2013 Author Posted August 5, 2013 Har nå skiftet endeledd i tillegg til kuleledd uten at dette hjalp. Har også stabilisatorstag (kyllingben) liggende, men gidder ikke bytte dette hvis slik klunkelyd ikke kan forekomme av dette? Noen som vet? Ellers føler jeg vel at neste steg blir den foringen på stabstaget ved rammevangen, og at øvre bærearm er siste utvei. Tar gjerne i mot tips og erfaringer
Bjørn Vedø Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Og ikke glemme disse "skrangle-stagene" som står på stabilatorstaget.... For dem også lager "klonke" lyd... Og disse tar ca 5 min å skifte....
Gujoni Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Disse kan også lage lyd hvis gummien er stiv og hard!
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now