RuneT Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 Vurderer å kjøpe tilbake gamlebilen min. Gåen toppakning. Tenkte å gjøre dette selv pga lyst å lære, men trenger en "oppskrift" for å unngå tabber. Har stilt noen spørsmål til dagens eier, som for eksempel om den blei varmkjørt og det blei vann i oljen og om det blei kjørt lenge med det. Uansett skal vel toppen sjekkes for sprekker og planes før montering igjen, men det er sikkert noen andre gode forhåndsregler jeg bør ta?
RuneT Posted July 29, 2013 Author Posted July 29, 2013 Har nå fått svar fra selger om at radiator blei bytta pga stigende temp pga radiatorlekkasje, men etter bytte av radiator var det fremdeles for høyt trykk til at den burde kjøres. Bilen er parkert etter dette. Hva tror dere om sånt?
POS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 For høyt trykk, i oljen eller vannet? Fått svar på om det var vann i oljen eller eksos i vannet? Jeg har aldri byttet toppakning, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe med "hands on"-kunnskap. Men jeg har en bok om om606 som forteller en del om å ta fra hverandre og sette sammen igjen motoren. Fant ikke avsnitt om toppen dog, men en del annet som må demonteres for å komme til toppakningen.
RuneT Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Har avtalt å se på den i løpet av uka, så får jeg vel klarhet om vann i oljen. Trykket blei visst for høyt i kjølevannet.
FrodeS Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 fyll ekspansjontanken full, la den være åpen, og la bilen kakle til den kommer litt opp i temperatur. Hvis det bobler i kjølevæska, så er det bare å bytte toppakning, og håpe at toppen er hel.
RuneT Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Fikk lånt nøkkel idag hos verkstedet der den står. Startet den opp og den gikk meget fint på tomgang, men vanndampen står ut eksosrøret. Var vel innstillt på å ta jobben med å fikse motoren, men mistet lysten da jeg såg et 12 cm avlangt rusthull i ytterkanalen ved bakhjulbuen og at fjærfestene foran hadde begynt å gi seg pga rust også. Rust i alle hjulbuer. Ikke ille under. Prosjektet droppes. Synd, for det er en original sjuseter, men jeg kan ikke forsvare 30-40k i rustsveis og lakk...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now