StigAre Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 1996 Mercedes S124 E220 km289000 Jeg har fått ventiltikk i motoren, dette oppstod helt plutselig, og det kommer og går, noen ganger høres det ut som deter flere ventil, andre ganger bare en. Og noen ganger er det ikke tikk i det hele tatt. Jeg tok nylig oljeskift på motor, og da var den stille i to dager før det var tilbake til normalen. Fyllte da Castrol 10/40 delsyntetisk olje. I følge oljetrykksnåla har jeg bra oljetrykk ved kjøring (3), når bilen går på tomgang i gir har jeg 0. Men nåla oppfører seg til tider litt rart, opp og ned og står ikke helt stille, vibrerer litt. Antar det er giveren som er kranglete. Eller ? Hva er problemet her, kan jo ikke kjøre rundt med tikk. Må jeg bytte ventil løftere ?
Espen K Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 Jeg regner med at du også byttet oljefilter. Det kan være castrol oljen samt att den er delsyntetisk som gjør at den tikker. Ifølge autodata skal din motor ha 10W/40 olje etter mecedes 229.1 spesifikasjoner, om du skal ha 5W/30 eller 5W/40 så er det MB229.5 spesifikasjoner som er gjeldende. Hvilken Castrol olje har du brukt?
StigAre Posted July 28, 2013 Author Posted July 28, 2013 Husker ikke hvilken castrol olje det var i farta, hvit kanne 10/40 delsynt, kan sjekke eksakt type senere. Men dette problemet oppstod før jeg byttet olje, byttet olje fordi jeg tenkte det ville hjelpe...
Espen K Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 Er nok Castrol GTX olje du har brukt da, den har hvit kanne. Det kan nok hjelpe å kjøre en motor rens innvendig samt fylle på olje som tilfredstiller spesifikasjonene til Mercedes. Slik som Mobil 1 0W-40 New Life Også burde vel oljeføleren muligens byttes siden den er litt på tur inimellom.
tommern57 Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Har brukt Forte motorrens her med godt resultat. Det er en liten flaske som man heller på motoren i olja. Så kjører man en tur, tapper og fyller ny olje og filter etterpå.
StigAre Posted July 29, 2013 Author Posted July 29, 2013 Ok, kanskje prrøve det da. Vært ute og kjørt ganske mye idag, kjørte hjemmefra og rett ut på e18, ca 1.5mil, tikket hele veien... Men så dro jeg på ganske godt for å komme opp i fart, og etter det har den vært stille i hele dag. Blei ikke noe mere klok av det for å si det sånn
E_S Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Trolig en ventilløfter med litt skitt, hadde satset på motorrens og helsyntetisk olje. Ellers har jeg også erfart at mange motorer er glade i originale oljefiltre. Koster ikke noe mer enn uoriginalt heller.. At måleren er på tur er nok at oljetrykksgiveren på motoren er tvilsom, mener å huske at den er forholdsvis enkel å komme til og bytte..
StigAre Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Da er motorens kjøpt inn, samt nytt filter. MEN, hvilken olje skal jeg helle på ? Helsyntetisk etter som jeg har skjønt, men hvilket merke og hvilken kvalitet ?
Espen K Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Det er vel mobil 1 olje som blir annbefalt her inne Jeg skal ha Mobil 1 New Life 0W-40 på min, den er godkjent etter Mercedes-Benz MB 229.3- eller MB 229.5-spesifikasjonene. Du kan finne ut hvilken olje som passer til din bil her: http://www.mobil.no/Norway-Norwegian-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx
POS Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Jeg anbefaler deg å sjekke med Simen Malerbakke i Stjerneservice.no De har olje som anbefales til Mercedes. Gi ham chassisnr til din bil, og si at du har ventiltikking, og spør hvilken olje du bør ha på bilen. Det er ikke alltid han sier "Mobil 1", men han har alltid olje med riktig MB spesifikasjon. Jeg har kjøpt olje til 2 av mine biler hos ham, både til girkasse og motor, og mine biler sviver pent. (med unntak av en ulyd i en dyse, men det har ikke med oljen å gjøre...)
FrodeS Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Kan ikke se du svarte på om du byttet oljefilter samtidig som du byttet olje første gangen. At oljetrykknåla viser 0 ved tomgang hadde ikke jeg likt. Det skal den ikke gjøre.
StigAre Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Byttet filter ved første oljeskift. Bytter alltid filter samtidig. Jeg kontakter BOS imorra tidlig og muligens Stjerneservice for å sjekke hva jeg bør fylle. Men ser det er Mobil1 0/40 helsyntetisk dere anbefaler. Ang oljetrykksnåla, den skvetter rett opp i tre ved kald tomgang og holder seg på tre under kjøring. Når motor blir varm og den står på tomgang ligger nåla på ca null, men den vibrerer litt.. Også når jeg kjører og slipper gassen og gir gasse igjen med en gang så hopper nåla ned og opp. Tror giver bør byttes.
StigAre Posted August 3, 2013 Author Posted August 3, 2013 PROBLEM LØST Etter en flush av motor og oljebytte til Mobil1 NewLife 0/40 Helsyntetisk har den nå sluttet og tikke, og jeg har noe bedre oljetrykk Tusen takk for all hjelp, så langt
Espen K Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Så bra det hjelp med ordentlig olje.. Hva slags motor rens brukte du?
StigAre Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Jeg brukte denne flaska, kjøpte hos Mekonomen, kosta ca 170kr Har igrunn god erfaring med Omega produkter fra før, så tror denne kan anbefales.
Espen K Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Da får vel jeg også kjøpe en slik og bruke den før oljeskiftet.
StigAre Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Det står på flaska at den bør brukes ved hvert oljeskift, så det tenker jeg at jeg skal begynne med. Motoren kan jo hvertfall ikke ta skade av det
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now