Jump to content

Sliter med et dilemma selge eller ikke selge s123

Recommended Posts

Posted

Hei

Nå visste ikke jeg helt hvor jeg skulle sette dette innlegget men kom frem til at Hovedforumet var en grei plass..men det får flyttes visst ikke.. 8)

Det som er saken er at da jeg har tre barn fra 4 til snart 8 år så sier det seg egentlig selv at tid er luksusvare 8) og min s123 300 td turbo trenger sårt en hjelpende hånd til å bli bra igjen men det esom er sakenn er om jeg bare skal selge den og skaffe meg en s124 i stedet som er i noe bedre stand?? Sliter litt med å selge og :( 123 en er en bra bil å kjøre men jeg må enten selge den til noen som vil fikse den ellers så må jeg sette den på verksted for å få fikset den siden ...som jeg sa tidligere at tid er luksusvare..og da blir det ganske dyrt da det er noe rust også pluss lakkering for å få den i topp stand. I tillegg til noen pakninger og foringer..

Er s124 et bra alternativ?? Tenker da mest på 300 turbo diesel...kansje en 4 matic???

Tenket og tanken å bruke samme beløp på s123 som fks det som jeg kunne brukt på en "ny" bil ca 30-40 000 kr bare for å fikse den opp, man vet liksom hva man har og ikke hva man får??

Noen meninger og forslag?? Bor på jæren visst det er noen som vet om noen som kan fikse dette for en "billig" penge 8)

Posted

Problemet med S124 300 tdt 4matic, er at et bra eksemplar koster så mye at man kan like gjerne begynne å se etter en 211 ... En billig s124 300 tdt trenger fort mye jobb. Det begynner å bli langt mellom ordentlig bra 124 300 TDT-biler, men det står en til salgs her på forumet som jeg har trua på.

Posted

Vel Charlie det er foringer i bærearmene bak som er egntlig det værste da jeg må ned med hele bærebrua bak for å få dette til (har foringene) og dette tar litt tid vil jeg tro i en garasje uten løftebukk og bare disse støtte bukkene 8)..itillegg tror jeg en demper bak lekker (denne har jeg ikke) sammen med slangen fra hydraulikk tanken og bort til pumpa(denne har jeg heller ikke). Det lekker olje fra vacum pumpa så den pakningen har jeg ikke heller men har pakningen til oljefilter huset inn til blokka for der lekker det og 8). Skulle og overhalt stryre snekka for den lekker og olje..mye lekkasjer her 8)..filter og olje skifte på gir..dette har jeg og..filter og pakning da :D. Må fikse brekket og jeg har begge kablene bak.. har og nye bremseskiver fremme som jeg skal skifte..eller tenkte jeg skulle skifte..

Skulle nok hatt noe nytt i forstillingen og men det er en annen sak for det har jeg ikke sjekket så nøye :)  :)så er det jo olje skift på motor men det skal jeg klare greit jeg har olje og filter..

Men så har jeg "litt " rust egentlig det værste er jo at det er rust inne i de hulla som bakluka er festet og det er en ganske trang plass å komme til. Men må nok ha en skjerm og litt nytt stål rundt om og en puss og en lakkering så er den nok på gli det er jo selvfølgelig noen andre små ting som og burde gjøres men det er jo ikke en utstillings bil ..bruker den til jobb hver dag 8)

Det høres mye ut men det som tar til er vel foringene bak og rustet vil jeg anta 8)

Det var en del dettan Charlie men

Posted

Problemet med S124 300 tdt 4matic, er at et bra eksemplar koster så mye at man kan like gjerne begynne å se etter en 211 ... En billig s124 300 tdt trenger fort mye jobb. Det begynner å bli langt mellom ordentlig bra 124 300 TDT-biler, men det står en til salgs her på forumet som jeg har trua på.

Hei ja jeg såg den jeg og 8) såg bra ut den men var i det øverste skjiktet ang pris men må man så må man :D

Posted

Hvis du kjører mindre enn for eksempel 20kkm pr år, ville jeg skaffet meg en 124 200 (gjerne 93 eller nyere pga motorendringen på 200 da) eller en 220. Begge bensin. Fremdeles kan du da finne godt holdte forholdsvis lavkmeksemplarer under 40kkr.

Skal du ha en diesel som ikke trenger like mye påkost som din 123, så må du som Frode sier, grave ganske dypt i lommeboka eller hoppe høyt med lua i handa i banken.

Så min stemme går til en 124 bensin eller en 210 som klarer noen år til. Helst en 210 som du sjekker grundig. Trenger heller ikke koste mer enn 40kkr for et bra eks.

Posted

Hvis du kjører mindre enn for eksempel 20kkm pr år, ville jeg skaffet meg en 124 200 (gjerne 93 eller nyere pga motorendringen på 200 da) eller en 220. Begge bensin. Fremdeles kan du da finne godt holdte forholdsvis lavkmeksemplarer under 40kkr.

Skal du ha en diesel som ikke trenger like mye påkost som din 123, så må du som Frode sier, grave ganske dypt i lommeboka eller hoppe høyt med lua i handa i banken.

Så min stemme går til en 124 bensin eller en 210 som klarer noen år til. Helst en 210 som du sjekker grundig. Trenger heller ikke koste mer enn 40kkr for et bra eks.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42449379  8)

Posted

Ja det kan nok være lurt å se på disse alternativene men jeg føler jeg må ha diesel med føne  :D liker lyd og drag i de 8)

Har sett litt på noen 210 og med 220cdi 270 dci og de eldre 300 tdt men jeg vet ikke med de, jeg føler at w124 er et sikrere valg ang driftsutgifter..for mye elektronikk i de " nyere " bilene 8).

Det som hadde vært det beste hadde jo vært en 300 tdt s123 uten rust og lekkasjer med sperre på diffen  :D..men da må man til utlandet for å få tak i og da blir det fort mye penger inn i statskassa i avgifter..  :(..

Posted

210 med 300 turbodiesel må funke fint da, om man finner et eksemplar uten alt for mye rust. Det er en mye mer moderne bil enn en 124 uten at den er så komplisert at det blir for mye dill å fikse noe selv så lenge man skygger unna CDI-motorene. Motoren er ikke den aller mest økonomiske til å være diesel, men går forholdsvis greit, har fin lyd og er omtrent evigvarende.

124'er med turbodiesel i bra stand er dessverre sjelden å finne, synes nesten alle jeg ser er nedkjørte rustbørser eller blodsenkede harrybrakker med frieksos og Wunderbaum. Litt enklere å finne en vettug 210, og da får man bedre plass, mer sikkerhetsutstyr og bedre kjøreegenskaper med på kjøpet.

Det høres ut som tiden er inne for å pensjonere den 123'en fra daglig tjeneste ihvertfall..

Posted

Kjøp 210 med liten bensinmotor. Billig å eie, billig og kjøpe. De pengene du sparer kan du kjøpe mye bensin for.

x2

Posted

Kan slenge meg på den der. Har en E200, ekstremt uspennende motorisering, men bunnsolid og helt kurant. Bruker ca. en liter på mila stort sett uansett hvordan man kjører, men motor og drivlinje er "unkaputtbar" som de sier i Tyskland.

Bilen er stor, komfortabel, har det meste av utstyr man måtte ha lyst på og sikkerheten er ikke så verst heller selv om den begynner å dra på åra. På min bil har jeg, til tross for over 500000 km, ikke vært nødt til å åpne panseret for annet enn motorvask, oljeskift og spylervæskepåfylling nesten siden jeg kjøpte den.

Posted

Jeg har 5 mil hver vei til/fra jobb og kjører hver 3. uke, det er stort sett motorvei med 100-sone så jeg blir liggende i 110-115, men forbruket havner alltid mellom 0,9 og 1,0. Det laveste jeg noensinne har klart å få den bilen ned på over en hel tank er 0,85..

Posted

Vel det var da ikke så veldig lite på mila da den gamle min går jo på 0.9 på mila nå på sommeren så noen 200 blir vel egentlig å bruke mer penger på fuel enn med en diesel...eller? 8) tror nok at en diesel er noe dyrere i innkjøp men selve kjøre opplevelsen er stort sett den samme om jeg har en 300 tdt eller en 200 bensin...vel visst man tar den 300tdt i 210 en så er det jo en vesentlig forskjell vil jeg tro 8)

Jeg vet ikke jeg men hva sier diesel folket da? Det må da være noen med 300 tdt både med 123,124, 210

Posted

Min 210 E200 går lett på literen på hissig bykjøring og 0.6 på langkjøring. Derfor virket det litt mye :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Posted

Laveste jeg kom med min '99 E200 bensin sedan var 0.76 på mila målt på sommeren på langkjøring. Målt fra full til nesten tom tank mot tripteller.

Tilsvarende kjøring på sommeren med '00 E280T 4Matic er 0.92 på kjørekomputeren. Den er kanskje litt optimistisk, men gir en pekepinn. Fordelen med en 210 bensin er at man får en bil med lav km stand så bilen er lite mekanisk slitt i forhold til diesler for samme kjøpesum.

Posted

Fordelen med en 210 bensin er at man får en bil med lav km stand så bilen er lite mekanisk slitt i forhold til diesler for samme kjøpesum.

Var det jeg ville frem til. Hvorfor spare 2-3000 i året på drivstoff når man må kjøre en sliten lørjediesel og reparere for 10000 mer?

Jeg liker dieselbiler (ikke i småbiler), men man må tenke litt totaløkonomi også.

Min påstand er at en 210 bensin som ikke er rusta så mye, er noe av det beste billige man finner idag. Stasjonsvogna er diiiger og den er deilig å kjøre og det mekaniske er av det absolutt beste. Liker man ikke 210, er en 124 bensin heller ikke å forakte, men det er jo etter hvert en gammel bil, og kollisjonssikkerheten (hvis det teller her) i 210 er nok mange hakk bedre.

Posted

Ønsker deg lykke til i letingen etter ny bil. Håper 300`n får en verdig overgang til personisttilverelsen  :D

Hei ja jeg håper den får en fin pensjonist tilværelse men det blir nok ikke helt enda nei..den må tjeneste gjør ei stund til den er for god til å bare kjøre en gang av og til...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...