Geggi Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Jeg ser og hører at stadig flere gir blanke i å klistre opp bombrikken i frontruta for bilen blir tatt bilde av og da vil systemet se at bilen har abonnement og derfor ingen reaksjon på dette. Andre igjen har andre steder de fester de og funker greit (hanskerommet, i motorrommet eller bak fangeren i vanntett emballasje). Mange her inne som gjør det samme? Har selv pleid å lakkere brikkene i svart og med svart tape til ruta så de ikke viser så lett, men vil helst unngå den helt om det er så lett som det høres ut...
ClasT Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Kjørte de siste årene med brikken i handskerommet. Gidder ikke den stygge tingen oppe i ruta når det ikke er nødvendig. Går helt fint. Fungerer som man hadde brikken i ruta. Om den ligger i bilen eller hjemme spiller ingen rolle. Det filmes men en computer scanner inn reg.nr. og alt går sin gang Hvordan går det med reg av SL ?
CHARLIE Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Dette er du heeeeeelt sikker på ClasT? Ingen problemer/konsekvenser med å kjøre uten selve brikken i bilen?? Har gjort akkurat det samme som Geggi tidligere
ClasT Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Dette er du heeeeeelt sikker på ClasT? Ingen problemer/konsekvenser med å kjøre uten selve brikken i bilen?? Har gjort akkurat det samme som Geggi tidligere Heeeeeelt sikker Charlie. Jeg har hatt bombrikke siden 1999, så jeg skriver ikke inn bullshit info her! Men jeg passerer ikke bom stasjoner i hele Norge, men funker ihvertfall i Østlandet + Kristiansand. Med CLS'en har bombrikken ikke vært i bilen engang. Ligger hjemme i skuffen. Skal man over Øresundbroen og andre bom stasjoner i utlandet hadde jeg nok tatt den med i bilen og holdt den frem ved passering. Bruker selv brobizz kort som en kamerat har abb på. Koster kun kr 130 for passering med dette, så har ikke brukt min bombrikke på Øresundbroen på mange år. OBS. Brikken blir ikke registrert ved at den ligger i handskerom, hvis noen tror det. Da kjører de iallefall en bil uten særlig isolasjon og beskyttelse
Geggi Posted July 27, 2013 Author Posted July 27, 2013 Da tror jeg rett og slett at jeg dropper bombrikken i ruta Jeg testet nå ved å ha den liggende på midtkonsollen ved girspaken og den utløste ikke noe lys på stasjonen da jeg passerte. Derfor er det nok lite formålstjenlig å montere den diverse andre steder enn i ruta. Jeg dropper den hvertfall med mindre noen andre enn Clas hevder det motsatte. Ellers, SLen er en drøm å kjøre og har kjørt med cabben nede siden jeg tok den i bruk etter ferieturen. Var litt pirk fra Biltilsynet men med kyndig assistanse fra dyktige folk hos BOS Rogaland så gikk det greit.
FrodeS Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Jeg har hatt min liggende og flyte litt i et års tid eller så, etter at jeg prøvde å pakke den inn i plast og montere i motorrommet. Den ble ikke registrert der, og den blir normalt ikke registrert om den ligger løs i bilen heller.
ClasT Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Ellers, SLen er en drøm å kjøre og har kjørt med cabben nede siden jeg tok den i bruk etter ferieturen. Var litt pirk fra Biltilsynet men med kyndig assistanse fra dyktige folk hos BOS Rogaland så gikk det greit. Hva var det de pirket på ? Det var i Tyskland den ble hentet/fraktet ? De bilene jeg har tatt inn, så har de kun tatt bilder av chassinr, motornr etc, og rett inn og begynne å skrive ferdig papirer. Men har hørt at noen Trafikkstasjoner er veldig vanskelig i forhold til andre
Lassen Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Skulle nesten tro at det gikk å ha den i hanskerommet, se bare her: http://www.nrk.no/hordaland/fekk-bompenge-rekning-for-postgang-1.11133095
E_S Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Har ikke hatt brikke i bilen på flere år, aldri hatt noe som helst problem hverken i alle bommene jeg har kjørt i i Norge eller Øresundsbroen. Forresten er en liten bonus at dersom bilen om vinteren er så skitten at skiltene er uleselige blir det gratis..
ClasT Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Har ikke hatt brikke i bilen på flere år, aldri hatt noe som helst problem hverken i alle bommene jeg har kjørt i i Norge eller Øresundsbroen. Forresten er en liten bonus at dersom bilen om vinteren er så skitten at skiltene er uleselige blir det gratis..
Geggi Posted July 27, 2013 Author Posted July 27, 2013 Hva var det de pirket på ? Det var i Tyskland den ble hentet/fraktet ? Det stod 1685 kg som vekt i det tyske vognkortet men man trekker jo fra 75 kg for fører ved avgiftsberegning i Norge. Det hjalp ikke at jeg sa at vekten var 1610 kg så jeg måtte dokumentere det. Ville ha kosta meg 8500,- ekstra i vektavgift om ikke BOS hadde hjulpet. Jo bilen ble solgt av tysk MB forhandler rett nord for Stuttgart.
Sven Håkon Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Før jeg byttet ruter til IR-glass var bombrikken montert inni dashbordet over instrumenthuset på 211en - dashbordet er bare laget av plast, så den ble fortsatt registrert her. På 190en monterte jeg den inni støtfangerbjelken som er laget av kunststoff - også dette fungerte fint, men her er det en utfordring å få det tett.
Thomas Madsen Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Det stemmer ikke helt det som står her inne. Selv har jeg alltid hatt bombrikken i ruta og for ca 1 år siden fikk jeg ny frontrute på firmabilen og fikk inn igjen bombrikken på samme sted som den hadde stått tidligere. Nå var dette ei rute med noen tråder i som gjorde at bombrikken ikke ble lest skikkelig, og på min ferd fra Østlandet via Sverige over broen til DK og ned til syddanmark så ble den ikke registrert skikkelig og jeg fikk ekstragebyrer på ALLE bomstasjonene...
ClasT Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Det stemmer ikke helt det som står her inne. Selv har jeg alltid hatt bombrikken i ruta og for ca 1 år siden fikk jeg ny frontrute på firmabilen og fikk inn igjen bombrikken på samme sted som den hadde stått tidligere. Nå var dette ei rute med noen tråder i som gjorde at bombrikken ikke ble lest skikkelig, og på min ferd fra Østlandet via Sverige over broen til DK og ned til syddanmark så ble den ikke registrert skikkelig og jeg fikk ekstragebyrer på ALLE bomstasjonene... Merkelig. Har testet alt i 2 år, unntatt Øresundbroen som foreskrevet. Aldri hatt noe problem. Så du mener du fikk ekstra kostnad på de du også har avtale med ?
Thomas Madsen Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Det stemmer ikke helt det som står her inne. Selv har jeg alltid hatt bombrikken i ruta og for ca 1 år siden fikk jeg ny frontrute på firmabilen og fikk inn igjen bombrikken på samme sted som den hadde stått tidligere. Nå var dette ei rute med noen tråder i som gjorde at bombrikken ikke ble lest skikkelig, og på min ferd fra Østlandet via Sverige over broen til DK og ned til syddanmark så ble den ikke registrert skikkelig og jeg fikk ekstragebyrer på ALLE bomstasjonene... Merkelig. Har testet alt i 2 år, unntatt Øresundbroen som foreskrevet. Aldri hatt noe problem. Så du mener du fikk ekstra kostnad på de du også har avtale med ? Jupp, sjefen var drithappy og brukte vel 1 dag på å ringe rundt for å få det gjort om grunnet feil i ruta.... Øresundbroen er den eneste jeg ikke fikk purring fra, for der virket den ikke i det hele tatt..
E_S Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 På en del firmaavtaler om Autopass kan man sjonglere bilnummer og brikkenummer på en egen nettside, og det som kan skje er at brikken står på feil bilnummer - så lenge den virker blir det bare registrert som normal passering uansett, men når den ikke virker og det blir tatt bilde er det da et bilnummer uten tilknyttet brikke, og da blir det krøll..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now