Ketil666 Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Noen som vet hva det koster for å fikse automatkasser? Evt hva en byttekasse koster? Jeg har en '97 W202 C230
FrodeS Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Noen som vet hva det koster for å fikse automatkasser? Evt hva en byttekasse koster? Jeg har en '97 W202 C230 Ca. 1000 mer enn å kjøpe en fisk ... Det kommer helt an på hva som er galt med den. En som kan mye om disse kassene er Kenneth hos Bergs Automatservice. Dit går det alltid an å ringe og få råd, og er du medlem i klubben, får du rabatt der også.
RuneT Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Det kommer helt an på hva som er galt med den. En som kan mye om disse kassene er Kenneth hos Bergs Automatservice. Dit går det alltid an å ringe og få råd, og er du medlem i klubben, får du rabatt der også. Støtter den. Generelt kan jeg si at prisen hos Kenneth og gjengen er ca 20% av det store beløpet BOS normalt vil ha når det kommer til automat....
FrodeS Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Full overhaling kan også være så mangt. Kenneth plukker gjerne opp kassa og bytter det som trengs.
Ketil666 Posted July 26, 2013 Author Posted July 26, 2013 Jeg vet ikke hvem Kenneth er desverre, bortsett fra at jeg har en bror som heter det. Kassa har fått den sedvanlige sjelvingen og er litt treg til tider. Så det er kanskje ikke mye som skal til, men automater har jeg overhodet ikke peiling på. Bare vet det er kostbart å fikse på. Så, hvem er denne Kenneth?
FrodeS Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Så, hvem er denne Kenneth? Som sagt ... Det kommer helt an på hva som er galt med den. En som kan mye om disse kassene er Kenneth hos Bergs Automatservice. Dit går det alltid an å ringe og få råd, og er du medlem i klubben, får du rabatt der også.
POS Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 sitat fra litt lengre opp i tråden: En som kan mye om disse kassene er Kenneth hos Bergs Automatservice. Altså: Bergs Automatservice (et firma) er eksperter på Mercedes-automatgirkasser. Ring dem, forklar evtentuelle symptomer du opplever, hvor langt bilen har gått, og spør om de kan anta hva som er galt og hva det vil koste å fikse. PS: Dersom du egentlig lurer på rutinejobb som skifte av girolje, girfilter og dreiehylse i girkassen - så kan du spørre oss Mercedes-girkasser kan være veldig sensitive på oljen i girkassen, så ved gammel olje eller "feil" olje kan girskiftene bli ganske harde. Ved bruk av "originalolje" er normalt girskifte ganske mykt. Vedr pris på byttekasse: Sjekk f.eks her: http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3300&Model_Id=3332&PartGroup_Id=17&Part_Id=7705 I tillegg til kjøpspris + fraktpris, må du regne fullt oljeskift/ filterskift på girkasse + arbeidstimer.
Ketil666 Posted July 27, 2013 Author Posted July 27, 2013 Tusen takk for gode tips! Med det samme jeg har dere her, hva er "riktig" olje på disse kassene? (Altså den beste oljen )
E_S Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Har du prøvd det enkleste og billigste først, altså å skifte girolje og oljefilter? 5-trinnskassene trenger en annen olje enn vanlig ATF-olje, den må tilfredsstille spesifikasjon MB 236.10. En olje som tilfredsstiller dette har de faktisk på Biltema til en overkommelig pris. På en 97-modell kan også converteren tappes slik at man får skiftet det aller meste av giroljen, så gjør dette, skift filter og prøv med ny olje først. Gjorde underverker på min 98-modell som sikkert ikke hadde fått noe giroljeskift på aldri-så-lenge da jeg kjøpte den. Man må ha peilepinne for å få nivået riktig, da det bare sitter en propp på peilepinnerøret.
Ketil666 Posted July 27, 2013 Author Posted July 27, 2013 Ja, den skal på verksted på mandag, de skal få sjekket det da. Håper jeg slipper overhaling, den girer helt fint, men er litt treg å gire fra N til D og skjelver i bakker og hvis den er tungt lastet. Samtidig som det virker som den går tungt. Skal jo være litt bunndrag i en 230. Girer ned tidlig i slake bakker. Jeg hadde en 180 for noen år siden, og husker ikke at den gjorde slik.
E_S Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Med såpass liten motor høres det lite sannsynlig ut at automatkassen er utslitt med mindre den "aldri" har fått olje/filterskift. Husk å fortelle verkstedet at converteren også har tappeplugg om de skal skifte girolje, med mindre de kjenner MB veldig godt vet de trolig ikke om det, det er uvanlig.
Ketil666 Posted August 7, 2013 Author Posted August 7, 2013 Noen som tar på seg flushing og bytte av filter samt olje på automat i Oslo området fre-søn?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now