Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mercedes skal ha Mobil 1 olje. Det er ikke bare viskositeten som betyr noe. Men også oljens renseevne og egenskaper etter f.eks. 10000 km. Mange bruker annen olje enn Mobil 1, men maskinene er laget for en spesifikk Mobil 1 olje - og jeg regner derfor med at bruk av den oljen gir mindre problemfylt bilhold. ;-)

Tips: Kjøp med 1 liter ekstra, da du kan oppleve at maskinen bruker litt ekstra etter oljeskift dersom du bytter over fra "feil" oljetype. Dette vil i tilfelle inntreffe stort sett kun de første 100 mil.

Min bil har gått drøye 400000 km, og bruker ikke olje - heller ikke etter oljeskift.

Husk også at du må bytte girolje og filter i automatgirkassen. PS: Girkassen kan være ganske kresen på oljen, så bruk kun olje i den som anbefales av dem som har kjennskap til Mercedes. Tilsynelatende riktig olje kan allikevel gi hard giring etc.

Sjekk evt med stjerneservice.no også ("stjerne" fordi de kun jobber med Mercedes-deler. Der får du også bra g rimeligere slitedeler, slikt som bremseskiver etc.)

Posted

Takk for tipsa.

Mekonomen hadde ikke Mobil1, så jeg fikk Castrol, er vel bra nok det ?

Ble 10/40 delsyntetisk olje.

Og nytt filter såklart.

Posted

Jepp, så lenge spesifikasjonen står på flasken spiller det ingen rolle hvilket fabrikat det er på oljen. :)

Posted

Jeg er ikke et oljeteknisk geni, men jeg har forstått at det ikke bare handler om viskositet - men også en del andre parametre ved oljen. Jeg bruker gjerne annet enn Mobil 1 olje, men da kun olje levert fra "Mercedes-kjennere" / "olje-kjennere". Da fordi de har sjekket de parametrene jeg ikke kjenner til :-)

Men spesielt giroljen har jeg forstått er veldig viktig er helt "riktig", på automatkassene. De er visst sensitive på oljen, og litt feil olje gir hard giring. Om det er skadelig for kassen eller ikke vet jeg ikke.

Castrol er kjent som et godt merke, så det er sikkert bare tut og kjør. Vet at mange verksteder bruker noe annet enn Mobil 1 olje på Mercedeser. :-)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...