Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en E 270 CDI, 2002 mod.

Quickdown slutter å virke etter noen km.

Når jeg slår av tenning og så starter med engang virker alt normalt. Men etter kort tid slutter den å virke.

Noen som kjenner til problemet, kan det være et rele' som må byttes?

Posted

Quickdown var i grunn et artig ord :)

Er det kun quickdown som slutter å funke? Får du fortsatt full gass? Det er ikke helt unormalt med feil på elektronisk gasspedal. Det lagres feilmelding man kan lese av med diagnose, men kommer ikke opp noe i displayet

Posted

Bra med litt humor.

Det er riktig, det kommer ingen feilmelding.

Tråkker jeg på gasspedal er det bare en liten reaksjon.

Posted

Det er en 211.

Ettersom kick down fungerer nå en sår av og på tenning, kan det tenkes at det er en elektronisk feil.

Vi får se om det kommer noen konkrete løsninger etterhvert, sikkert noen som vet...

Posted

Diagnose-apparat vet.

Det er elektronisk gasspedal, og ferien du opplever er akkurat den samme som jeg har fått et par ganger på vår 211. Diagnose sier elektronisk gasspedal som feiler. Da går den i en slags nødmodus for å ikke gi for mye gass.

Posted

Jeg kjenner ikke til "gasspedalfeilen", men det er typisk ved nødmodus at turtallet på motoren ikke vil over 3-4000 o/ min - og at kick down ikke fungerer. På min (210) fungerte gjerne kick down mens den var i nødmodus, men det var ingen kraft. Den bare giret ned, og turtallet økte til f.eks 3000, men ingen mer drakraft. Min bil hadde mer drakraft fra 1500-2500, enn fra 2500 og oppover. Når nødmodusen forsvant (etter restart), var det full kraft og alt fungerte som det skulle.

Dersom det er noe slikt du opplever, så kan feilen være "hva som helst" som gir beskjed til motor om å gå i nødmodus. Hos meg var det en vakkel i en kontakt til en sensor.

Jeg fikk lest av en Star-diagnose, og feilsøkte deretter selv.

Posted

Jeg kjenner ikke til "gasspedalfeilen", men det er typisk ved nødmodus at turtallet på motoren ikke vil over 3-4000 o/ min

Standard dieselbil, altså :-)

Det er mange forskjellige typer nødmodus tror jeg. Det virker i hvert fall logisk at den bare godtar ?? % pådrag når det er oppdaget feil ved gasspedalen.

Det er en 211.

Ettersom kick down fungerer nå en sår av og på tenning, kan det tenkes at det er en elektronisk feil.

Vi får se om det kommer noen konkrete løsninger etterhvert, sikkert noen som vet...

Hvis du sier noe om hvor du bor, så kanskje noen kan hjelpe deg.

Posted

Jeg bor i Sarpsborg.

Nå som jeg har fått gode tips, regner jeg med å løse problemet etterhvert.

Takker så mye for alle svar.

Posted

Det er forskjellige nødmoduser har jeg blitt forklart av kjennere. Både nødmodus på motor OG nødmodus på girkasse. Sistnevnte har jeg ikke opplevd.

Nødmodusene jeg har opplevd har begrenset turtall til et sted mellom 3-4000 o/ min. Tror det var ca 3300 o/ min. I tillegg forsvant mye av bunndraget. Dette var på en E290 TDT 1997. Har opplevd det 1 gang på en E300 TDT 1998 også, og det var ganske likt.

Det er visstnok skjeldent feilmeldinger kommer opp i displayet. Det er mer vanlig på nyere biler. Jeg har opplevd nødmodus på min E290 både med og uten displaymeldinger. Mest av alt kjenner jeg det på måten motoren oppfører seg på.

Jeg har også opplevd en gang at nødmodusen ble permanent, og måtte fjernes med diagnoseverktøyet.

Meldinger lagres i hjernen, så du skal kunne hente ut grunnen til at du får nødmodus.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...