Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hey hey, En ny kommende og aktiv mb gutt har registrert seg 8)

Har hatt mange mercedes oppover. Men ikke den mest erfarene mekanikeren, ettersom at bil lakkering er mitt felt.! :lol:

Kan noen svare på hva som kan være årsaken til at min Mercedes ML W164 (270CDI) ikke likte seg på lang kjøring i dag ettersom temperaturen ute ligger på 30+ i sola. Bilen begynte å gå varm og begynte å kokte. Akkurat som at tempen stiger når jeg gasser på bilen, spesielt i oppover bakke så gikk den varm. Vifta fungerer, men mengden på kjølvann ble betraktelig mindre etter som at bilen steig til rødt. Har fyllt på og bilen står ute å sviver nå helt fin på tempen. Men hørt at vifta på disse bilene ikke er noe å skryte av, eller kan det være andre årsaker?

Har alldrig vært no problem tidligere.

Takker å bukker for svar om noen andre har opplevd lignende  :D

Posted

Har du nok kjøleveske? "Frostveske"!

Du kan jo justere temperaturen til kupeen fra kaldt til varmt og se reaksjonen igjen!

Se om det er olje i kjølevannet!

Eller se under bilen for event. Lekkasje... Det er bare noe tips :D

Posted

Jeg har hatt nokk kjøleveske, men etter den gikk varm lyste det i bilen og da så jeg at jeg måtte fylle på. Kan ikke se noe som helst lekkasje. Men skal dobbel sjekke allt du sa nå. Takker for svar  :)

Posted

Var ute å testa igjen. Gasser godt på i oppoverbakker så stiger tempen fort, og så vis det jeg snakker ned så synker tempen. Kan det være no luft i systemet? Skal kjøleslangene være gode å harde r bilen er varm??

Posted

Det blir mye trykk når temperaturen stiger. Kan du høre kjølevifta gå når motoren blir varm?

Kjølevifta skrur seg på, føler den går heletiden etter å ha kjørt litt nå om sommeren men det er kansje normalt?, kansje jeg må sjekke termostat ?

Posted

I motsettning til populær tro går ikke deiselmotorer kaldt fordi de er effektive, de går kaldt fordi det pøses på med kald luft gjennom motor hele tiden. Så når man ikke gasser blir det lite varme. Når man derimot gir gass kommer temperaturen imponerende raskt og da genererer dieselmotorer mye varme. Derfor vil de ha vel så store radiatorer som tilsvarende bensinmotorer (har jeg blitt fortalt)

Jeg vil tro at når du ser nåla bevege seg er det ikke nødvendigvis noe galt men  at kjølingen fungerer dårlig. Dersom det er mulig, sjekk om du kan fylle rett på radiator. At ekspansjonstanken er full behøver ikke betyr at det ikke er luft i systemet. Kjenn på slange som går inn på radaitor oppe. Denne skal være veldig varm rundt hele.

Deretter ville jeg vurdert en radiatorrens. Feil kjøleveske eller gammel kjøleveske eller tidligere topppakningbrudd kan ha ført til innvendig belegg.

Posted

I motsettning til populær tro går ikke deiselmotorer kaldt fordi de er effektive, de går kaldt fordi det pøses på med kald luft gjennom motor hele tiden. Så når man ikke gasser blir det lite varme. Når man derimot gir gass kommer temperaturen imponerende raskt og da genererer dieselmotorer mye varme. Derfor vil de ha vel så store radiatorer som tilsvarende bensinmotorer (har jeg blitt fortalt)

Jeg vil tro at når du ser nåla bevege seg er det ikke nødvendigvis noe galt men  at kjølingen fungerer dårlig. Dersom det er mulig, sjekk om du kan fylle rett på radiator. At ekspansjonstanken er full behøver ikke betyr at det ikke er luft i systemet. Kjenn på slange som går inn på radaitor oppe. Denne skal være veldig varm rundt hele.

Deretter ville jeg vurdert en radiatorrens. Feil kjøleveske eller gammel kjøleveske eller tidligere topppakningbrudd kan ha ført til innvendig belegg.

Det første som skjedde for noen dager tidligere var at radiator lampen lyste inni bilen. Jeg åpnet panser å fylte på vann. Problemet var løst. Noen dager senere gikk den varm selv om det var vann på tanken, slangen er hard som den skal være hvertfal. Men skal det være en spesiel kjøle veske isteden for vann på disse bilene? Kan det være det som er problemet? Skal innom mercedes i Skien å høre etterpå om va di mener. Om termostaten er gåen kan det vell skje nettopp slikt som dette og den er jo grei å bytte da regner jeg med. Takker for svar :)

Posted

Det første som skjedde for noen dager tidligere var at radiator lampen lyste inni bilen. Jeg åpnet panser å fylte på vann. Problemet var løst. Noen dager senere gikk den varm selv om det var vann på tanken, slangen er hard som den skal være hvertfal. Men skal det være en spesiel kjøle veske isteden for vann på disse bilene? Kan det være det som er problemet? Skal innom mercedes i Skien å høre etterpå om va di mener. Om termostaten er gåen kan det vell skje nettopp slikt som dette og den er jo grei å bytte da regner jeg med. Takker for svar :)

Ja det skal være kjøleveske. Bare vanlig vann kan over tid gjøre mye skade. Nå er det kanskje litt kjøleveske igjen så det er neppe farlig før frosten kommer men noen deler trenger kanskje smøring, og det er sterke antikorrosjonsmidler som sørger for å holde overflater rene og pene. Bortsett fra disse tingene er det ingen ting som kjøler bedre enn vann. Jo høyere konsentrasjon kjøleveske jo dårligere kjøling.

Ryker den mye hvitt av eksosen?

Hvis det ikke lekker skal ikke vann forsvinne. Stort sett bare tre måter vann blir borte på:

1. Vanlig lekasje

2. Lekkasje i toppakkning = Hvit røyk

3. Lekkasje i vannpumpe eller toppakning = Vann i olje, lysbrun gørr.

Og en veeeldig langsom fordamping der gass slipper ut av systemet.

Posted

Ja det skal være kjøleveske. Bare vanlig vann kan over tid gjøre mye skade. Nå er det kanskje litt kjøleveske igjen så det er neppe farlig før frosten kommer men noen deler trenger kanskje smøring, og det er sterke antikorrosjonsmidler som sørger for å holde overflater rene og pene. Bortsett fra disse tingene er det ingen ting som kjøler bedre enn vann. Jo høyere konsentrasjon kjøleveske jo dårligere kjøling.

Ryker den mye hvitt av eksosen?

Hvis det ikke lekker skal ikke vann forsvinne. Stort sett bare tre måter vann blir borte på:

1. Vanlig lekasje

2. Lekkasje i toppakkning = Hvit røyk

3. Lekkasje i vannpumpe eller toppakning = Vann i olje, lysbrun gørr.

Og en veeeldig langsom fordamping der gass slipper ut av systemet.

Den ryker ikke hvit , men nå satt jeg den bare på et mercedes verksted så skulle en kamerat av meg der sjekke bilen :)

Takker for alle svar, gull verdt ;)

Skal komme tilbake melling når den er fikset :)

• 1 year later...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...