Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ser det er mange som lurerpå hvordan de skal bygge om til elvindu, det er faktisk ganske enkelt så lenge du har takluke ! :) Dette er hva jeg gjorde :)

Jeg har en w124 220E 1994 mod. dessverre var det ikke el-ruter på denne. Etter en stund fant jeg i en som hadde en 230te med el-ruter både bak og fram :) Det jeg plukket ut var alle el-heisene, el-nett, komfort relee', midtkonsoll og alle knappene.

En stund etterpå plukket jeg ut interiøret i bilen og la ned ledningsnettet. Den enkleste måten er og kobble de to ledningene til sikkringsboksen på en egen sikkring med konstant støm. Den blå og hvite ledningen med kabelsko skal skrus på kobblingen som ligger bak cdspilleren i bilen ( alle ledningene som er kobblet til den kontakten er i samme farge som den på nettet). Og de brune skal kobbles i jodingspungtet under midtkonsollen. Dette er egentlig alt som skal til for at el-rutene skal fungere :)

Om du har tengt å bruke de gamle dørtrekkene kan du bare skjære ut plass til panelet bak, det er et strek på baksiden på panelet som viser hvor du skal skjære sånn at det blir nøyaktig rett.

Om du har 2 el-ruter fram og har tengt å settepå to bak må du mestsansynelig bytte komfortrelee' og ledningsnett pga. at alt ligger i samme nettet.

Om noen har noen spm. fyr ivei!

Posted

Dette er relee'et, på A skal elrutene fram og på B skal elrutene bak. Om det bare er utgang på A må du ha et nytt relee' :) om det ikke er utgang der må selvfølgelig også ha nytt :P

imagesCA8EHBMG.jpg.611e5d31032e0c289ab32fa56a574728.jpg

Posted

Hei. Jeg tror releet kun finnes for soltak eller soltak+4 el.vinduer.

Som du sier, så er det enkelt å bygge om, i hvert fall rent elektrisk. Litt jobb er det jo å ta ut så mye interiør.

Posted

I min var det opprinnelig relé for kun soltak. Det røyk, og jeg erstattet det med et tilsvarende for soltak + 4 el.vinduer uten å montere el.vinduer.

I en 1991/1992 200TE jeg hugget opp, var det kun el.vinduer foran, mens boksen var laget for 4 el.vinduer. Det kan jo selvfølgelig ha vært byttet, men bilen var ikke brukt stort, og ingen ting tydet på at det var uoriginalt.

Posted

Mulig dere har misforstått meg, men alle relee' kan brukes om du har bare takluke, gjør ikke noe om resten står tomme, men dette innlegget handlet om ombygging til 4el.vindu :) derfor nevnte jeg at dere måtte ha et relee' med alle kontaktene om dere skulle ha 4el.vindu :) men dere kan somsagt ha et relee' som er til 4el.vindu og takluke, men fortsatt bare ha takluke :) sånn er det værtfall i 220ce'n som kompisen min har :)

Posted

I den hvite jeg kjøpte av deg var det bare soltak. Der var det en slik:

http://www.tav-autoverwertung.de/shop/Comfort-control-unit-Mercedes-Benz-A-124-820-31-26-LK-05-0720-12

Som du ser er det ingen pinner i A og B kontaktene.

Jepp, var det ikke det jeg sa, da?

Den du linker til er samme boks som opprinnelig satt i min, men de bilene jeg har vært borti med 2 el.vindu har hatt boks for 4.

Uansett, som TS sier, så sparer man litt jobb hvis det er soltak fra før.

I min måtte jeg montere en ekstra bit i sikringsboksen med sikring E+F+G+H, hvor E og F er til el.vinduer, og G og H er til el. seter.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Hei.

Gjelder dette på samme måte på en 88mod coupe? noen som vet?

og hvordan er det og ta ut all innmaten i dørene+bake for og sette inn elektrisk vindusheis?

må jeg ha et komplett vindusheis sett for og få dette til? eller går det an og bygge om manuell vindusheis til elektrisk på en enkel måte?

Takker for svar.

• 1 month later...
Posted

`88 har ikke komfortstyrenheten og er vel egentlig lettere å konvertere da du kun må koble til strømskinna på sikringen til soltak, to koblinger under midtkonsollen og resten til dører og brytere.

Posted

`88 har ikke komfortstyrenheten og er vel egentlig lettere å konvertere da du kun må koble til strømskinna på sikringen til soltak, to koblinger under midtkonsollen og resten til dører og brytere.

Okei, takk for svar =)

vet du om det er forsjell på heismekanismen på sedan og coupe? coupe har jo en del større dør, og mindre bak, men om det går og bruke fra sedan ?

• 10 months later...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...