Guest KRH Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Hei! (210.037 (E230) 210 Sedan 1995-2000 E) Mitt høyre fremhjul trengte en ny bolt, og etter å ha fått dette montert så fikk jeg dagen etter en ubehagelig overraskelse da hjulet nærmest løsnet i fart (rakk og stoppe). Tidligere har det blitt brukt feil bolter (sommerbolter til vinterdekk) samt og man har brukt gjengetapper ved flere anledninger noe som har ført til at gjengene i hjulet (der hvor boltene festes) er nå veldig slitt og ifølge mitt verksted noe som må fikses (utover å bruke gjengetapper). Fant også ut at boltene mine er farlig slitte, slik at kombinasjonen slitte bolter og "oppflisete" gjenger i hjulet nå endelig førte til at dekket løsnet. Har dere noen tips til hvordan man kan ordne dette? Verkstedet snakket om å bytte spindel, men etter og ha googlet dette kan jeg ikke helt skjønne at det er løsningen? Er det hele hjulnavet som må byttes? (PS: hadde gått til verkstedet for å undersøke, men de gikk nettopp ut i 3-4 ukers ferie....) Setter veldig stor pris på all hjelp!
Wicky Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Du kan gjenge opp innmaten i navet, der boltene skal skrues inn. Deretter må du kjøpe "litt tykkere bolter" som passer inn... Ta kontakt med de som driver med dekk/felg....de har nok en løsning for deg!
Frode Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Hadde gått på skroteren og funnet en ny spindel/nav/bremseskjold, altså hele klumpen til din bil... så hadde jeg gått hjem tatt av bremsekalipper og skive og deretter demontert hele klumpen og satt på den nye, burde være en løsning som tar 3-4 timer å bytte...... henger du bremsekalipper opp i en strips og ikke skrur på styrestag eller bærebru så bør du kunne bytte dette uten å måtte foreta hjulvinkel kontroll/justering etterpå.... Så husker du bruke momentnøkkel når du trekker til boltene dine fremover så slipper du slike ubehagelige overraskleser.....
Guest KRH Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Hadde gått på skroteren og funnet en ny spindel/nav/bremseskjold, altså hele klumpen til din bil... så hadde jeg gått hjem tatt av bremsekalipper og skive og deretter demontert hele klumpen og satt på den nye, burde være en løsning som tar 3-4 timer å bytte...... henger du bremsekalipper opp i en strips og ikke skrur på styrestag eller bærebru så bør du kunne bytte dette uten å måtte foreta hjulvinkel kontroll/justering etterpå.... Så husker du bruke momentnøkkel når du trekker til boltene dine fremover så slipper du slike ubehagelige overraskleser..... Takk for innspill; Og til denne jobben, hvilket verktøy (utenom det 'vanlige) må man ha?
Frode Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Du bør ha en "gaffel" til å splitte styrekule og bærekule fra nav/spindel siden de skal brukes om igjen, dette kan kjøpes på Biltema...du kan få det løs ved å slå på akslingen hvis du har mutteren helt ute (du slår på mutteren for ikke å skade gjengene) men da bør du ha en ny mutter klar for den blir med stor sannsynlighet ødelagt med den metoden..... Fjærklemmer er også et must med slike operasjoner mener nå jeg....
Guest 1042 Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Dersom hjullager og spindel ikke er skadet bør det vel holde å bytte navet? Skru av kalipper, skive, skru av hjullager og dra hele navet rett av.
Beckern Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Ville også vurdert å høre med et større dekkomleggngsverksted. Lurer på på W210 kan ha 10mm bolter mens 211 har 12mm. Den kan være greit å bore opp og gjenge opp nye 12mm gjenger.
FrodeS Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Jeg ville gjort som Eivind sier. Bare bytt navet, det er antakelig likt på alle modellene. Bør enkelt kunne skaffes fra en hugger. Mye heller det enn å bore opp til feil gjengestørrelse.
Guest KRH Posted July 24, 2013 Posted July 24, 2013 Ville også vurdert å høre med et større dekkomleggngsverksted. Lurer på på W210 kan ha 10mm bolter mens 211 har 12mm. Den kan være greit å bore opp og gjenge opp nye 12mm gjenger. Hei! Dette høres jo ut som en 'enkel' løsning, men har du kunnskap om boltene vil da passe i felgene?
T-boy Posted July 24, 2013 Posted July 24, 2013 Drit nå i å gjenge opp. Er du sikker på at ikke gjengene er herdet så de blir svakere ved å gjenge opp? Bytt heller navet som andre har foreslått her. Sjekk lagerne før du setter på og bytt til nye om nødvendig. Absolutt enklest.
Guest 1042 Posted July 24, 2013 Posted July 24, 2013 Ville også vurdert å høre med et større dekkomleggngsverksted. Lurer på på W210 kan ha 10mm bolter mens 211 har 12mm. Den kan være greit å bore opp og gjenge opp nye 12mm gjenger. Hei! Dette høres jo ut som en 'enkel' løsning, men har du kunnskap om boltene vil da passe i felgene? Mest sannsynlig må du da også borre opp i felgen. Noe som krever litt presisjon av dem som gjør det. Bytt navet, ferdig arbeid. De fleste hoggere tar ikke altfor mye for ett brukt nav.
Guest KRH Posted July 24, 2013 Posted July 24, 2013 Ville også vurdert å høre med et større dekkomleggngsverksted. Lurer på på W210 kan ha 10mm bolter mens 211 har 12mm. Den kan være greit å bore opp og gjenge opp nye 12mm gjenger. Hei! Dette høres jo ut som en 'enkel' løsning, men har du kunnskap om boltene vil da passe i felgene? Mest sannsynlig må du da også borre opp i felgen. Noe som krever litt presisjon av dem som gjør det. Bytt navet, ferdig arbeid. De fleste hoggere tar ikke altfor mye for ett brukt nav. Bor i byen og har lite utstyr til rådighet, er dette en jobb som de fleste som har en lift og litt kjennskap kan gjøre, eller bør man oppsøke noen spesialister? Noen tips til noen i Oslo området som kan utføre noe sånt til en OK pris? Takk for hjelpen så langt!
Wicky Posted July 24, 2013 Posted July 24, 2013 Trenger ikke å borre opp felgen. Åpningen i felgen er ganske stor...
Guest 1042 Posted July 24, 2013 Posted July 24, 2013 Trenger ikke å borre opp felgen. Åpningen i felgen er ganske stor... Ikke alle felger som har nok åpning. Det er uansett en dum løsning å borre større hull og gjenge opp, og som koster mer enn å bytte nav. Bor i byen og har lite utstyr til rådighet, er dette en jobb som de fleste som har en lift og litt kjennskap kan gjøre, eller bør man oppsøke noen spesialister? Noen tips til noen i Oslo området som kan utføre noe sånt til en OK pris? Takk for hjelpen så langt! Et hvilket som helst bakgårdsverksted eller hobbymekaniker har mer enn nok utstyr til å bytte et nav. Det man trenger er: Jekk En støttebukk Hjulkryss eller 17 mm til å skru av hjulet. Stor flat skrutrekker til å vippe av senterkopp på nav Unbraco eller torx til å løsne låseskruen på senterbolten på navet Fastnøkkel i riktig størrelse/skiftnøkkel eller vannpumpetang for å skru av senterbolten Nytt hjullagerfett. Dersom hjullager på byttedel er i tvilsom tilstand, så må det eventuelt byttes. Det er en jobb for en som vet opp og ned på en dor og hammer. Lokale verkstedene her jeg bor tar fra 400,- til drøyt 1000,- (ikke merkeverksted, for så gjerrig er jeg) for å bytte hjullager på 124, er ikke annerledes bygget opp på 211, så dermed konkluderer jeg med at 210 har omtrent samme løsning. Hvordan prisene er i Oslo vet jeg ikke.
Rolf Åge Posted July 24, 2013 Posted July 24, 2013 Ville også vurdert å høre med et større dekkomleggngsverksted. Lurer på på W210 kan ha 10mm bolter mens 211 har 12mm. Den kan være greit å bore opp og gjenge opp nye 12mm gjenger. 210=12 mm 211=14 mm
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now