Guest 2097 Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Har en 300TE, 4-Matic, 1988 mod. Den oppfører seg pent når den er kald Når den blir varm og jeg skal kjøre igang, så begynner den og hoste å fuske noe helt j..... Når jeg kjører kan jeg bruke kickdown og kjøre uten noe problem. Hva kan dette være ? Mvh David Quote
Frode Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Dette kan være mye rart, det første du må opplyse om er når det sist ble byttet rotor og fordeler på tenning. Hvor mye er den gått, har du sjekket alle sikringer og overspenningsreleet..?? Det som er lett å sjekke er: motstanden over temperatursensoren til kjølevannet (325 Ohm ved 80Grader), Sjekke alle elektriske koblinger og teningsdeler samt jording til motor og spenningen generelt. Når dette er gjort(og du fortsatt har problemer) så kan du legge dette inn her på forumet så er det mange her som har MYE erfaring med disse motorene og kan nok gå mye mer i detalj, men ta og sjekk det enkleste først så tar vi det videre derfra..... Quote
Guest 2097 Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Takk for svaret Fordelerlokk, rotor er helt nye. De gamle var ett var ett halvt år, men byttet for å være sikker. Alt det elektriske ser ut til å være i orden. Ikke noe irr som kunne gi dårlig kontakt heller. Har ikke noe å måle motstanden med, men skal få gjort det så fort jeg får lånt meg en måler. Det som er rart, er da det startet helt plutselig Bokstavelig talt over natten. Kanskje det er like greit og dra til Keen Autoteknikk med en gang ? Er avhengig av bilen til daglig. Quote
Frode Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 De må kunne lese av feilkoder på KE-Jetronik ellers er det liten vits, ofte er det greit å undersøke om de har erfaring med avlesing av slike ting først.... Quote
Alexander Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Kanskje det er like greit og dra til Keen Autoteknikk med en gang ? Jeg vil ikke si noe stygt om Keen spesielt, siden jeg ikke kjenner dette verkstedet, men jeg vil si at generelt så er feilsøking av problemer som dine dyre og ofte bruker verkstedene lang tid på å finne ut enkle ting. Det er lurt å sette av noen timer til surfing på internett for å lete etter løsninger. Tennpluggene dine nevner du ikke, er de byttet? Har du katalysator? I tilfelle kan det være lambdasonden din som fucker opp. Denne måler bensin/luft blandingen og skal gi en spenning på 450mV ved en lambdaverdi på 1, dvs. 14,7 liter luft til 1 liter bensin. Denne varer ikke evig og en feilsøking ved hjelp av dutycycle kan fortelle deg mye om hva som er galt. Quote
Alexander Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 De må kunne lese av feilkoder på KE-Jetronik ellers er det liten vits, ofte er det greit å undersøke om de har erfaring med avlesing av slike ting først.... Jeg har til gode å høre om et verksted som faktisk vet hvordan man leser av duty cycle på en gammel MB... Quote
Alexander Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Når jeg kjører kan jeg bruke kickdown og kjøre uten noe problem. Jeg leste postingen din en gang til. Når du gir kickdown så går bilen ut av closed-loop, dvs. at den elektroniske justeringen av bensin/luft-blandingen skrues av, dette kan tyde på at problemet ligger i innsprøytningssystemet. F.eks. lambdasonden som jeg skriver ovenfor. Quote
Frode Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Jeg har til gode å høre om et verksted som faktisk vet hvordan man leser av duty cycle på en gammel MB... Der er jeg helt enig, derfor kan det være en ide å heller betale for en time hos BOS og få ut alle feilkodene og heller ta reparasjonen der det ikke koster en arm å få utbedret feilene...... Her er det og ofte greit med litt sjekk, for ikke alle BOS verksteder har personell lenger som kan med KE-Jet..... Ofte har de sluttet og begynt en annen plass eller så har de startet for seg selv, så litt generell sjekk av verksteder som kan KE-Jet er viktig, vet om 2-3 i Rogaland som kan dette, og når en tenker på at det er sikker 50 verksteder her så ser en behovet for å undersøke og høre med folk som har litt erfaring.... Quote
Guest 2097 Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Plugger og kabler ble selvfølgelig også byttet. Bilen har ikke katalysator, og da har den vel heller ikke lambdasonde ? Ba selvfølgelig om ca pris på utbedring og han sa ca 1.500,- til 2.000,-. Han har vært borti lignende tidligere. BOS på Jessheim sa at det ikke var rare feilkodene de kunne få ut så de måtte i så fall sjekke manuelt. Minimum kr 2.500,- og det er bare for feilsøkingen Jeg har ikke så god greie på motorer, så derfor er det begrenset hva jeg tør "tukkle" med Quote
Guest 2097 Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 KEEN kan da vel ikke være så dårlige ? De ligger jo inne som sa,arbeidspartner til MBE KEEN Autoteknikk AS Spes. Mercedes-Benz, Bosch Innsprøytning. 10% på gjeldende priser, 10% på Garmin Navigasjonsprodukter Brobekkveien 64E, 0583 Oslo, Tlf: 22 72 12 25, Fax 22 72 40 59, E-mail: keen-autoteknikk@c2i.net Quote
Thor-Egil Andersen Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Ring til Erik på Keen, det er han som driver verkstedet, meget hyggelig kar. Quote
Jørn-Flemming Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Ring til Erik på Keen, det er han som driver verkstedet, meget hyggelig kar. Enig! Veldig greie folk å snakke med og de har så mange eldre Mercer der inne til en hver tid at jeg tror de vet hva de gjør. Spør om en fastpris/makspris på diagnose uten rep. Det som kan ta tid er dersom det er multiple feil, altså flere feil på en gang som kanskje til og med gir ulik sumvirkning avhengig av motortemp, belastning etc. Derfor er det veldig viktig å gå over alle de enkle tingene først som angitt ovenfor her. Ellers vet jeg om et fantastisk bra motorverksted i Hamburg om du har tenkt deg på ferie i det området i sommer . Quote
Guest 2097 Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Har nå prøvd alt jeg føler at jeg klarer, utifra mine begrensede motorkunnskaper. Kommer til å ringe KEEN og be om makspris. Har glemt å nevne at den fusker lite når bilen står i NØYTRAL. men når jeg skal kjøre i gang så er det nå så ille at den faktisk stopper. Quote
Frode Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Når du får vite hva de har funnet ut så kan du legge konklusjonen inn her så kan "vi" ihvertfall komme med råd om verkstedet er inne på noe fornuftig....... grunnen til at jeg sier dette er at jeg har opplevd alt for mange ganger at verksteder bytter deler uten egentlig å vite hva de holder på med.... Dette har dog ikke noe med Keen å gjøre i det hele tatt, har faktisk ikke hørt noe negativt om Keen så mine erfaringer gjelder verksteder i rogaland..... Quote
Guest 2097 Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Hvis han finner ut at det er en enkel sak, så fikser jeg det når jeg er det. Så sant han garanterer at han vet at det er feilen. Skal dit 18 mai Har også opplevd verksteder som bytter i hytt å pine for å tjene kroner Han jeg snakket med, sa at han ville prøvekjøre (føle) bilen fysisk, før han begynte å måle etc. Quote
Guest 1042 Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Han jeg snakket med, sa at han ville prøvekjøre (føle) bilen fysisk, før han begynte å måle etc. Høres ut som mekaniker av den gamle sorte. Den typen som finner feilen ved testing istedenfor å gjette seg fram. Quote
Frode Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Høres ut som mekaniker av den gamle sorte. Den typen som finner feilen ved testing istedenfor å gjette seg fram. I dag så plugger de bare til kontakten, og hvis det ikke kommer frem noe feil så er det ikke noe å reparere.... Kanskje ikke så rart de ikke finner feil på 124 eller eldre biler... Quote
Sarlacc Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Hvis du har tid og interesse, kan du enkelt snekre sammen en feilkodeleser selv. Jeg er kronisk mistenksom til verksteder.... Deler koster ca. 150 spenn på ELFA i Oslo e.l. elektronikksjappe. Med denne leser du ut mange (men ikke alle) feilkodene fra de ulike computerne i bilen. F.eks: - Motorstyring - Alarm - Cruise Control - Infrarød kontroller - A/C - ASD/ASR - SRS Jeg har hatt mye glede av min siden jeg bygde den for et par uker siden. Sjekk ut: http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_X11.html og/eller hovedsiden: http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_S500.html Lykke til! Quote
Guest 1042 Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Er litt uenig med deg om en ting du kan lese feilkoder ut fra ved hjelp av blinkkoder på 124. ASR... Går vel på V8 bilene der det er ASR III, men på R6 bilene med ASR II så er det ikke mulig å lese feilkoder på systemet. (lagres ingen feilkoder, alt resettes når strømmen brytes) Uansett så er dette ett godt tips. Og når det gjelder motorstyring er det mulig å lese mye ut fra diagnosekontakta på bilene med katalysator. Kan man gjøre med multimeter også. Husker dessverre ikke omregningen fra volt til duty cycle Quote
Sarlacc Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Jeg har ingen peil på versjonsnr, etc. for ASR . Men diag ligger 'sammen' med ABS på de biler som har ASR. Tviler på at det du sier om resetting ved strømbrudd stemmer. Sjekk linken(e). Quote
Guest 1042 Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Har ingen diagnosekontakt til ABS og ASR på min bil. Du kan tvile så mye du orker, men jeg kan gjerne sende deg all dokumentasjonen om ASR systemet på 124. Ligger som pdf og gif filer på maskina mi her.. (utskrifter fra WIS) Quote
Sarlacc Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Eivind, påståelighet er no' dritt. Jeg var nok for kjapp der, og gir meg tvert. Det er selvsagt forskjell på årsmodellene hvilken info det går an å trekke ut av diagnose-pluggen... Fra 1992 kom mulighet for avlesning av ABS/ASR på noen modeller. Quote
Guest 1042 Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Ja, kom på at M104 2,8 og 3.2 mest sannsynligvis også har ASR III og avlesing av feilkoder. Quote
Guest 2097 Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Beklager å si det, men jeg ble ikke mye klokere av de siste innleggene Jeg har en 300TE, 88mod uten katalysator. Er det virkelig ingen som har hatt samme problem ?? Quote
Sarlacc Posted May 1, 2006 Posted May 1, 2006 David, tråden sklei nok ut for oss. Ang. feilkodeleser, så la jeg først nå merke til at du har en 1988 modell. Da er det dessverre lite man kan lese ut selv. Jeg anbefaler deg en tur innom http://www.mercedesshop.com/shopforum/forumdisplay.php?f=1 Søk på tech forum, f.eks. etter "rough and warm and engine" http://www.mercedesshop.com/shopforum/showthread.php?t=118349&highlight=warm+rough+engine Lykke til! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.