Jorgen Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 [move]Mercedes W123 300TDT[/move] Tenkte jeg skulle starte et innlegg der jeg legger ut bilder og informasjon om oppussingsprosjektet mitt Har endelig fått tak i en av de bilene jeg har hatt lyst på lenge, å tenkte derfor også å dele dette med de som har samme interesse som meg. Her er litt informasjon om bilen: Model: Mercedes W123 300TDT Motor: OM617 300 Touring Diesel Turbo Girkasse: 4-trinns Automat Årsmod: 1985 Mer informasjon kommer ved interesse Jeg kommer helt sikkert til å spørre om svar på evt problemstilling, tips og råd til hvordan jeg kan få det beste ut av bilen, og håper selvfølgelig på svar ifra interesserte Her kommer først noen bilder av utgangspunktet: Jeg kunne såklart ikke vente med å begynne med den, så en av de tingene jeg gjorde noe med først var sommerfelger. Jeg spurte litt rundt og fikk tilslutt tips ifra en kompis (som er større MB entusiast enn meg), om noen felger. Det var egentlig felger til Mercedes W124, men fikk de på bilen uten problem. (Det vil si, hvis spacere på 0,5cm bak ikke er noe problem) Med nye lugger ble den da seende slik ut: (Hvis noen har senterkopper som passer tilsalgs/gir bort er jeg veldig interessert) Det er en gammel Mercedes, og med gamle biler slik som denne, så følger det som regel med rust. Det var ikke så alvorlige tilfeller av det, men definitivt noe som måtte gripes tak i. Her er noen eksempler på hvor det var rust på bilen: Har pusset over og behandlet all rusten og lakkert over, strøken er den kanskje ikke, men rusten har jeg iallefall fått bort Etter en god del grubling og vurdering med tanke på lakkering og utseende, så har jeg bestemt meg halveis. Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg vil den skal se ut, men jeg har iallefall kommet litt på vei. Her er jeg også åpen for råd og tips på hvordan jeg skal gjøre det videre. Her er noen bilder som viser pussing/lakkering underveis og sluttresultatet: Jeg tok ikke flere bilder under lakkeringen, men slik ble altså sluttresultatet: Jeg lakkerte også grillen (orginalfarge, beige) Jeg synes resultatet ble ganske bra, men er som sagt åpen for tips om hvordan jeg skal lakkere resten Jeg har startet med "dekorative løsninger" inne i bilen. Det vil si, jeg har montert noen ekstra "pyntelys" inne i bilen. Jeg vil selvfølgelig at den skal være i mest orginal stand, men ved enkelte tilfeller klarer jeg ikke å dy meg Har som mål å ha en unik bil, og det skal den fortsatt bli, så beklager maset, men er åpen for tips til evt løsninger eller ting jeg kan finne på å gjøre for å få den mest mulig spesiell, samtidig som det ikke blir for mye Her er noen bilder som viser det jeg har gjort sålangt: Jeg har skiftet ut de orginale parklyspærene til LED Det samme gjore jeg med pærene som sto i sprederne: Jeg har også montert LED i gulvet: Bildet viser ikke hele effekten, men kommer flere.. Jeg har også skiftet ut den orginale pæren i bagasjerommet med en i LED, samtidig som jeg monterte 2 ekstra på hver side: Jeg syntes resultatet ble ganske bra, og dere må gjerne kommentere på det jeg har gjort sålangt [move]Mercedes W123 300TDT[/move]
Wicky Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 njaaah....greit folk går egne veier når de skal fikse opp en bil.....Men denne virket finere før du lakkerte den...Burde kanskje lakkere hele bilen sort? Og led pærer i gamle lamper, gir det no særlig bra lys?
Jorgen Posted July 23, 2013 Author Posted July 23, 2013 Jeg har tenkt tanken på å hellakkere den sort, men som sagt jeg har lyst på en unik bil, men skjønner hvor du vil henn. Kunne tenkt meg å lakkere den i to farger, men viser det seg at det ikke blir like bra som forventet så blir det nok hellakkering Må bare finne rette fargen på øverste delen og prøve først. Tenkte å prøve plastidip med tanke på at det er 100 ganger lettere å fjerne for å så lakkere på nytt igjen. Jada, jeg fant en nyere type LED-pærer som er annerledes enn noen av de første som kom ut, så det er ingenting å si på kvaliteten der. Også en liten del av grunnen til at jeg skiftet til LED i frontlyktene, var mest for syns skyld, dessuten bruker jeg vanlige kjøre/fjernlys når det er mørkt, de pærene er orginale og det skal de være fremover også Men jeg setter pris på synspunktene dine og legger dem i vurderingsboksen Mercedes W124 230E - 1987 mod (Solgt) Mercedes W124 230TE - 1989 mod (Solgt) Mercedes W123 300 TDT - 1985 mod
Lettpåtå Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Ser fint ut med totone lakkering. 123 egner seg godt til slikt. Hadde kanskje sett hakket hvassere ut med barock-felger også, men det er en annen historie.
Jorgen Posted July 23, 2013 Author Posted July 23, 2013 Jeg tror også at totone lakkering kan ta seg ganske bra ut på W123. Jeg har lett flere steder etter nettopp denne typen Mercedes med totone lakkering, men har ikke funnet noen enda, så da tenkte jeg, hvorfor ikke være den første? Jeg tror du er inne på noe der med de Barock-felene også Jeg har 3 sett, orginale W123 felger i ganske fin stand som går an å pusse opp og evt lakkere til matchende farger, men det er det nærmeste jeg kommer Barock-felg til dags dato iallefall. Tusen takk for tilbakemeldingen! Mercedes W124 230E - 1987 mod (Solgt) Mercedes W124 230TE - 1989 mod (Solgt) Mercedes W123 300 TDT - 1985 mod
GPLongford Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Jeg har liggende senterkopper - 75mm - Nye ala disse: http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-Wheel-Center-Hub-Caps-Cover-SLK-ML-C-E-S-CLS-Chrome-Black-75mm-/161036875937
Jørgen Løveng Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Hei! Artig å sjå at du hi kommi på forumet! som du skrev tidligere i tråden: -Jeg kunne såklart ikke vente med å begynne med den, så en av de tingene jeg gjorde noe med først var sommerfelger. Jeg spurte litt rundt og fikk tilslutt tips ifra en kompis (som er større MB entusiast enn meg), om noen felger. Det var egentlig felger til Mercedes W124, men fikk de på bilen uten problem. (Det vil si, hvis spacere på 0,5cm bak ikke er noe problem) Det va gammel felgene til shæfen mn derre som sto på hainnjs toti Æ privat har heller villa ha hatt den tilnermet orginal:P Med litt modifiseringer:) Syver her på forumet har en sensasjonell fin tålvtre vogn, du finner tråden her på forumet, æ vil påstå at det er den desidert vakkreste 123'n her til lands Må bare si lykke til videre med prosjektet
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 Hei! Artig å sjå at du hi kommi på forumet! som du skrev tidligere i tråden: -Jeg kunne såklart ikke vente med å begynne med den, så en av de tingene jeg gjorde noe med først var sommerfelger. Jeg spurte litt rundt og fikk tilslutt tips ifra en kompis (som er større MB entusiast enn meg), om noen felger. Det var egentlig felger til Mercedes W124, men fikk de på bilen uten problem. (Det vil si, hvis spacere på 0,5cm bak ikke er noe problem) Det va gammel felgene til shæfen mn derre som sto på hainnjs toti Æ privat har heller villa ha hatt den tilnermet orginal:P Med litt modifiseringer:) Syver her på forumet har en sensasjonell fin tålvtre vogn, du finner tråden her på forumet, æ vil påstå at det er den desidert vakkreste 123'n her til lands Må bare si lykke til videre med prosjektet Oi, den der varmet Jørgen! Takk
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now