Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg må få skrudd opp de 2 skruene som holder diesel stoppventilen (diesel shut off valve) på min MB E300 TDT 1998.

Jeg har prøvd meg frem til at det nok er torx t-30 (???). Spesielt det ene hodet ser ut til å være rundet en del inni. Jeg får ikke sett det direkte, men har prøvd å se på det via å ta bilder med telefonen.

Når jeg prøver å skru ut skruen så vrir bit'et seg ut. Det klarer ikke gripe med andre ord. Jeg har ikke prøvd mye. Vil ikke det før jeg er sikker på at bit'et vil bite.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

(Kommer ikke til med tang rundt skruehodet. )

Posted

Jeg sleit med det samme til boltene for tomgangsregulatoren på min. Der vred også bittet seg ut. Jeg fikk den omsider da jeg tok av innsuget, og kunne klemme noe mellom på baksiden, så bittet ikke kunne komme seg ut. Torx pleier å fungere bra, men går de først i stykker, blir de vanskelige.

Posted

Ok, så du brukte noe til å holde bittet inne hele tiden. Som i å sette noe bak verktøyet/ skrallen - slik at det ikke er rom for skrallen til å bevege seg lenger vekk fra skruen?

Begynte jobben med å fjerne innsuget i dag. Fikk løsnet innsuget fra toppen, men hvordan løsner jeg det fra selve innsuget? Så ut til å være noe som ser ut som "omvendt torx" der...

PS: Hva heter dette verktøyet på norsk? http://www.screwfix.com/p/screw-extractor-5-piece-set/18643

Edit: fant det: skrue uttrekkere faktisk :-) http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-5-stk-192248/

Posted

Ok, så du brukte noe til å holde bittet inne hele tiden. Som i å sette noe bak verktøyet/ skrallen - slik at det ikke er rom for skrallen til å bevege seg lenger vekk fra skruen?

stemmer.

Det verktøyet heter nok skrueuttrekker eller noe sånt på korrekt norsk. På mindre korrekt norsk tror jeg det heter grisepikk

Posted

Ta en 3-4 mm borr eller hva som er fungerer best.

Bor et lite hull og ta en liten torx bits som er så vidt for stor og slå bitset i hullet slik at det fester seg og skru :).

Jeg pleier å bruke den metoden hvis en bolt er knekt i navet. fungerer for meg så håper det fungerer for ditt problem :)

Posted

Problemet her er nok at det antakelig er for trangt til å komme til og slå noe som helst.

Jeg har ellers brukt samme metoden med hell på andre ting.

Posted

Jeg klarer å slå litt, så kan nok få slått inn et lite bit, men har ikke sjanse til å borre hullet jeg må slå det inn i.

Fant ut at dette kan jeg nok få til med å bruke mye tid etc, men har ikke en god plass å stå dersom jeg må av med innsug og alt det der - så fikk i dag Falck til å kjøre bilen til verkstedet jeg pleier å bruke. Så regner jeg med at de klarer å skru opp de 2 torx-skruene med sitt verktøy i løpet av mandagen. Håper inderlig det er o-ringen på innsiden der som har tatt kvelden. Har skjeldent gledet meg så mye til å høre rekkesekser-lyden igjen som nå...

• 1 month later...
Posted

Da er vi på'n igjen. Verkstedet har nok montert o-ringen feil, for den lekker ennå. Virker i alle fall slik.

På toppen av det hele har verkstedet montert inn den gamle rundskrudde torx-skruen igjen (!!!), så nå står nå bilen her.

Har tenkt en del, og tenker som så:

Hva om jeg borrer bort hele hodet på skruen?

- Vil det ikke da stå igjen en gjengetapp på over 1 cm ut fra siden i motoren (etter at jeg har tatt bort SOV), så jeg bare kan bruke en rørtang og skru ut restene av skruene?

Posted

Har du betalt noen for å gjøre en jobb, og fått igjen bilen uten at jobben er gjort?

Jeg vil tro at hvis du borer bort hele hodet, så er resten av tappen veldig enkel å få ut.

Posted

Ja, jeg har nå borret opp hodet med et 6mm bor. Fungerte bra!

Da jeg fikk av stoppventilen viste det seg at verkstedet aldri har åpnet opp den dårlige skruen. De har faktisk aldri byttet o-ringen. Den som satt der var gammel, hard og "firkantet".

Jeg hadde gitt verkstedet en original ny o-ring, myk og rund. Så de har bare sendt meg faktura på jobben (4 timer fordi de måtte demontere innsugsmanifolden etc), men har faktisk ikke byttet o-ringen. Jeg ser at de har jobbet med manifolden (de har lagt på slik rød tetningsmasse), så forstår ikke hva de har gjort...

Jeg er glad jeg hadde med en kamerat på dette, så har jeg vitne. Begge så sjokkert på hverandre. Trodde verkstedet hadde montert o-ringen feil, men så har de faktisk aldri vært i nærheten av den...

Posted

Ja, jeg har nå borret opp hodet med et 6mm bor. Fungerte bra!

Da jeg fikk av stoppventilen viste det seg at verkstedet aldri har åpnet opp den dårlige skruen. De har faktisk aldri byttet o-ringen. Den som satt der var gammel, hard og "firkantet".

Jeg hadde gitt verkstedet en original ny o-ring, myk og rund. Så de har bare sendt meg faktura på jobben (4 timer fordi de måtte demontere innsugsmanifolden etc), men har faktisk ikke byttet o-ringen. Jeg ser at de har jobbet med manifolden (de har lagt på slik rød tetningsmasse), så forstår ikke hva de har gjort...

Jeg er glad jeg hadde med en kamerat på dette, så har jeg vitne. Begge så sjokkert på hverandre. Trodde verkstedet hadde montert o-ringen feil, men så har de faktisk aldri vært i nærheten av den...

Mulig å få vite hvilket verksted dette er ??

Så jeg slipper å levere noe der...

Posted

Lokalt verksted i Arendal. Har aldri hatt problemer hos dem før, heller hatt en veldig god opplevelse. Så jeg antar at dette dreier seg om en ansatt eller innleid mekaniker som kommer til å få en oppstrammer eller fyken.

Har tidligere veldig god erfaring med dem, både med pris, service og kvalitet på arbeidet. Det er de som har gjort nesten alt arbeid på mine 2 siste biler (Mercedeser). Verksmesteren bor rett bortenfor meg, og vi har en ok relasjon, så jeg regner ikke med at han med viten og vilje har sendt faktura på noe som ikke er utført. Tror heller han er lurt av en ansatt.

Så jeg antar og regner med at dette dreier seg om et engangstilfelle, selv om jeg akkurat nå er veldig skuffet. Jeg har "kastet bort" i alle fall 3 kvelder på dette hittil, med feilsøking alle andre steder enn den o-ringen "som i alle fall ikke kunne være problemet".

Samtidig er jeg glad for at feilkilden mest sannsynlig er funnet, og håper inderlig jeg bare kan montere ny o-ring og ny skrue, og nyte noen problemfrie dager, uker og måneder med bilen fremover.... Samt få inn på konto det jeg har betalt for "reparasjonen". :-)

Posted

Ja, håper i alle fall problemet er løst. Må få tak i en ny o-ring igjen. Verkstedet har jo kastet den jeg hadde kjøpt for formålet.

Etter det jeg husker er det en 12mm 2,5 mm o-ring på stoppventilen. Har den harde her, men skyvelæret er ikke her. Ting blir straks tungvindt uten bil når det heller ikke går buss.  ;-)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...