Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en slik bil her som er svært tungstartet når den er kald, er jo automatisk kjining på denne og den må gå flere ganger før den starter. Kan også dø rett etter oppstart på varm motor ellers funker den som normalt.

Hva kan dette skyldes?  Kan det være noe så enkelt som nytt dieselfilter?

Posted

Start med å bytte dieselfilter. Dersom det er tett vil du oppleve at motoren ikke fungerer 100% ved gasspådrag også. Oftest merker man det best etter filterskifte.

Dersom ikke nytt dieselfilter er løsningen, så kan det være at det suges falsk luft inn i dieselen. Jeg kjenner ikke så godt til CDI-motorene, men på versjonene før var i alle fall det en feilårsak.

Posted

Oi,

bør byttes 1 gang per år. Gjerne på høsten, før vinterkulden kommer. Både for å ha rent filter til dieselen blir tyngre å dra gjennom (blir tykkereved kald temperatur), samt for å evt bli kvitt vannperler i dieselfilteret.

Jeg vet ikke hvordan det er på din bil, men på mine er det en liten o-ring (gummiring) som også skal byttes ved filterskifte. Noen ganger følger denne ringen med i pakken til dieselfilteret, andre ganger må den kjøpes løst ved siden av. Bare til info :-)

• 3 months later...
Posted

Kan være mange ting som er årsaken. Sjekket gløding?

Kan være gåene pakninger og tetninger i innsprøytningssystemet (falskluft). Kan være dyser som ikke fungerer som de skal. +++

Posted

Glødingen er topp, nye plugger for ikke lang tid siden.

tankene mine går også i retning falsk luft, men da burde det vel være diesellekasje når motoren går?, kan ikke se noen lekasje...

er det ikke en ventil som stopper for returen på dieselen under start? kan den evt tulle?

Posted

Det sitter en diger gummipakning på toppen av filterhuset, mot filterhuslokket, denne hender det lekker, da blir bilen vondt å starte.

Jeg ville også sjekket dieselrør fra tanken for sprekker og lekkasjer. Det er heller ikke ukjent at det er feil på o-ringer med tilførsel av diesel til høytrykkspumpen.

Dersom det er meget spesifikt at det er temperaturrelatert kan man jo også se på kabling til injektorer, temperaturføler til glødereleet, og evt selve glødereleet.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...