Jump to content

Recommended Posts

Posted

hei, jeg har en 1998 mod. E210 290 som viser EPC motorelektronik samtidig som den stopper i fart. da stopper jeg helt. setter bilen i park så starter den igjen uten problem.

hva kan være galt?

Posted

hei, jeg har en 1998 mod. E210 290 som viser EPC motorelektronik samtidig som den stopper i fart. da stopper jeg helt. setter bilen i park så starter den igjen uten problem.

hva kan være galt?

Kan være mye forskjellig. Har opplevd det selv ved par anledninger på min C220CDI, men det har vært ved hard kjøring på bane. Anbefaler å få lest av feilkoder hos noen med Star diagnose.

Posted

Hadde samme på min E290 TDT. Men jeg måtte av og til stoppe og restarte motoren noen ganger før EPC feilen forsvant. Noen ganger stod den i displayet, andre ganger bare gikk motoren i nødmodus. Diagnose sa at det var feil med dieselpumpen (!).

På min E290 TDT så fant jeg til slutt at det var en dårlig kabelsko som satt under innsugsmanifolden , på dieselpumpen. Var visst til stopp-ventilen.

Byttet kabelsko, og da forsvant også problemet. Så sannsynligheten er til stede for at det er en sensor som enten er defekt, eller en vakkel i en eller annen kontakt. Håper du evt finner feilstedet raskt :-)

Posted

PS: leste første innlegg en gang til. Stopper motoren når du får EPC-feil? - eller mister den bare dra-kraft?

Dersom den stopper, så lurer jeg på hva som kommer først: EPC-feil og deretter motorstopp, eller motorstopp og deretter EPC-feil?

I mitt tilfelle fikk jeg EPC-feil, og da gikk motoren i nødmodus. Men jeg fikk ikke motorstopp.

Posted

EPClampen tennes omtrent samtidig som motoren stopper, skjer i fartsreduksjon.

kan det ha noe å gjøre med luft i diselen? etter å ha stoppet kommer det luft i røret, men starter med en gang, kan kanskje komme fra returslangene som er dårlige.

Posted

Det kan være luft i dieselen ja, i og med at det er en sugemotor. Den suger fra tank og frem til dieselpumpen, og det er noen o-ringer som kan begynne å lekke. Disse bør byttes ut en gang i blant (hvert 5. år?) - Kjøp o-ringer som tåler diesel, men du trenger ikke kjøpe dem fra BOS. Jeg kjøpte noen fra mitt MECA-verksted.

Jeg tenker som så: ved fartsreduksjon slipper man gjerne gassen. Derfor går motor ned til tomgang, og jeg tror det er mekanisk pumpe på din motor. Dermed går turtallet ned på pumpen, og det som evt er bygget opp av luftbobler kan stoppe den ellers kraftige dieselstrømmen. Ved start igjen kan luftboblene ha beveget seg vekk, og dermed får den nok diesel til å starte.

Men jeg har ikke vært ute for at motoren stopper. Jeg har bare hatt problemer med å starte ved lekkasje i o-ringer.

Jeg ville ha:

nummer 1:  byttet til nytt dieselfilter, inkl o-ringene som hører med (rundt skruen). (tett dieselfilter øker suget mellom filteret og pumpen, og dermed sjansen for lekkasje).

nummer 2:  byttet o-ringene på slangen inn og ut fra dieselfilteret

Så testet.

Hvor holder du til?

Jeg holder til på Sørlandet, og har for øvring en E290 TDT som delebil dersom du trenger andre deler, så vet du det. Motoren og girkassen skal være helt i stand. Fungerte ypperlig da den ble kollidert, og fungerte etterpå også. Men bilen er ikke verdt å sette på verksted for å fikse den, så jeg har "pensjonert" den.

Posted

hei, og takk for interesant svar. jeg bor i Vestnes i Møre og Romsdal. jeg kunne tenke meg bilde og pris og om den er kjørbar. send til stiansele@hotmail.com

Posted

på dyse en og to er d hver sin føler/giver. er det noen som hvet hva disse er? og går det an å måle om de er i orden?

når jeg tar av den som går til dyse nr. 2 endrer motoren gange.

når jeg tar av den som går til dyse nr. 1 skjer ingenting.

noen som har svar?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...