Geggi Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 http://n24.no/boers-og-finans/article1274243.ece Men nå tipper jeg ikke heller da Quote
Espen Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Er forsåvidt enig med Hagen jeg også. Har man klart å komme seg opp og frem her i livet kommer janteloven til syne med en gang og at man ikke fortjener det. Vinner man i Lotto m.m. unner man den heldige vinneren premien av hele sitt hjerte osv. Ganske uforståelig holdning.... Quote
Alexander Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Vinner man i Lotto m.m. unner man den heldige vinneren premien av hele sitt hjerte osv. Ganske uforståelig holdning.... Problemet er at det ikke er slik. Janteloven regjerer i høy grad når det gjelder spillpremier også. Jeg har sett det flere ganger, dessverre har jeg ikke vunnet noe selv. Quote
FrodeS Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 http://n24.no/boers-og-finans/article1274243.ece Men nå tipper jeg ikke heller da For såvidt?? Jeg kunne ikke vært mer enig med Hagen her. Quote
Olav Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Nuvel. Nå er det jo atskillig flere som tjener penger her i landet enn som vinner i Lotto da. Rent prinsipielt ser jeg ikke noe problem i at lottogevinster skattelegges. Det er heller et praktisk spørsmål. Skal vi levere inn skattekort til Norsk Tipping så de foretar trekk? Det Hagen her er ute etter er selvsagt redusert inntektsskatt/utbytteskatt. Jeg synes ikke skattetrykket i Norge er så ille. Av min brutto inntekt i fjor gikk ca 20% i skatt. Det er helt greit. Vi skal jo bidra til felleskassa. Det som irriterer meg er all ekstraskatten som pålegges oss i form av avgifter, gebyrer osv. Men jeg skjønner godt at Hagen synes det er fælt når han må betale 28% av sine hundrevis millioner i inntekt. Disse pengene er jo faktisk beskattet fra før. For de kommer fra oss forbrukere som har lagt igjen nettolønna vår på Rimibutikkene hans. Selvsagt skulle ikke stakkars Hagen ha skattet av de pengene. Quote
FrodeS Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 så ille. Av min brutto inntekt i fjor gikk ca 20% i skatt. Det er helt greit. Vi skal jo bidra til felleskassa. 20% hadde jo vært helt greit. Man skal ikke tjene veldig mye før man må betale bortimot halvparten av inntekten i skatt. Det frister ikke så mye med lang utdannelse og høy innsats når man nesten ikke får noe igjen for det. Quote
Olav Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Man skal ikke tjene veldig mye før man må betale bortimot halvparten av inntekten i skatt. Hva er "ikke veldig mye" La oss ta en person i skattklasse 1, med en brutto lønn på 300000 som vel er en normal inntekt i dag. Av bruttoinntekt betaler du 7,8% i trygdeavgift = kr 23400,- Altså egentlig ikke en skatt, men det føles slik, derfor tar vi det med i dette regnestykket. Så finner man nettolønn ved å trekke fra minstefradraget på kr. 57400,- Så kommer andre fradrag som reise- og diettkostnader, renteutgifter osv. De fleste kan sikkert trekke fra noe her, men er du gjeldfri og har kort vei til jobben og ellers ingenting å trekke fra kommer du i null. I vårt eksempel med brutto på 300 000 får du en netto skattbar inntekt på kr 242600,- av dette trekkes personfradrag på kr. 34200,- før du beregner skatt. Inntektsskatt til kommune og fylke (242600 - 34200) x 16,2% = kr 33760,- Fellesskatt til staten (242600 - 34200) x 11,8% = Kr. 24591,- Samlet skatt blir da kr. (24591 + 33760 + 23400) Kr 81751,- Dette utgjør da en total skatt på 27,25% av brutto lønn, og er det maksimale noen betaler i skatt i dette landet. De fleste av oss kan trekke fra både renter, reise og andre ting, og kommer ut med mindre skatt. Tjener du over ca 400000 kommer toppskatt i tillegg. Den er på 15,5%. Om vi tar en person med bruttolønn på 2 millioner og ingen fradrag. Med toppskatt og full pakke vil han betale ca 900000 i skatt. Begynner å nærme seg halvparten, men en lønn på 2 mill er mer enn "ikke veldig mye" etter de flestes målestokk. INGEN vanlige lønnsmottakere i dette landet betaler halvparten av inntekta si i skatt. Quote
Guest 1042 Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 I danmark og sverige har de enda høyere skattetrekk av inntekt. Men svenskene har iallefall billigere hus og biler. I sveits har de veldig lav inntektsskatt, men der har de enorme egenandeler (ifølge norsk standard) på helsetjenester og legemiddelprodukter, samt at man må betale livs og helseforsikringer for minst like mye som de betaler i skatt. Eiendomsskatten er også betraktelig høyere enn her i landet for de som er så (u)heldige at de eier egen eiendom. De fleste vanlige arbeidere har ikke råd til å eie eget. -> leier. (dette har jeg fra min fetter som er født og oppvokst i sveits) Tror ikke vi har det så ille her i landet egentlig. Eneste er sinnsvak beskatning på nye biler. Quote
FrodeS Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Tror ikke vi har det så ille her i landet egentlig. Eneste er sinnsvak beskatning på nye biler. Vi har det jo ikke ille her i det hele tatt. Jeg stemmer godt med Olavs første eksempel, og betaler ca. 80k i skatt etter litt fradrag. Det har jeg ingen problemer med, det jeg ikke liker er at man blir så inmari skattet når man våger å tjene litt over snittet. Broren min har studert 6 år lenger enn meg, og har noen hundre tusen i studiegjeld. Det skulle jo bare mangle at han tjener et par hundre tusen mer enn meg i skatt, problemet er bare at han har overraskende lite ekstra utbetalt for det. Det vil ta maaaaaaaaaaaaaaaaaange år før han har tjent mer enn meg. Quote
Frode Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Tror ikke vi har det så ille her i landet egentlig. Eneste er sinnsvak beskatning på nye biler. Rettelse: vi HADDE det ikke så ille her i landet...helt til "finn opp nye avgifter regjeringen" tok over styringen.... Det er omtrent funnet opp en ny avgift hver uke, og hvis de holder det tempoet så blir det ikke mye igjen av lønna hvis du er så korka og kjøper noe for den..!!.. Og for all del ikke si det til den sittende regjering at vi ikke har det så galt her i landet, for da er løpet kjørt..!!.. Det beste er at de skal legge om avgiftene på bil... og så sitter ola dunk og tror at nå blir det billigere å kjøpe bil etterpå...HA, HA... det er lettere å slå inn Lottoen enn å få denne regjeringen til å fjærne deler av avgiftene på bil, neida det blir dyrere, sikkert mye dyrere for alle som ikke kjøper en Nissan Micra med strikkmotor.... Quote
Guest 2271 Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Tror ikke vi har det så ille her i landet egentlig. Eneste er sinnsvak beskatning på nye biler. Vi har det jo ikke ille her i det hele tatt. Jeg stemmer godt med Olavs første eksempel, og betaler ca. 80k i skatt etter litt fradrag. Det har jeg ingen problemer med, det jeg ikke liker er at man blir så inmari skattet når man våger å tjene litt over snittet. Broren min har studert 6 år lenger enn meg, og har noen hundre tusen i studiegjeld. Det skulle jo bare mangle at han tjener et par hundre tusen mer enn meg i skatt, problemet er bare at han har overraskende lite ekstra utbetalt for det. Det vil ta maaaaaaaaaaaaaaaaaange år før han har tjent mer enn meg. Det har faktisk vært illustrert et eksempel på dette i dagspressen for en stund siden.... Der viste de til statistikker og utregninger, og kom fram til følgende: En person som starter å jobbe rett etter endt skolegang og tjene "normal" inntekt (ca 300.000,-), kontra en person som studerer lenge, pådrar seg masse studiegjeld og begynner å arbeide som advokat med dertil-liggende inntekt (700.000,- - 1 mill). Jeg husker ikke så mye fra teksten, men konklusjonen deres var at "jobbe-gutten" ville ha "bedre levekår" enn advokaten fram til de ville fylle 51 år, og derfra og ut ville advokaten "skyte fra" og ha bedre økonomiske kår... Så - skole og utdannelse er oppskrytt!!! Quote
Recommended Posts