Jump to content

Effekttap i korte perioder. 08-E220Cdi

Recommended Posts

Posted

Har akkurat tilbakelagt tilsammen ca 300 sommerferiemil i vår langkjørte E220 cdi (338000 km as we speak).

Hadde par tilfeller av hoste på veien. Det artet seg slik:

Jevnt driv langs lande/motorvei, plutselig effekttap uten noen form for feilmeldinger. Alt tilbake til normalen etter å ha sluppet opp gasspedalen i ett sekund eller to.

Noen ideer, hypoteser eller erfaringer der ute? Skal få hentet Star-diagnosen i morgen for å lese av lagrede feilmeldinger.

Posted

Ikke så mange på en gang nå! Sliter med å sortere innleggene her! Mange gode teorier. ;)

Kjørt feilsøk med DAS idag. Ingen spennende feil lagret. Fikk en lagret, men ikke aktuell feil på CDI. Kortslutning eller åpen  krets på temperatursensor drivstoff (Feilkode 2054-007 ). Usikker på om denne kan medføre kortvarig effekttap.

Feilkoden kan skyldes at jeg hadde av kontaktene i området der denne sensoren visstnok skal befinne seg, årsak til det var rengjøring av oljeklin fra området rundt vakumpumpe. Ville være merkelig om det ble feilkode på dette da tenning aldri ble slått på under arbeidet.

Annen teori jeg har selv er at bremselysbryteren kanskje aktiveres av seg selv i kort periode? ESP/ASR systemet er jo slik at gasspådrag reduseres ved aktivering av bremselysbryter.

Posted

Ikke så mange på en gang nå! Sliter med å sortere innleggene her! Mange gode teorier. ;)

Annen teori jeg har selv er at bremselysbryteren kanskje aktiveres av seg selv i kort periode? ESP/ASR systemet er jo slik at gasspådrag reduseres ved aktivering av bremselysbryter.

:lol:  :lol:

Av alle forslagene du har fått, har jeg mest tro på at ditt eget kan være et godt et.

Tror jeg ville gått over alle kabelskjøtene på kablene som går til abs-følerne. Og kanskje sjekke at det er rent og pent rundt følerne og kransen som følerne leser..

Du la ikke merke til om den gule trekanten blinket da du mistet effekt?

Posted

Ingen varsellamper what so ever. Alt fungerte normalt sett bort fra fravær av moment.

Forsøkte meg på teori om aktivert bremselysbryter, men bilen viste ikke samme tegn og oppførsel da jeg venstrebremset med forskjellig trykk på pedalen. Så da regner jeg med vi kan forkaste den teorien.

Testet forøvrig bremselysbryter vha diagnoseapparat idag, og den fungerte tilsynelatende normalt der.

Posted

Ingen varsellamper what so ever. Alt fungerte normalt sett bort fra fravær av moment.

Forsøkte meg på teori om aktivert bremselysbryter, men bilen viste ikke samme tegn og oppførsel da jeg venstrebremset med forskjellig trykk på pedalen. Så da regner jeg med vi kan forkaste den teorien.

Testet forøvrig bremselysbryter vha diagnoseapparat idag, og den fungerte tilsynelatende normalt der.

Dieseltilførsel? Sliten pumpe eller tett filter?

Bytte av filter er vel lett og billig.

Posted

Dieseltilførsel? Sliten pumpe eller tett filter?

Bytte av filter er vel lett og billig.

Gode forslag. Filter ble byttet rett etter jeg fikk bilen i fjor høst, skal ikke utelukke,  men er lite sannsynlig. Noen som vet om det kan finnes flere filtre enn hovedfilter på denne bilmodellen? Dieselpumpe er jo en mulighet. Kjørte en railtrykktest på den i går, holdt jevnt og stabilt trykk ved normal tomgangskjøring, lå innenfor tider og verdier på testen der railtrykket ble kjørt opp i 3 ganger normalt. Så høytrykkspumpa virker tilsynelatende frisk (merk tilsynelatende). Finnes det ikke en egen matepumpe fra tanken?

Hva om årsak er trykkfall fra turbo? Overtrykksventil som henger seg elns?

Ba

Posted

Da jeg byttet til 80l-tank fikk jeg ikke start på bilen etterpå - det viste seg at matepumpen i den "nye" tanken ikke leverte nok trykk, og etter at denne ble byttet til min gamle fungerte alt fint igjen. Men dersom høytrykkspumpen din funker som den skal tyder vel dette på at også matepumpen virker som den skal?

Posted

Da jeg byttet til 80l-tank fikk jeg ikke start på bilen etterpå - det viste seg at matepumpen i den "nye" tanken ikke leverte nok trykk, og etter at denne ble byttet til min gamle fungerte alt fint igjen. Men dersom høytrykkspumpen din funker som den skal tyder vel dette på at også matepumpen virker som den skal?

Kan tyde på det men tomgang betyr minimal mengde mens tungt lastet feriebil betyr mer mengde. Kanskje forbruket fikk ga for stort trykkfall.

PS! Rene spekulasjoner.

Posted

Spekulasjoner og hypoteser er bra såfremt utvalget som skal vurdere har intelligens nok til å bearbeide og trekke konklusjoner.

Bare fortsette å komme med teorier og spekulasjoner.

Noen forslag om enkel måte å teste trykk fra matepumpe? Dypdykk i WIS som må til?

Posted

Vann i dieselen? Enten fra filter eller fra tanken hvis det var lite igjen der og det skvalpa opp litt vann?

Er vel en stund siden vinter, men kondensvannrester kan vel arte seg på ulike måter?

Merket du det bare denne gangen?

Posted

Opplevd det flere ganger. Senest 2 ganger idag. 70 liter igjen på tanken. Fikk forøvrig opp motorlampa idag, koblet på Star med en gang jeg kom hjem, og eneste feil var nok en gang lagret, men ikke "aktiv" feil på temp-sensor diesel. Slettet feilkode og motorlampe ble mørk.

Får se nærmere på den og ledningsnettet rundt den ved anledning. Om sensor ikke er så dyr, så får man bare bytte den i håp om at det er alt som må til.

Posted

Har nå hatt en liten prat med noen karer hos den lokale MB-dealern.

symptomene jeg opplever kan visstnok tilskrives feil på temp-sensor drivstoff. Forklaring er som følger (tatt fra hukommelsen min):

Nyere CDI har ikke tradisjonell retur til tank av overflødig drivstoff. Retur sitter allerede ved høytrykkspumpa. For å regulere dette så brukes flere parametere for å bestemme drivstoffmengde som hhv skal brukes eller sendes i retur. Deriblant temperatur på suppa. Dersom denne sensoren feiler så vil for mye drivstoff sendes til tanken, og bilen får derfor for lite diesel med effekttap som resultat.

Ny sensor kommer på 1400 til 1500,- etter rabatt. Ledningsnett var ifølge dem i utgangspunktet ikke et veldig stort problem på nyere 211. Har likevel planer å titte nærmere på det før jeg kjøper deler for tusenvis av kroner.

Posted

Artig å undersøke priser.. 456,- for samme sensor hos alternativ leverandør. Da byttes sensor. 1000,- mindre enn hos merkeforhandler.

Posted

Hei!

Jeg opplevde det samme på min S210 270 CDI 2000-modell da jeg kom fra ferie denne uka.

Kjørte med vogn, mye last i bilen. Har aldri opplevd dette før med bilen min. Mistet kraft i ca 2 sekunder, ga gass og da kom draget igjen. Skjedde 3 ganger på turen. Pussig..

Kan dette være årsaken til mitt problem også?

Har du navn på butikken som har denne føleren til såpass lav pris? Evt delenummer?  :?

Posted

Vil anbefale å få lest av eventuelle lagrede feilkoder før du handler deler på måfå.

Hvor i landet holder du til?

Posted

Sør-Troms, Harstad.

Ok. Da kan jeg ikke få hjulpet deg med diagnose og feilkodeavlesing. Bestilte forøvrig sensor hos lokale bilxtra.

Effektmangel kan skyldes mye rart, er en stor mengde sensorer som kan medføre at bil går i nødprogram.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...