Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Har i forbindelse med rep av oljelekkasje i motorrommet vært av med LMM. Etter å ha montert den på igjen, får jeg ikke start:( Bilen fyrer en gang, men den vil ikke starte. Holder jeg inn gassen mens jeg starter, vil den ikke fyre engang. Så mitt spørsmål, må LMM luftes etter å ha vært demontert? Kommer bensin fra alle dysene, men virker som om den ikke får bensin etter å ha fyrt en gang. Er det noe annet som evt må gjøres etter at den har vært demontert?

Jeg står på fullstendig bar bakke her, kan ikke en dritt om dette systemet annet enn at det var enkelt å skru av :P

Alt ble montert tilbake etter demontering, akkurat som det var før demontering. Kan ikke finne noen lekkasjer på vacum eller bensin..

HJELP!!

Guest Gjesten
Posted

Har du fått på gummi slangen under.

Ta hånden inn under innsug Lmm

Posted

Hei, ja denne har jeg sjekket. Ser helt grei ut, uten sprekker osv, sitter også godt i begge endene. Har sjekket opp litt rundt på nettet nå, lurer på om den der bensintrykk regulatoren er problemet (er den messingfarga boksen ved LMM, om jeg tar feil av hva den heter :P). At den på et eller annet vis har tatt kveld når jeg har drevet på med demontering/montering. Eller trykkventilen? Lurer ihvertfall på om jeg skal ta meg en tur til hugger'n å få skaffet meg en av hver bare for å evt utelukke dem, om det ikke skulle fungere.

Guest Gjesten
Posted

Du har ikke skrudd mengdefordeleren av fra LMM da?

Hvis du har gjort det så må du trolig grunnjustere blandingsskruen igjen.

Få noen til å la starteren gå, så trykker du ned det runde spjeldet mm for mm.

Se om den ikke starter da. Er det trykk i systemet vil du kjenne motstand i spjeldet.

Du kan også høre at dysene spruter inn bensin hvis du kjører det helt i bunn.

Posted

Hei! Har nå fått testet tipsene deres, uten positivt resultat :( Mengdefordeleren på LMM har ikke vært avskrudd. Jordingen satt fint på, men jeg tok den av å pusset bort dritten som var der bare for å være sikker på at den hadde kontakt. Er motstand i spjeldet, noe som da betyr det er trykk i systemet, eller?

Begynner å lure på om problemet kan være elektrisk. Merket i dag at den gule varsellampa til ASD bare blinket til når jeg vridde om nøkkelen, den har bestandig lyst heletiden når jeg har skrudd på strømmen, men ikke motoren.

Hører også at det klikker i et eller annet, i motorrommet når jeg skur på strømmen, kan ikke huske å ha hørt den lyden før (relè-klikkelyd). Kan det være OVP-releèt som har tatt kvelden? Det er relativt nytt, sikringene på toppen er inntakt, så det er rart om det er det som er problemet.

Eller kan det være noen av de komponentene rundt LMM som forårsaker problemet?

Guest Gjesten
Posted

Når du trykker ned spjeldet blir det det samme som å bruke startgass.

Siden du ikke får start må du nesten prøve med startgass. Sprøyt ned på sjeldet samtidig som du styrer gassen selv og noen lar starteren gå.

Da skal den jo svive.

Den går på bremse rens, forgasser rens mm hvis ikke du har startgass

Posted

Har prøvd med startgass flere ganger, har samme effekt som om jeg skulle ha prøvd å starte den ellers. Den bare fyrer, vil ikke gå :/

Har altså prøvd dette sålangt:

-Starte den med og uten startgass, har lik effekt.

-Testet med en annen tenningsmodul jeg vet fungerer.

-Sjekket fordelerlokket og kablene, ser bra ut, ikke fuktig osv.

-Pusset rein jordingspunktene rundt om i motorrommet.

-Gådd over vakum og drivstoffrør, alt ser bra ut.

Merkelig at det ikke skal gå ann å få dradd den motoren i gang når jeg bare har vært av med LMM uten å dille med den..? Funket kjempefint før :? Skulle aldri ha begynt å skru i utgangspunktet.

Men, når jeg skrur av dysene som går inn på motoren fra mengdefordeleren og forsøker å starte den, skal det da sprute skikkelig fra dysene da? Eller skal det bare komme litt bensin? For til meg kommer det bare litt.. Mangler litt grunnleggende kunnskap om drivstoffsystemet generelt serru :P

Posted

- - -

Men, når jeg skrur av dysene som går inn på motoren fra mengdefordeleren og forsøker å starte den, skal det da sprute skikkelig fra dysene da? Eller skal det bare komme litt bensin? For til meg kommer det bare litt.. Mangler litt grunnleggende kunnskap om drivstoffsystemet generelt serru :P

K(E)-Jetronic er ikke noe du skrur i uten minimums-kunnskap. LES! Masse om dette på nettet.

-med inntil 5,5bar bensintrykk, gir en liten lekkasje raskt mengder av brannfarlig bensin...

Det skal normalt være en "frisk sprut" fra dyse-koblingen.

Sjekk bensinpumpe/levering/rele.

Arne K

Posted

Hvis den ikke starter med startgass så har du med stor sannsynlighet et tenningsproblem, hvilken spenning har du på batteri .?

Hvordan ser rotor og fordeler ut?, hva med ledning fra coil til fordeler?, eventuelt prøv med en annen coil om du har mulighet..... :P

Posted

Takk for svar folkens!

Bilen starter fremdeles ikke, men jeg har fulgt opp litt av tipsene deres :) Jeg begynner å tro at problemet mitt kanskje kan være noe med tenningen som Frode sier. Fordelerlokket og rotoren ser veldig bra ut, ikke noe fukt eller dritt inni der. Kabelen fra fordeler til coil derimot, den ser ikke spesielt bra ut. Den er svart og rustete, det samme gjelder hvor den skal sitte på coilen. Når jeg tok den av så løsnet også den der hylsa eller hva jeg skal kalle det som sitter rundt selve tappen inni kabelhetta, noe som gjør at nå sitter den ganske slarkete på coilen. Må nok ihvertfall til med en ny kabel og evt coil?

I dag så fikk jeg meg også en ny opplevelse i motorrommet. Da jeg vrei rundt nøkkelen å skrudde på strømmen, så sa det klikk i ABS-enheten, OVP, relè til bensinpumpe og begge de der svære boksene til motorstyring og hva det nå er (bak batteriet). Bensinpumpa gikk ihvertfall som den pleier og sikringene oppå OVP var bra. Har aldri vært utfor at det har sagt klikk i bortimot alt under panseret  :P

Peiling på hva dette kan være, må være noe i forbindelse med at jeg ikke får start vell? Lampa til ASD'n blinker en gang når jeg skrur på strømmen også, noe den ikke har gjort før. Har lyst til jeg har startet bilen. Det er vell relatert til et gåent OVP-relè? Bremselysbryteren er ny, så kan ikke være den ihvertfall.

Posted

Første bud når det gjelder tennigen på biler, er alt alt er så nært 100% som mulig. På min (W201) 190E, fruens (W126)300 og vår (W124) 230TE bytter jeg alle tenningsdeler hver 50.000km pluss går over samltlige - da mener jeg samtlige! - jordingspunker og kontakter i bilen. De fleste glemmer at tenningen og all elektronikken trenger god kontakt også på minus siden av kretsen..

Hadde problemer med K-jetronicen på 190n og etter å ha byttet alt, ble konklusjonen at det hele skyldtes feil på jordingen av sikringsboksen...

Ser det tvilsomt ut - som din coilkabel, bytt det...

Posted

Jepp, har bestil opp litt småtteri nå, deriblant nye pluggkabler og OVP. Skal gjøre som du sier å gå over samtlige jordingspunkter i motorrommet bare for å være sikker :) Men, litt off topic: Leste en plass her på forumet (ellers så var det et annet forum) at det IKKE anbefales å bruke tennplugger med flere enn en arm på. Hvorfor det? Har brukt tennplugger med 4 armer i et år nå, uten problemer. :?

Guest Gjesten
Posted

Bosch sine plugger har vist seg å være dårlig match på biler med mekanisk innsprøytning og forgasser.

Tåler ikke fet blanding, kaldkjøring ol så bra. Garantert vellykket resultat med Standard NGk.

Guest Gjesten
Posted

Hvis du har god gnist på pluggene når du lar starteren gå så skal den gå på startgass selv uten motorstysringen tilkoblet og tom bensintank.

Høres merkelig hvis alt virket ok før.

Mener du at den sviver så lenge starteren går, men stopper når du slipper nøkkelen?

Du har ikke byttet om de to like kontaktene på LMM? Skal svive fordi om, men vanskeligere.

Når du kikket på dysen mens du prøvde å starte, trykket du ned spjeldet og så at det sprutet ut kraftig dusj med bensin?

Posted

I rein desperasjon i dag så skrudde jeg av trykkventilen på LMM, aner ikke hvorfor jeg gjorde det, men det va vell fordi jeg enda ikke hadde skrudd på den :P Anyways, etter at jeg hadde montert den tilbake så fyrte bilen med en gang! Har ikke peiling på hva problemet har vært, eneste som skjedde når jeg skrudde av trykkventilen var at det sprutet bensin overalt. Uansett, tusen takk for den hjelpen jeg har fått! :D

Guest Gjesten
Posted

Det er som med damer,det er ikke alt man skal forstå. :-D

Hvorfor den ikke startet med startgass osv.

Det viser bare at bilen din har sjel og at hun har hatt en dårlig uke.

:-D

Posted

Det er som med damer,det er ikke alt man skal forstå. :-D

Hvorfor den ikke startet med startgass osv.

Det viser bare at bilen din har sjel og at hun har hatt en dårlig uke.

:-D

= en måned til neste gang ?

:)

Arne K

• 4 weeks later...
Posted

Bosch sine plugger har vist seg å være dårlig match på biler med mekanisk innsprøytning og forgasser.

Tåler ikke fet blanding, kaldkjøring ol så bra. Garantert vellykket resultat med Standard NGk.

Heisann! Da jeg kjøpte min '91 300TE i 2008, var den litt treig ved lave turtall. Bl.a. kikka jeg på pluggene, som forøvrig var helt fine, og på gøy bytta jeg til 4 armers plugger. Stor forandring! fikk tilbake draget på lave turtall. Kanskje så mye som 50% økning... Pluggene har nå vært kjørt ca 35k km (Bil totalt 296K km) etter dette og har aldri hatt problemer. Går veldig bra og jeg anbefaler 4 armers plugger.  :D

Guest Gjesten
Posted

Betaler deg for arbeid og deler hvis du kjøper nye NGK plugger som hører til bilen og du får 50% effekt tap. :-)

Det med 4 armer er ikke problem på en frisk justert motor.

Problemet kommer når en motor får for mye bensin ved f.eks mye kaldkjøring og spesielt ved oljeforbruk.

Ja rett og slett en sur motor.

Da er Bosch pluggene dårlige. De renser seg ikke fort nok og det bygger seg opp belegg og en får overslag/fusk.

Posted

Da har ikke jeg hatt slike problemer. Starter som en drøm i -25° og bruker 1L+ olje pr 1000 km. Bruker jevnlig injektor og system rens. Kanskje det hjelper litt på pluggene. Det er også viktig med nok strøm og en ny og fetere jordingskabel hjalp i kalde stunder samt nytt batteri på 100 amp. Kjøpte også nye dyser etter en stund. Bosch anbefalte bytte pr. 70k km så jeg i et skriv. Skal jeg pirke på regnestykket blir en økning på 50 pros. ved tilbakeregning en reduksjon på 33,3 pros. Dette var nok ikke réelle tall, men heller en følelse man hadde den gang. :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...