Jump to content

Svart eksos

Recommended Posts

Guest Siv Anita
Posted

Hei

Jeg lurer på om noen kunne vært behjelpelig med en sjekk liste på hva burdes sjekkes/gjøres med for å få redusert og fikset svart eksos.

Bilen er en 220 cdi og har akkurat bikket 300 tusen. Har flere ganger kjørt sånn rens i dieselen og kjørt hardt for å blåse den ren uten noe hell.

Det kommer svart røyk ved oppstart og spesielt under rygging, og når jeg gasser på. Under kjøring er den som oftest, men ikke alltid, passelig med røyk.

Har ikke så greie på biler, men vært greit å kunne vite noe når man skal prate med verksted. Desverre er det mange kvinner som blir litt "lurt" å ender opp med å skifte unødvendig mye.

Skal få skiftet tettering v/pinjong som sitter på differensialen, da den svetter. Leste at noen nevnte Diff. ved svart røyk, så lurte på om dette kan ha noe med svart røyken på bilen?

Guest Siv Anita
Posted

Glemte å skrive at det er en 2001 model  :)

Posted

Overhodet ingen sammenheng mellom svart eksos, så det kan du glemme.

Første er å sjekke luftfilter, og evt bytte dette dersom det er fullt av møk.

Guest 1042
Posted

Ikke ukjent fenomen at motortypen du har avgir litt svartrøyk ved gasspådrag, men skal ikke være plagsomt mye. Har det på min C også, dog ikke så mye at jeg føler jeg må gjøre noe.

Om det er plagsomt mye svartrøyk, så finnes det par ting man bør sjekke opp om diverse filtre er relativt ferske: Sot i innsug og tilstand på EGR (resirkulering av eksos for å redusere forurensing), hender av og til at sot forhindrer at EGR stenger helt eller ligger og kladder til lufttilførsel. Andre punkt er å sjekke noen spjeld som sitter i innsugsmanifoilen. Dersom sistnevnte ikke fungere vil bilen ikke ha helt optimal effektkurve, samt sote endel.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...