Olav Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Det er 4 fanger og en sadistisk fangevokter. Fangevokteren forteller at 3 av fangene skal stå på rad (etter hverandre) med ansiktet vendt mot veggen, den fjerde skal stå på den andre siden av veggen. Han setter bind foran øynene på alle fangene, og alle får en hatt på hodet. Det 2 hvite og 2 svarte hatter, i rekkefølgen SHSH eller HSHS det spiller ingen rolle hvem rekkefølge det er. Fangene vet ikke om dette her. Det eneste de vet er at det er 2 hvite og 2 svarte hatter. Så fjerner fangevokteren øynebindene. Så sier fangevokteren: Hvis en av dere klarer å finne ut hvilken farge du har på din egen hatt,så får dere leve, ellers vil dere dø. Det er ikke lov til å kommunisere på noe vis,ikke lov til å snu på hodet, ikke lov til å røre på seg overhodet, ellers vil dere dø. De trenger å løse dette bare ved logistikk og den informasjonen de har ved å se rett frem. Det er ingen triks. Bare så det er klart, de kan ikke se over, igjennom eller rundt veggen. Litt info: O er fangene med hvit hatt X er fangene med svart hatt og || er veggen. O X O || X -----> alle ser denne veien. Alle sammen overlevde, hvordan løste de denne oppgaven. Quote
Guest 1042 Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 elementært min kjære watson. det er en glassvegg, slik at de ser gjennom den. Da vil han som står alene se de 3 andre og det er enkelt å trekke konklusjon hvilken farge han har selv Quote
Olav Posted April 20, 2006 Author Posted April 20, 2006 Bare så det er klart, de kan ikke se over, igjennom eller rundt veggen. Quote
FrodeS Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 elementært min kjære watson. det er en glassvegg, slik at de ser gjennom den. Da vil han som står alene se de 3 andre og det er enkelt å trekke konklusjon hvilken farge han har selv Han har øyne i nakken som kan se gjennom vegger man ikke kan se gjennom? Æsj, denna var ekkel, Olav! Det er helt sikkert en enkel løsning. Quote
Olav Posted April 20, 2006 Author Posted April 20, 2006 Stikkord: Logisk tankegang, og folks evne til å holde kjeft når de ikke har noe vettug å komme med. Quote
Geggi Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 Er vokteren bevæpnet? Hvis ikke kan de jo bare kverke han.... Eller, siden vokteren ikke kan se han bak veggen (sannsynligvis) så jukser fangen med å se på hatten sin..... Quote
FrodeS Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 Stikkord: Logisk tankegang, og folks evne til å holde kjeft når de ikke har noe vettug å komme med. Logikk eller Logistikk ?? Skal noe løses ved hjelp av logistikk anbefaler jeg Nor-Cargo Var det en som tok en råsjans og tippet, kanskje ? Quote
Olav Posted April 20, 2006 Author Posted April 20, 2006 Jeg vet svaret, og det er egentlig ganske enkelt. Quote
Espen Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 En hatt har jo brem, så de ser jo selvfølgelig fargen på denne på lik måte som du ser fargen på capsen du har på hodet.... Quote
Espen Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 Alle hatter har vel ikke dette? En hatt har vel en eller annen form for brem? Sikkert jeg som er uvitende, men kan ikke si jeg har sett en hatt uten dette... Quote
Hauk Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 Tror de fleste hatter har det ja, men så har du disse som vi kaller for .....eh....luer.....eh........Geggi. De har ikke brem. Quote
Geggi Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Hva med denne hatten? http://www.hats.com/cgi-bin/Hats.storefront/44487edb00b6b618ea6fc0a80aa5073c/Product/View/502010082NVY?dept=1037&deptName=patriotic+hats Ikke lett å se fargen på den nedenfra Quote
Olav Posted April 21, 2006 Author Posted April 21, 2006 Dere klarer den ikke skjønner jeg. Han som står alene på ene siden av veggen ser ingen av de andre, og heller ikke sin egen. Derfor holder han seg taus. Han nærmest veggen på andre siden har samme problem, og holder også kjeft. Nr to ser hatten til mannen foran, og vet at den bakerste ser dem begge. Hadde den bakerste sett at de to foran ham hadde like hatter ville han skjønt at han hadde motsatt farge. Siden også han holdt seg taus skjønte nr to at han og nr 1 hadde forskjellige hatter. Hadde da førstemann hvit hatt ville nr to skjønne at hans hatt var svart. Quote
Recommended Posts