Jump to content

Bakre sidevindu S124


Guest frodes.

Recommended Posts

OBS. Kan inneholde sterke bilder for S124-eiere.

 

Jeg fikk omsider plukket ut bakre sideruten min, for sånn her skal det jo ikke se ut :

 

21.jpg

 

Gammel tettemasse er kanskje ikke helt som ny lenger:

 

18.jpg

 

Litt mer enn man kunne se uten å ta ut ruta :

 

17.jpg

 

Jaggu var det litt i framkant av ruta også :

 

16.jpg

 

Heisann.. Enda litt, og dette er på vei UT. Tro hvor lang tid det hadde tatt før det hadde begynt å boble på utsiden? Dette var absolutt ikke synlig før jeg tok ut ruta.

 

12.jpg

 

Dette stusset jeg på. Det er samme stedet, men fra en annen vinkel. Sånn er det nesten hele veien, men det er værst bakerst, lengst frem og på midten. Masse bitte små rustbobler i "klynge"

 

9.jpg

 

Samme greiene lengst frem :

 

5.jpg

 

 

I dag er det dremel+stålbørste-dag for å være sikker på at jeg har fått bort alt. Så blir det å pensle på brunox, lakke med primer, lakke med klarlakk, og gleeeede meg til å prøve å få ruta på plass igjen. Deretter er det vel egentig bare å begynne på andre sida.

 

For å virkelig glede alle med lik bil, så fant jeg litt i ramma rundt bakvinduet da jeg hadde det ute i fjor høst.

 

Den gode nyheten var at alu-lista var veldig enkel å få av. Blir nok ikke like kos å få den på, men det skal ikke være umulig det heller.

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Ikke noe pent syn. Kjedelig at S124 har dette problemet. Noen som vet om 210 serien eller 202 bilene også er plaget av dette? Eller har dem vært flinkere med grunnarbeidet og klart å forhindre dette på de bilene?

Link to comment
Share on other sites

Guest Tin Nguyen
Ikke noe pent syn. Kjedelig at S124 har dette problemet. Noen som vet om 210 serien eller 202 bilene også er plaget av dette? Eller har dem vært flinkere med grunnarbeidet og klart å forhindre dette på de bilene?

 

:lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Ikke noe pent syn. Kjedelig at S124 har dette problemet. Noen som vet om 210 serien eller 202 bilene også er plaget av dette? Eller har dem vært flinkere med grunnarbeidet og klart å forhindre dette på de bilene?

 

:lol: :lol: :lol:

Nå tenkte jeg på rundt bakrutene, ikke dører,bakluke osv.osv....

Link to comment
Share on other sites

Er litt tidlig og svare på det. Bilen til Frode er 13 år gammel, mens min er 6 år. Har ikke hatt noe rust der enda ihvertfall. Men dette er vel et slag i trynet på de som hele tiden hevder at en 15 år gammel 124 er bedre kjøp enn en 5år gammel 210. På 210 får du fiksa det gratis :lol:

 

Når jeg tok rusta på min så var det kun rosene på framdørene og ny bakluke det var snakk om. Ny bakluke pga bittelitt rust i falsene. Det er som kjent umulig å bli kvitt, derfor ny bakluke. Under pakningslistene ble det pusset, grunnet, lakkert og vokset. Det var ikke rust der men beskyttelsen som var der, var for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig at S124 har dette problemet.

 

He, he, HELLO bilen er 13 år og så anser dere dette for et problem :shock: det var jo ikke igjennomrustet engang.... :wink:

 

Men dette er vel et slag i trynet på de som hele tiden hevder at en 15 år gammel 124 er bedre kjøp enn en 5år gammel 210. På 210 får du fiksa det gratis

 

Hvor mange uker har Frode sin S124 stått på verksted for å få fikset rust........? :P 8)

Frode kan vel svare på det.... :P

 

Det er omtrent alltid bedre med nyere bil så jeg er forsåvidt enig med deg Trond at 124 er ikke bedre enn en 210 men det har vært litt mye når de gjelder rust og ikke akkurat bra omtale i diverse medier så det setter vel merker i hver entusiast når kjerra blir omtalt direkte negativt.....

 

Frode: har du litt beskrivelse på hvordan du løsna ruta og evt alulista, ble den skadet når du tok den av...?

Gikk det greit med vinduet, er det noe vi bør være obs på ved demontering?

Er spendt på beskrivelsen av montering, hvis det ikke blir mya banning fra din side så tar jeg ut ruta til høsten bare for å sjekke.... :P

Link to comment
Share on other sites

Frode: har du litt beskrivelse på hvordan du løsna ruta og evt alulista' date=' ble den skadet når du tok den av...?

Gikk det greit med vinduet, er det noe vi bør være obs på ved demontering?

Er spendt på beskrivelsen av montering, hvis det ikke blir mya banning fra din side så tar jeg ut ruta til høsten bare for å sjekke.... :P[/quote']

 

Jeg er enig i at dette knapt bør kalles noe problem, men det kan være verdt for stasjonsvogneiere å være klar over. Det er ganske enkelt å ta det når det ikke har kommet lenger enn det har hos meg. Jeg ble ikke kammerat med pappas fancy schmancy kannon-kamera, så bildene er noe utydelige. Derfor ser det noe værre ut enn det egentlig er.

 

Når det gjelder alu-lista, så var den faktisk ganske enkel, og den er like hel ennå. Skru ut skruene i framkant først. Deretter må man være litt brutal, for den sitter i to klips langs C-stolpen. Se her :

 

19.jpg

 

Deretter er alu-lista presset inn i gummi-lista bakover. For sikkerhets skyld er den presset inn i gummilista med to "skinner". Det er bare å bikke den pent og pyntelig ut bakover med en skrutrekker elns. Jeg tok litt elektrikertape rundt en passelig bred flattrekker, og det funket helt greit.

 

Ruta var litt mer pes. Jeg tok av plastdekslet langs c-stolpen for å komme bedre til. Det er ikke lett å presse ut hele ruta på en gang, og pakningen er ganske hard. Tror det er enklere om man er to. Langs framkant ble ruta vippet ut av pakningen, mens i overkant greide jeg å få pakningen av bilen. Deretter dro jeg ruta rett opp/forover, og den var ute av pakningen. Deretter var det bare å ta av pakningen til slutt.

 

Jeg gleder meg ikke til å montere det igjen. Da skal jeg definitivt ha med pappa på det (bilen står hos dem).

 

Eivind Soltvedt hadde av alu-lista på sin, og fikk den visst noenlunde greit på plass igjen etter å ha helt litt mobil1 på pakningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tin Nguyen

Du kan jo alltids be en eller annen bilglass-sjappe montere ruta for deg dersom det blir helt umulig å på ruta på egenhånd. Kan vel ikke koste så mye peng.

 

Må man forresten kun bruke mobil1 til monteringen av alulista? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo alltids be en eller annen bilglass-sjappe montere ruta for deg dersom det blir helt umulig å på ruta på egenhånd. Kan vel ikke koste så mye peng.

Ikke dumt. Men jeg prøver jo selv først. Guffer på med lassevis av ny tetteguffe og kjører på :-)

 

Må man forresten kun bruke mobil1 til monteringen av alulista? :mrgreen:

 

Nja.. Det er i hvertfall mobil1 MB anbefaler, men jeg vet andre bruker annet søl, og er fornøyd med det. Selv tør jeg ikke annet enn å holde meg til MBs anbefalinger :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange uker har Frode sin S124 stått på verksted for å få fikset rust........? :P 8)

Frode kan vel svare på det.... :P

 

Sliter litt med å fatte poenget ditt med den setningen :oops: Min sto i halvannen uke. Gratis :lol: . Hadde Frode satt inn sin så hadde det fort blitt en uke eller to, men neppe gratis :wink: Btw fatterns 210sto i 2 uker og brutterns 210 sto i en uke.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg drevet og slipt en del, men jeg fant ut at jeg ikke fikk det bra, så da hentet jeg kompressoren, og fant fram noe gammelt sanblåserutstyr jeg har.

 

Det blir altså å sandblåse hele driten.

 

Jeg har liggende noe som heter ALU-ZINK.

 

Det står :

 

"Ekstra rustbeskyttelse.

 

Gir ekstra god beskyttelse mot rust på alle metalloverflater. Godt egnet til punktreparasjoner på galvanisert materiale"

 

"Alu-zink spray.

Kaldgalvanisering med aluminim.

 

Meget hurtigtørkende og hurtigherdende zink kaldgalvanisering med aluminium. Tåler høye temperaturer og krever ingen etterbehandling. Zinken har en renhetsgrad på 95%. Alu-zinkspray tørker hurtig og danner en galvanisk hinne som motvirker og beskytter mot rust. Ideel til bruk i industri, verksteder, jordbruk, offhosre, marinaer, rørleggere etc. Kan overmales.

 

Bruksanvisning :

Rist boksen min. 1 min før bruk og ofte under bruk. Børst overflaten ren for rust med en stålbørste og påfør alu-zinkspray med jevne lag fra ca. 30 cm avstand. 2 lag anbefales. Støvtørr på ca. 30 sek. Herdetid ca. 20 timer. Ved overmaling bør pervacos duracote spraymaling brukes. Etter bruk, snu boksen opp-ned og blås dysen ren"

 

 

 

Er det en god ide å spraye dette rett på etter at jeg har sandblåst???

Er det bedre å ha på brunox eller ferromax rustkiller ?

 

Holder på ute nå, så hvis noen har formeninger, hadde jeg vært særs taknemmlig for å få dem fort :-)

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med å fatte poenget ditt med den setningen Min sto i halvannen uke. Gratis . Hadde Frode satt inn sin så hadde det fort blitt en uke eller to, men neppe gratis Btw fatterns 210sto i 2 uker og brutterns 210 sto i en uke.

 

Poenget var at Frode aldri har satt sin fot inn på et verksted for å fikse rust for det er ikke noe å fikse...... :wink:

 

Det var bare en spøk(som ingen forstod....) så vi lar den ligge.... :wink:

 

124 serien begynner å bli gammel så at det kommer litt rust her og der etter så mange år i saltlaken Norge er vel bare å forvente, det er jo bare noen få SE og SEL/SEC som er laget i rustfritt som et prøveprosjekt fra MB men tror ikke noen av de er til salgs..... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
Sliter litt med å fatte poenget ditt med den setningen Min sto i halvannen uke. Gratis . Hadde Frode satt inn sin så hadde det fort blitt en uke eller to' date=' men neppe gratis Btw fatterns 210sto i 2 uker og brutterns 210 sto i en uke.[/quote']Poenget var at Frode aldri har satt sin fot inn på et verksted for å fikse rust for det er ikke noe å fikse...... :wink:

 

Det var bare en spøk(som ingen forstod....) så vi lar den ligge....

De som har 202/210-serie og tror at de er ferdige med rustproblemet fordi forhandleren har spraya over dørfalsene en ekstra gang, frykter jeg for har en kjedelig overraskelse i vente...

Pr. idag har jeg EN plass jeg finner antydning til rust på gang på min bil, og det er på bakluka som ble byttet med NY luke av forhandler for 3 år siden. Moralen min er at samme faen hva det jevne bilverksted foretar seg vil det ikke bli så bra som om fabrikanten gjør skikkelig arbeid når bilen lages.

 

Frode: Husk MASSE tetteguffe når du setter inn siderutene, jeg måtte inn 2 ganger med min før Motor-Trade's innleide aper fra RIIS bilglass fikk det noenlunde tett.

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Frode: Husk MASSE tetteguffe når du setter inn siderutene' date=' jeg måtte inn 2 ganger med min før Motor-Trade's innleide aper fra RIIS bilglass fikk det noenlunde tett.[/quote']

Gjengangere. Skiftet frontrute hos Riis Lade, to ganger inn senere pga ikke tett liming....På den andre bilen slapp jeg med bare ett ekstra besøk... :x

Link to comment
Share on other sites

De som har 202/210-serie og tror at de er ferdige med rustproblemet fordi forhandleren har spraya over dørfalsene en ekstra gang' date=' frykter jeg for har en kjedelig overraskelse i vente... [/quote']

 

Basert på hva da? En ting er 210, men 202 er ikke i nærheten av det samme omfang som 210. Som sagt så hadde jeg ikke rust i dørfalsene mine. *sensurert* :wink: Var litt trøtt og grinete :oops:

Link to comment
Share on other sites

Frode: Husk MASSE tetteguffe når du setter inn siderutene' date=' jeg måtte inn 2 ganger med min før Motor-Trade's innleide aper fra RIIS bilglass fikk det noenlunde tett.[/quote']

 

Jepp, jeg vet. Jeg har jo hatt ute bakruta, og den ble tett som bare det :-)

 

 

Her blir det værre, for her må jeg ha i guffe både mellom pakning og rute, og mellom pakning og karosseri. Skal nok få det til på et vis.

 

Forresten så ble det full sandblåsing (tar sin tid med liten kompressor) og brunox i går kveld.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke lete så veldig langt for å finne litt mer rust. Dette var jeg klar over, da. Skal bli spennende å se hvor bra jeg greier å få lakkeringen, eller om jeg jukser litt, og legger en svart "tape" elns over hvis det ikke blir bra..

 

30.jpg

 

Huff, da..

 

31.jpg

 

Jeg begynte med dremel i vinduskarmen, og syns jeg fikk det ganske bra, men da jeg så dette, var det egentlig bare å dra hjem etter kompressoren, og grave fram gammelt sandblåseutstyr fra tiden jeg hadde japse-bil :-)

 

Sandblåst og fint :

 

32.jpg

 

Det gjelder å beskytte seg litt. Blåsesand svir en del, og er ikke noe digg å få i øya. Improvisasjon funker fint

 

33.jpg

 

Det blir bra, da.

 

34.jpg

 

Og sand over alt. Utrolig nok sa ikke pappa noen ting på at jeg begynte å sandblåse inni garasjen. Han var mest bekymret for at jeg skulle få bilen full av sand.

 

35.jpg

 

I dag blir det nytt lag med brunox, og rensing av list. I mårra blir det forhåpentligvis zink-grunning, lakkering, og vindu inn. (det er lov å håpe i hvertfall)

Link to comment
Share on other sites

FERDIG !! :-D :-D :-D :-D

 

møkkajobb :evil:

 

Velvel. All rust er sandblåst, behandlet med to strøk brunox, tre strøk primer og to strøk med klarlakk.

 

Å få i ruta var ikke bare enkelt, men heller ikke spesielt vanskelig, forutsatt at man er to. Man må være to for å få den inn, og heldigvis er pappa ganske god å samarbeide med.

 

Først hadde jeg bra med tetteguffe langs C-stolpen og i bunn.

 

36.jpg

 

Jeg hadde i mer enn det ser ut som i bunn. Deretter Satt vi inn lista, og guffet på rikelig med tettemasse øverst og bak. Bedre med for mye enn for lite

 

Jeg satt altså først inn lista, deretter hadde jeg godt med tettemasse i vindussporet mot c-stolpen, i nedkant, og litt opp langs d-stolpen. Vi trekke en høytalerkabel i lista bak og over, og klemte ruta på plass nederst i lista, og delvis inn mot c-stolpen. Deretter sto pappa og dro kabel på utsiden, mens jeg lå på ryggen inni bilen med tetteguffe, og fylte i etterhvert som han dro unna. Litt slit, men resultatet ble bra :

 

38.jpg

 

Mye finere vær ute enn inni garasjen

 

39.jpg

 

Helvetes klineri !!

 

40.jpg

41.jpg

42.jpg

 

Jeg regnet med det var bedre med for mye enn for lite, så det tøt ut litt her og der, men det går rimelig greit å vaske bort med whitespirit, bare det ikke får tørke noe særlig tid.

 

Nå ser det sånn ut :

 

43.jpg

 

Det var ca. halvannen time ganske intens støvsuging for å få bort all blåsesand som hadde satt seg i teppet. Trodde jeg hadde fått tettet ganske bra, men det hadde jeg tydeligvis ikke.

 

Jeg er ganske så overbevist om at det er TETT nå, og hvis jeg mot formdning skulle få behov for å ta ut den ruta igjen, vil jeg tro det blir et helvete.

 

Jobben med selve monteringa av ruta tok ca. en halvtime sammen med pappa, montering av alu-lista tok ca. 20 min alene. Her er mengden olje man pøser på omvendt proporsjonal med mengden arbeid man har med å få den inn. Desverre var jeg litt uheldig med en skrutrekker jeg brukte for å flytte litt på gummilista, så det ble noen merker der. Kommer til å gå og ergre meg over dem lenge.

 

et lite tips til slutt. Jeg tok av plasten langs c-stolpen. Den sleit jeg noe jvælig med å få av, for man må dra den opp for å få den av i nedkant, og ned for å få den av i overkant. Hadde vært mye enklere hvis man i utgangspunktet kunne flytte på den i det hele tatt.

Ta heller ut lampa, og bruk en skrutrekker e.l. til å løsne metallclipset like overfor lampa. Da er det bare å dra plasten rett ut i overkant.

 

 

Så var det bare å glede seg til venstre side. :-(

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest E 220 CDI
Frode: Husk MASSE tetteguffe når du setter inn siderutene' date=' jeg måtte inn 2 ganger med min før Motor-Trade's innleide aper fra RIIS bilglass fikk det noenlunde tett.[/quote']

Gjengangere. Skiftet frontrute hos Riis Lade, to ganger inn senere pga ikke tett liming....På den andre bilen slapp jeg med bare ett ekstra besøk... :x

:evil: :evil: RIIS bilglass i Stjørdal/Trondheim er ikke å anbefale...måtte inn 5 (FEM) ganger før de greide å få på plass frontruta i Omegaen min :evil: :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, nå var det gjort på min og, hadde 2-3 småflekker med rust nede på min og som ble sandblåst, 2 lag med Wurth Rust Stop Grunning, 2 lag med lakk(metallic) og 2 lag med klarlakk.

Så bonet jeg opp hele karmen, guffet på med Wurth vindustettemasse og fikk etter litt knoting med tau vinduet i.......

 

Dette gjorde jeg på begge sider da jeg sikkert ikke gidder å gjøre dette omigjen på en stund..... :wink:

 

Men så er spørsmålet....vinduslista/pyntelista hvordan montere denne..??... ble litt seint i går så jeg prøvde bare litt før jeg ga opp..... :?

Link to comment
Share on other sites

Men så er spørsmålet....vinduslista/pyntelista hvordan montere denne..??... ble litt seint i går så jeg prøvde bare litt før jeg ga opp..... :?

 

Du må bare prøve mer :-)

 

Klin på med olje, og trykk innover til du ser stjerner. Jeg var så dum at jeg brukte en liten skrutrekker og dro litt i lista. IKKE gjør det, det ble ikkno pent etterpå.

 

Har fortsatt venstre side igjen, jeg :-( .. Blir vel go'jobb i sommer en gang.

Link to comment
Share on other sites

Ok, will do, skal prøve meg i kveld og se om jeg ikke får det til....

 

Jeg hadde ute hele interiøret bak og maskerte hele bilen, det gjorde arbeidet veldig enkelt og jeg fikk tatt de rustflekkene som var der bak.

 

En flekk i hvert hjørne i kanten nede på hvert vindu og en liten flekk under sete bak, på venstre side, det kommer sikkert av lekkasjen i venstre vindu bak, ser slik ut, ellers så var den helt rein oppunder sidevinduene, så jeg må si meg veldig fornøyd..... :mrgreen:

Fikk også tatt av støtfanger bak når jeg var i farten, der var det ingenting å gjøre, bare vasket reint og smørte på med olje, så monterte jeg den igjen.... :P

 

Dette tok hele helgå, fredag(1800-2200) lørdag(1100-2100) og søndag(1100-2000) men nå er jeg fornøyd, et par småting å montere i kveld...... etterpå blir det nok vask og boning så er både bil og fører happy.... :partyman:

 

Det jeg er mest fornøy med er at hvis jeg hadde ventet et år, kanskje to år, så hadde det kommet ut og da er alternativet å lakke hele siden = veldig dyrt..... #-o

Link to comment
Share on other sites

Dette tok hele helgå' date=' fredag(1800-2200) lørdag(1100-2100) og søndag(1100-2000) men nå er jeg fornøyd, et par småting å montere i kveld...... etterpå blir det nok vask og boning så er både bil og fører happy.... :partyman:

 

Det jeg er mest fornøy med er at hvis jeg hadde ventet et år, kanskje to år, så hadde det kommet ut og da er alternativet å lakke hele siden = veldig dyrt..... #-o[/quote']

 

Selvgjort er velgjort, vettu. Jeg brukte noen dager jeg også, men det var kaldt og jævlig. Hvert strøk brunox skulle jo helst ha et døgn tørketid før det ble smurt på nytt og lakkert. Tida flyr når en har det morro, er det ikke så?

 

Fikk du i rutene igjen alene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...