Guest Espen Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Denne er vel ikke så ille priset? Mye bil for penga og gjerrig på drivstoffet...Perfekt pendlebil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Kan jo lure på hvorfor en 250 dieselmotor blir overhalt på 230.000km? Trodde de gikk nærmest evig. Klart, har den ikke fått vedlikeholdet den skal ha så... Ihvertfall, hvis man ikke bryr seg om det manuelle giret så er det nok mye bil for pengene her ja.Om litt over et halvt år begynner barnehagekjøret for samboeren min og meg, da ligger det an til at vi kanskje trenger en bil til og da er noe som dette midt i blinken. Et spørsmål fra en som aldri har eid en dieselbil; er diesel også like økonomisk på småkjøring i og rundt byen når bilen aldri får kjørt seg skikkelig varm? (jeg antar at svaret er ja, bensinbiler er ikke heller så sabla økonomisk under slike forutsetninger at det gjør noe ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Kan jo lure på hvorfor en 250 dieselmotor blir overhalt på 230.000km? Trodde de gikk nærmest evig. Klart' date=' har den ikke fått vedlikeholdet den skal ha så... Jeg har sett noe av det samme på en liknende bil tidligere, men den hadde gått rundt en runde. Hvis ikke det er en veldig god grunn for overhalingen, kan jeg aldri tenke meg at den der ikke er skrudd (mye). En 250 diesel tar ikke kvelden av seg selv ved en sånn km-stand. Et spørsmål fra en som aldri har eid en dieselbil; er diesel også like økonomisk på småkjøring i og rundt byen når bilen aldri får kjørt seg skikkelig varm? (jeg antar at svaret er ja, bensinbiler er ikke heller så sabla økonomisk under slike forutsetninger at det gjør noe )Ja, stort sett. Det er i hvertfall ikke mye høyere forbruk du har i byen enn på normal kjøring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Et spørsmål fra en som aldri har eid en dieselbil; er diesel også like økonomisk på småkjøring i og rundt byen når bilen aldri får kjørt seg skikkelig varm? Jeg synes faktisk diesel sin absolutte styrke ligger i småkjøringen! 240TDen min bruker ikke merkbart med mer diesel på jobben når jeg lunker rundt i Oslo enn når jeg kjører langkjøring. Det ligger bunnsolid på 0,82 på mila, noe som ikke er lite, men helt greit for en bil som kosta 6500,-... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 De gamle dieselbilene har vel ikke det samme problemet med lang oppvarmingstid som de nye direkteinnsprøytning (uten tilleggsvarmer). En dieselmotor bruker akkurat nok diesel på tomgang til at den holdes i gang i motsetning til en bensinmotor som er strupet med et spjeld i innsuget. Dette en av årsakene til at dieselbiler ikke påvirkes mye forbruksmessig av bykjøring med mye tomgang. Correct me if I'm wrong... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 De gamle dieselbilene har vel ikke det samme problemet med lang oppvarmingstid som de nye direkteinnsprøytning (uten tilleggsvarmer). Hvis du tenker på gløding så har jeg den stikk motsatte følelsen, de gamle bruker noe lenger tid på å gløde...Men det er en vanesak, jeg har ikke torpedoer etter meg så jeg klarer fint å bruke noen sekunder ekstra ved kaldstart. Når det gjelder bilen som er vist må den være ypperlig som pendlebil/slengebil. Denne bruker ikke mye diesel og er stort sett vedlikeholdsfri..Og fin størrelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Mye gode minner - fargen er den samme som på min første MB! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 En nydelig farge. Nesten like fin som min første MB, i røyksølv (litt subjektivt selvsagt). Men seriøst, hvis jeg er litt tidlig ute med tanke på anskaffelse så kan jo dette være et knall valg for min del. Greit nok at det er manuelt gir, men da har jentungen noe å øvelseskjøre i om 16 år! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Nå er ikke dette noen racerbil, har kjørt 90 hesteren og merker forskjell til min, men det var mest på toppen. Faktisk en god del som synes 90 hesteren er mest optimal med manuell. Mulig, har ikke kjørt det. Men hvis bilen ellers er i optimal stand og til 28.000 kr er dette bra. Og bilen holder fint i 16 år til...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Greit nok at det er manuelt gir' date=' men da har jentungen noe å øvelseskjøre i om 16 år! [/quote'] Ikke for å være gledesdreper her nå, men det er fortsatt forbrekk på disse bilene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Nå har vel disse en tendens til å ruste litt her og der... ? Og du finner sikkert slik moro på denne også, til den prisen! Men så lenge det ikke er noe vitalt, så kunne jeg også være interessert - som en bil nr. 2. Har tvillinger og sedanen er jo ikke akkurat noen flyttebil, selv med skiboks. Kunne hatt grombilen for meg sjøl - satt barnesetene i denne! Viktig; god sikkerhet jfr. bilens alder!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Greit nok at det er manuelt gir' date=' men da har jentungen noe å øvelseskjøre i om 16 år! [/quote'] Ikke for å være gledesdreper her nå, men det er fortsatt forbrekk på disse bilene Forbrekk? Som i håndbrems som går på forhjulene lignende på Saab, eller mente du fotbrekk? Er det brekk på forhjulene er jo det en gledesdrepende beskjed å få for en som liker å ta brekkslædd, er det fotbrekk (som det vel er).. betyr dette at det ikke er lov å bruke denne til øvelseskjøring?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 fotbrekk selvølgelig. denna &%¤#¤% touchmetoden.... Har ikke lov å øvelseskjøre med fotbrekk nei. Da forsvinner den eneste muligheten til å stanse bilen for ledsager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 fotbrekk selvølgelig. denna &%¤#¤% touchmetoden.... Har ikke lov å øvelseskjøre med fotbrekk nei. Da forsvinner den eneste muligheten til å stanse bilen for ledsager.Feeeiiiil. Denne paragrafen har de gått vekk i fra. Tror du har lyst på bilen selv, jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 fotbrekk selvølgelig. denna &%¤#¤% touchmetoden.... Har ikke lov å øvelseskjøre med fotbrekk nei. Da forsvinner den eneste muligheten til å stanse bilen for ledsager.Feeeiiiil. Denne paragrafen har de gått vekk i fra. Tror du har lyst på bilen selv' date=' jeg [/quote'] hvaaa...Ja da følte jeg meg enda tryggere når jeg møter disse "L" bilene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20041001-1339-003.html#3-2 Et håndbrekk har ikke rare nytten den heller. Litt glatt eller bra håndbrekk, så vips drar bakenden ut. I verste fall over i motgående. Du får trøste deg med at det er innført et trafikalt grunnkurs som ledsager (og elev?) må ha gjennomført før undervisningen kan begynne.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Hvis du tenker på gløding så har jeg den stikk motsatte følelsen' date=' de gamle bruker noe lenger tid på å gløde...Men det er en vanesak, jeg har ikke torpedoer etter meg så jeg klarer fint å bruke noen sekunder ekstra ved kaldstart. Når det gjelder bilen som er vist må den være ypperlig som pendlebil/slengebil. Denne bruker ikke mye diesel og er stort sett vedlikeholdsfri..Og fin størrelse.[/quote'] Nei, jeg tenkte IKKE på gløding, men den tiden det tar før motor oppnår driftstemperatur (kjølevann/olje) vinterstid. De nye dieslene bruker evigheter på å komme opp i temperatur dersom bilen ikke er utstyrt med ekstra kjølevannsvarmer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Hvis du tenker på gløding så har jeg den stikk motsatte følelsen' date=' de gamle bruker noe lenger tid på å gløde...Men det er en vanesak, jeg har ikke torpedoer etter meg så jeg klarer fint å bruke noen sekunder ekstra ved kaldstart. Når det gjelder bilen som er vist må den være ypperlig som pendlebil/slengebil. Denne bruker ikke mye diesel og er stort sett vedlikeholdsfri..Og fin størrelse.[/quote'] Nei, jeg tenkte IKKE på gløding, men den tiden det tar før motor oppnår driftstemperatur (kjølevann/olje) vinterstid. De nye dieslene bruker evigheter på å komme opp i temperatur dersom bilen ikke er utstyrt med ekstra kjølevannsvarmer...Det stemmer. La veldig stor forskjell på 250'n og Passaten vi hadde,TDi. Den ble aldri varm på en skikkelig kald vinterdag hvis vi ikke hadde på motorvarmer etc. før oppstart. Bilene var som natt og dag på det området der. Alle de nyere dieselbilene har fått veldig bra resultat på forbruk, men dårlig varmeegenskaper. Noen som vet hvorfor? Har det noe med forbrenning å gjøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Will Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 En dieselmotor bruker akkurat nok diesel på tomgang til at den holdes i gang i motsetning til en bensinmotor som er strupet med et spjeld i innsuget. Dette en av årsakene til at dieselbiler ikke påvirkes mye forbruksmessig av bykjøring med mye tomgang. Stemmer vel det. Mengden diesel som sprutes inn pr gang er nærmest konstant uansett turtall på de "gamle" dieselmotorene. Dermed er det nærmest likt forbruk uansett kjøremønster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Se der ja. Ikke alltid like enkelt å holde oversikten. Så lenge tråden er "fersk" er det ikke alltid jeg begynner lese helt fra toppen igjen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Det stemmer. La veldig stor forskjell på 250'n og Passaten vi hadde' date='TDi. Den ble aldri varm på en skikkelig kald vinterdag hvis vi ikke hadde på motorvarmer etc. før oppstart. Bilene var som natt og dag på det området der. Alle de nyere dieselbilene har fått veldig bra resultat på forbruk, men dårlig varmeegenskaper. Noen som vet hvorfor? Har det noe med forbrenning å gjøre?[/quote'] Ja, de nye er så effektive at det blir produsert veldig lite overskuddsvarme. Så lenge det er belastning på motoren (som feks motorvei kjøring), virker varmeapparatet greitt, men så fort du stopper for rødt lys eller møter kø, så synker kjøletemperaturen merkbart når det er kaldt ute (-10C eller kaldere). Jeg måtte ofte kjøre TDI-Golfen min over 2 mil når det var så kaldt ute før normal driftstemp var nådd... (og jeg hadde motorvarmer). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20041001-1339-003.html#3-2 Et håndbrekk har ikke rare nytten den heller. Litt glatt eller bra håndbrekk' date=' så vips drar bakenden ut. I verste fall over i motgående. Du får trøste deg med at det er innført et trafikalt grunnkurs som ledsager (og elev?) må ha gjennomført før undervisningen kan begynne....[/quote'] Ledsager også? Vil det si at jeg ikke uten videre kan ut og øvelsekjøre med en hvilken som helst person som ikke har lappen før jeg har tatt ettellerannet !¤&/"(=¤6 kurs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Jeg har nok misforstått litt. Det er kun eleven som skal ha det trafikale kurset. Det er et kurs/informasjonsmøte for ledsager også, men det er visst frivillig. Eleven må ha et 17 timers forkurs før han/hun i det hele tatt får lov til å sette seg bak et ratt.... http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikkel-SVVartikkelMedBunnlinker_callerPage-1098082049023_1098082046028.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stig1 Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Nå har vel disse en tendens til å ruste litt her og der... ? Og du finner sikkert slik moro på denne også' date=' til den prisen! Men så lenge det ikke er noe vitalt, så kunne jeg også være interessert - som en bil nr. 2. Har tvillinger og sedanen er jo ikke akkurat noen flyttebil, selv med skiboks. Kunne hatt grombilen for meg sjøl - satt barnesetene i denne! Viktig; god sikkerhet jfr. bilens alder!![/quote']helt enig, sett familien i den eldste og minst sikre bilen, og håp at det går bra, jeg for min del setter helst kone og unge i den sikreste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Nå har vel disse en tendens til å ruste litt her og der... ? Og du finner sikkert slik moro på denne også' date=' til den prisen! Men så lenge det ikke er noe vitalt, så kunne jeg også være interessert - som en bil nr. 2. Har tvillinger og sedanen er jo ikke akkurat noen flyttebil, selv med skiboks. Kunne hatt grombilen for meg sjøl - satt barnesetene i denne! Viktig; god sikkerhet jfr. bilens alder!![/quote']helt enig, sett familien i den eldste og minst sikre bilen, og håp at det går bra, jeg for min del setter helst kone og unge i den sikresteDet må vel bli E-klassen det da?? Neida, her hjemme har det vært praktisert at fruen har den nyeste/tryggeste. Best sånn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.