Guest Paul Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 På lørdag skulle samboeren min og meg kjøre ned fra Oslo til Tønsberg en tur. Jeg hadde et ærend i byen, samtidig tenkte vi å stikke innom for å se på en S210 280 4-matic som er til salgs. Nå var vi litt sent ute, og forhandleren var stengt når vi endelig fikk soset oss ut av Tønsberg sentrum (utrolig koselig der på en lørdag i det fine vårværet forøvrig), men skaden var allerede gjort... Von Panzer (ja, bilen min heter det) hadde begynt å ane ugler i mosen og frykte at han kom til å bli byttet ut etterhvert.Han fikk bragt oss trygt tilbake til Oslo, som alltid, men brukte kvelden og natten godt. Det er mulig han konspirerte med de andre bilene i garasjen, eller kanskje han står alene bak dette, men allerede søndag morgen hadde han ihvertfall planen klar... På søndag skulle samboeren min ut på skitur med noen venninner. Hun hentet dem på Bjerke, lastet inn ski i skiboksen og sekker med kakao i bagasjerommet.. og det var da Von Panzer valgte å slå til - med det kjente tenningslåstrikset, den luringen! Samboeren min fortvilet på telefonen med meg, jeg søker på MBE for å lese om lignende tilfeller. Finner stort sett ut at skaden har skjedd og nå kan det være for sent å få lirket rundt tenningslåsen.. den må nok borres opp. Jeg finner derimot et innlegg fra Kalle fra 2003. Han brukte rett og slett 5-56 og låsen var fin i et par år etterpå. Hmm.. så enkelt kan det jo ikke være. Uansett, meldingen overbringes og venninnene henter frem en sykkel fra kjelleren. Sykler til nærmeste bensinstasjon og kjøper en flaske WD-40. Sykkelen bestemte seg, i protest mot å bli syklet på før vårpussen, å slippe ut all luft fra bakdekket på vei tilbake. Da ble det å ta bena fatt, men WD-40'en ble overbragt og en sprut eller to kjørt inn i tenningslåsen. Etter litt fikling så klarte de faktisk å få vridd om, hurra! Klokken var blitt 1130, men det var fremdeles mye igjen av dagen. De fikk skituren sin og slapp å ringe etter bergingsbil også når de skulle hjem (men måtte fikle med nøkkelen da også. Ny tenningslås bestilles på mandag). Moralen er, skal man se på ny bil så lån heller naboens Polo for å kjøre til bilforhandleren. Mercen er smartere enn man tror! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 Veldig bra - både skrevet og historien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 Men bestill den nye tenningslåsen NÅ! Gjør du det hos forhandler spør om de har en 'lånelås' de kan slenge inn mens den nye kommer fra Das Vaterland, så slipper du at den henger seg opp en gang til. DA kan det nemlig være slutt og mer brutale hjelpemidler er eneste vei ut... Og, bestill helst tenningslås MED nøkkel, det blir ikke så mye dyrere enn bare låsen om det bestilles sammen.Det er best å ha begge deler nytt, og ikke bruke en gammel slitt nøkkel i ny lås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Yes, da er ny tenningslås med nøkler bestilt. Får originalt MB, men jeg tok det ikke på understellsnummeret. Bruker aldri nøklene i døra allikevel når jeg har alarm og sentrallås. Da får jeg satt inn ny lås imorgen istedet for å måtte vente en uke. Krysser fingre for at den lar seg starte når jeg skal kjøre ned til verkstedet imorgen tidlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Har hatt masse kødd med alarm, så det styrer jeg glatt unna. Samme situasjon som deg, annen nøkkel til tenninga enn dørene....Plutselig stod jeg der og kom f... meg ikke inn Mulig det var no' gæernt med senderen min, men det skjedde noen ganger for å si det sånn. Plutselig hang hele systemet seg opp, selv med bra batterikapasitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Har hatt masse kødd med alarm' date=' så det styrer jeg glatt unna. Samme situasjon som deg, annen nøkkel til tenninga enn dørene....Plutselig stod jeg der og kom f... meg ikke inn Mulig det var no' gæernt med senderen min, men det skjedde noen ganger for å si det sånn. Plutselig hang hele systemet seg opp, selv med bra batterikapasitet.[/quote'] Jeg kommer jo til å ha dørnøklene på hanken også. Det blir bare en ekstra nøkkel, ikke værre enn det.Men i ditt tilfelle så vet jeg ikke om jeg hadde låst opp uansett. Vet ikke om jeg hadde klart å holde hodet kaldt for å deaktivere alarmen med den pin-kode metoden når det uler som værst. Har heldigvis aldri måttet forsøke. Tredje bilen min med Defa alarm dette og har ikke hatt noen trøbbel med noen av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Hadde bare en nøkkel, og den måtte fruen selvfølgelig ha på sitt knippe...Alarmen ble koblet ut til slutt, så den ble bare brukt til sentrallås... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 ..og da var jeg hjemme igjen etter at bilen har tilbragt dagen i Richard og Christer sine kyndige hender. Ny tenningslås på bilen, 1200 kroner mindre på meg. Helt greit bytte. Hadde blitt 3 ganger prisen hvis jeg ikke hadde kommet innom med en gang den begynte å krangle, men fortsatte å kjøre helt til den evt. gikk i vranglås for godt. Da må den brytes opp og man må bytte rattlås og litt til i tillegg til selve tenningslåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts