Guest amorino Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 Ble tipset i helgen om at w210 har en svakhet med automatkassene - stort sett først ved 200 000 km. Hvilket jo igjen kanskje ikke kan sies å være en svakhet. Har jo hørt om automatkasser som gjerne tar kvelden halvveis av den km.standen. Men - er det flere som har hørt det samme? Eller er det rett og slett en svakhet? Gjelder det i så fall 4 eller 5-trinns kassen? Begge sitter vel også C-klassene - gjelder det samme der? Eller er det slik at noen alltid skal mene noe om MBs svakheter? Underveis i mitt siste w210-kjøp fikk jeg høre alt mulig rart hos bilselgerne (firma) alt etter hvilke feil det var å finne på bilen; lyktene hadde svake pakninger (forklaring fukt i hovedlys), hjuloppheng var en svakhet, det samme med styrestekke m.m. Alt i tillegg til rustproblematikken... Som dere skjønner lot jeg meg ikke skremme!! Og helt til slutt; er det også slik at man bør la automatkassa være i fred - ikke bytte olje og filter om ikke man har problemer? Snakker da om 5-trinns w210. Håper noen kan oppklare dette!? Og så minner jeg om: Enga kl. 16.00 TVN - om ikke du er der, da! Det ville vært det beste! Enga i mitt hjerte!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 Det jeg vet er at det har vært noe trøbbel med den 5 trinns automatkassen, da de i sin tid mente denne skulle være "evigvarende". Altså vedlikeholdsfritt for oljeskift m.m. Dette medførte en del tulleball. Om de har gått tilbake til det gamle vedlikeholdsskjemaet eller om det er større intervaller på denne enn på en 4 trinns kasse vet jeg ikke, men nå skal det vel skiftes olje på kassen uansett....? Hvor lenge en automat skal holde vet jeg ikke, men hvis en kasse tar kvelden ved 200.000 km ved normal kjøring vil ikke jeg rope hurra. Da må jeg innrømme jeg hadde blitt utrolig skuffet Men for å holde kassen i best stand forutsettes det at vedlikeholdsprogrammet følges. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 For noen år siden satt jeg på med en 220 CDI taxi i Oslo, og spurte sjåføren (som viste seg å være eieren) om hvordan 210 fungerte sammenlignet med 124 og 123.Han hadde bare godord å si om 210, med UNNTAK av kassene som måtte overhales/byttes ved ca 250k. Ut fra som han fortalte det var det nærmest vanlig. Dette var vel i '99 eller deromkring tenker jeg, og da sannsynligvis før det gikk opp for DCAG at ATF'en faktisk ikke varte evig. Ellers er jeg absolutt enig i at mekaniske deler i drivverket på en Mercedes-Benz skal ikke behøve utskifting etter 200.000km! Den gamle 240D'n min gikk til de evige autobahner etter 20år/570.000km med alt originalt og urørt, til og med CLUTCHEN. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 FEllers er jeg absolutt enig i at mekaniske deler i drivverket på en Mercedes-Benz skal ikke behøve utskifting etter 200.000km! Den gamle 240D'n min gikk til de evige autobahner etter 20år/570.000km med alt originalt og urørt' date=' til og med CLUTCHEN. [/quote'] Dårlig gjort å dra ned snittalderen ved vraking for MB med en helt fin bil !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Den gamle 240D'n min gikk til de evige autobahner etter 20år/570.000km med alt originalt og urørt' date=' til og med CLUTCHEN. [/quote']Dårlig gjort å dra ned snittalderen ved vraking for MB med en helt fin bil !! Nåh - den var nå ikke en helt fin bil da... Det var veldig mange fine små brune hull i innerskjermer og bunn. Litt for mange til å bli reparert... Men utvendig var den sååå pen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dogshift Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Annbefaler deg og skifte olje og filter, gjerne hver 60000 km som det var før. har hatt opp en del sånne kasser og eneste "svakheten" er vel el.platen som ligger over hydraulikk/ventilenheten inne i kassen, har vært borti at det blir lekasje i den og oljen blir trykket inn i lednin gsnettet og opp i automatstyreenheten og får da noe merkelig giring.på mange drosjer er dem faktisk utslitte v. ca 180000 km har jeg sett en del av og det lukter brent av oljen og lamellene er brent opp, tror dette kunne vært ungått i noen tilfeller v. olje og filterskift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.