Guest 500SL Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 Har som nevnt tidligere importert en 90 modell 500 SL som jeg skal registrere denne våren. Var innom biltilsynet i Lillestrøm og snakket med en kar inne på verksted hallen, for å høre hva prosedyren er for godkjennelsen. Han sa at jeg måtte skaffe et slags Tüv bevis som viser typegodkjenning, siden bilen var såpass gammel. Han mente jeg kunne få dette hos importør eller Tüv i Tyskland. Noen som kjenner til dette, hvordan kan jeg enklest skaffe dette til veie?Har vi MBentusiast medlemmer noen database for slike ting/tilganger? mvh Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jørn-Flemming Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 Har som nevnt tidligere importert en 90 modell 500 SL som jeg skal registrere denne våren. Var innom biltilsynet i Lillestrøm og snakket med en kar inne på verksted hallen' date=' for å høre hva prosedyren er for godkjennelsen. Han sa at jeg måtte skaffe et slags Tüv bevis som viser typegodkjenning, siden bilen var såpass gammel. Han mente jeg kunne få dette hos importør eller Tüv i Tyskland. Noen som kjenner til dette, hvordan kan jeg enklest skaffe dette til veie? Har vi MBentusiast medlemmer noen database for slike ting/tilganger?[/quote']Typegodkjenningsbevis og TÜV-godkjenning er ikke det samme. Typegodkjenningen er dokumenter fabrikken får utstedt (hos TÜV eller andre teniske inspeksjonsinstitutter, ofte teniske universitet) som dokumentasjon på at bilen tilfredsstiller de tekniske og sikkerhetsmessige standarder som gjelder/gjalt på produksjonstidspunktet. Det kan du få hos MB i Tyskland. TÜV-godkjenning er en to-årlig kontrollordning som tilsvarer vår EØS-kontroll. Ellers finnes det masse god informasjon her: http://www.tyskland.org/index_import.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts