Guest Johan Stub Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Dette kan bli interessant for dem som skal kjøpe ny bil! Ser for meg situasjonen når Hr. Produktionzdirektiør Heinz Fritzman ringer den norske importøren og spør hvorfor de ikke har solgt så mange biler som de har bestilt... Kan komme noen gode tilbud ut av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 "Stuper" er vel å ta hardt i - med ferre handledager, minimal prosentvis nedgang, og samtidig prosentvis oppgang de siste ti årene tatt i betraktning... Men med de salgskampanjene Citrôen kjørte i fjor (med avslag på inntil 40.000,- på nybiler) så viser det vel at bransjen har mye å gå på før dette skal krisemaksimeres. For oss forbrukere har Citrôen vist vei, og med "stuper" i bakhodet bør man vel klare å prute av minst 20.000,- på en nybil til 249.900,- pluss en del utstyr!! Med tanke på MB så har jeg ikke sett tall på mars derfra (står det i AUTOFIL?) - men om tallene er tilsvarende i den gården, så bør vel prutningsmonnet være prosentvis like stort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Hvor mye klarer vi å prutte på nye biler - hva er vanlig. Jeg klarte 17% på en ny Passat i 94. Var fornøyd med det da. Ville nok jobbet enda hardere i dag, men de er kanskje ikke så villige til å gi rabatt nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Hvor mye klarer vi å prutte på nye biler - hva er vanlig. Jeg klarte 17% på en ny Passat i 94. Var fornøyd med det da. Ville nok jobbet enda hardere i dag' date=' men de er kanskje ikke så villige til å gi rabatt nå?[/quote']Tror forhandlere alltid til en eller annen tid er villig til å gå ned i pris. Før jul var det enorme bruktbillagre som bygde seg opp, her var det litt å spare for oss som skulle kjøpe brukt. Videre for å følge opp eksempelet på Passat, er det dette du er ute etter får du nok prutet ganske mye på den utgående modellen. Det er vel ikke lenge før den nye er på veien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Jeg skal ALDIG ha Passat igjen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Ikke jeg heller. Holdt med TDi bilen som vi hadde. Ett eierskap holder i masse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 17% på en Passat ville du neppe fått idag. Hvorfor du skulle ha denne kjedelige familiebilen, skjønner jeg da heller ikke... Men altså 17% av f.eks. 300.000,- som er vanlig for en litt oppjazza VW med Tdi og utstyr - så ville du altså fått 50.000,- i rabatt. Det blir jo selvsagt galskap! Tror det er vanlig å regne mellom 5 og 10 prosent prutningsmonn på bruktbil i hvert fall! Og vil vel tro at det ligger nærmere sistnevnte tall på en nybil - der de tross alt har mer å gå på. Før var det gjerne vanskeligere å prute pris - men lettere å få med ekstra utstyr. Så CD, alu, skiboks etc. vil jo også evnt. utgjøre noen prosent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 17% på en Passat ville du neppe fått idag.Det er mulig at jeg ikke ville fått det i dag. Så ikke slik ut den gangen heller. Det stoppet liksom opp på rundt 9% helt til jeg kjørte forhandlerene opp mot hverandre... Hvorfor du skulle ha denne kjedelige familiebilen' date=' skjønner jeg da heller ikke... [/quote']Var vel fordi vi var en kjedelig famile. Men altså 17% av f.eks. 300.000' date='- som er vanlig for en litt oppjazza VW med Tdi og utstyr - så ville du altså fått 50.000,- i rabatt.[/quote']Prisen på bilen med utstyr var 325 k. Vi betalte i underkant av 270k. Oppdaget hvor utrolig lyst selger hadde til å selge meg bilen. Det blir jo selvsagt galskap!Det er helt i orden så lenge det ikke er min galskap og så lenge jeg sparer på det! Tror det er vanlig å regne mellom 5 og 10 prosent prutningsmonn på bruktbil i hvert fall! Og vil vel tro at det ligger nærmere sistnevnte tall på en nybil - der de tross alt har mer å gå på.Jeg tror det var en innskjerping for noen år siden' date=' men mener å se det har sklidd ut siden. Før var det gjerne vanskeligere å prute pris - men lettere å få med ekstra utstyr. Så CD, alu, skiboks etc. vil jo også evnt. utgjøre noen prosent!Godt gammelt selger triks - gjelder å holde hodet kaldt og vite hva du skal ha når du begynner og regne pakkepris hele tiden. Selger liker riktignok ikke dette, men det er mine penger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 Hvorfor du skulle ha denne kjedelige familiebilen' date=' skjønner jeg da heller ikke...[/quote']Smaken er vel som baken, personlig er Passat et veldig mye bedre valg enn en Chrysler Grand Voyager!!!! Det er en bil som bare er kastet sammen det..... Men altså 17% av f.eks. 300.000' date='- som er vanlig for en litt oppjazza VW med Tdi og utstyr - så ville du altså fått 50.000,- i rabatt. Det blir jo selvsagt galskap!![/quote']Galskap er det, men rabattene kan fort komme i nærheten av den summen. Som du selv påpekte, så dumpet Citröen prisene med inntil 40.000 kr. Peugeot senket sine priser på den da utgående modellen 406 med maaaange tusen. Avslag på rundt 12-15%. Volvo noe av det samme når deres V40 ble faset ut. Og det samme vil skje med Passat når den gamle modellen ikke er blitt utsolgt innen den tid den nye modellen kommer i lokalene.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 Ytterligere et signal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 2, 2005 Share Posted April 2, 2005 Det blir jo selvsagt galskap!Galskap er et sterkt ord. Anbefaler deg å lese denne artikkelen. Spesielt tabellen og raden resultat. Tror det er mye å gå på jeg, veldig mye Resultatet opp fra 110.000.000 kr til 251.000.000 på ett år. Det er nesten 130% opp det... Nesten litt umoralsk å ikke dele dette med kundene - eller hva? Tyder i allefall på for liten konkurranse i importørleddet her i landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 Bilsalget stuper.....javel.... ikke i Stavanger http://web3.aftenbladet.no/fritid/bil/article189328.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 Interessant - hva er spesielt med Stavanger? Er det noe spesielt med Stavanger? Hva er forskjellen på Stavanger og resten av landet? Hva er forskjellen på Stavanger og det som kalles gamle Rogaland politidistrikt hvor nybilsalget gikk ned med 4.8 prosent i mars? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 Gamle Rogaland politidistrikt er kommunene Sandnes, Gjesdal, Time, Hå eller rettere sagt fra Sandnes og sørover langs Jæren mot Egersund.Stavanger, Sola og Randaberg er holdt utenom (Gamle Stavanger politidistrikt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.