CHARLIE Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Er det noen som VET om det fortsatt er krav til blinklys på skjermene?? Vil ikke ha blinklys på skjermene lenger, men samtidig gidder jeg ikke noen problemer på EU eller på kontroller langs veiene. Quote
Jørn-Flemming Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Ja og nei. Kommer litt an på hvor pirkete Bilsakkyndig du får. Kravet er at blinklysene viser fra siden, og alle MB-blinklys etter W115 gjør det. Men i perioder ble det likevel krevd sideblinklys i tillegg på visse markeder. Norge sluttet vel med det omtrent da EØS-avtalen kom, men f.eks. ble W123 og 126 utstyrt med sideblinkere pga at Norge tidligere ikke nøyde seg med "synlig fra siden" men krevde "eget blinklys på siden". I dag er det derfor ikke nødvendig, men du kan sikkert finne vrange kontrollører som påstår at det skal være sideblink om det har vært montert slikt på bilen tidligere. Min US W126 har ikke sideblinklys, og jeg har aldri møtt krav om å montere det. Svaret er altså: Nei Quote
Guest Gøran Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Kan få problemer med det. Får en 2`er feil hvis du blir stoppet. Fikk ihvertfall det når jeg ble stoppet med den gamle min. dette var en original w201 2.3 16v. vet ikke om det er forskjell på modeller. Men jeg mener at han som stoppet meg sa at alle biler skulle ha blinklys på skjermene.. Quote
CHARLIE Posted March 13, 2006 Author Posted March 13, 2006 Kan få problemer med det. Får en 2`er feil hvis du blir stoppet. Fikk ihvertfall det når jeg ble stoppet med den gamle min. dette var en original w201 2.3 16v. vet ikke om det er forskjell på modeller. Men jeg mener at han som stoppet meg sa at alle biler skulle ha blinklys på skjermene.. NÅR fikk du den mangellappen, Gøran?? Iår?? Har nemlig hørt så smått noen rykter om at det er kommet noen nye regler i det siste. Quote
Sven Håkon Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Det er såvidt jeg vet bare forskrifter som beskriver synsvinkel disse skal være synlig fra - hvilken bil gjelder det? Quote
CHARLIE Posted March 13, 2006 Author Posted March 13, 2006 Det er såvidt jeg vet bare forskrifter som beskriver synsvinkel disse skal være synlig fra - hvilken bil gjelder det? W140 Quote
Jørn-Flemming Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Det er riktig som Surf Blau sier. Og for å si det enkelt. Om W140 var godkjent i Tyskland uten ekstra sideblinklys, så er den det i Norge også. Og - jeg mener alle MB etter W115 EGENTLIG tilfredsstilte kravet om "synlig fra siden", men kravet om eget sideblinklys hang likevel lenge igjen. Men jeg mener W140 gikk uten sideblink i Tyskland i hvert fall. Quote
FrodeS Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Det er riktig som Surf Blau sier. Og for å si det enkelt. Om W140 var godkjent i Tyskland uten ekstra sideblinklys, så er den det i Norge også. Og - jeg mener alle MB etter W115 EGENTLIG tilfredsstilte kravet om "synlig fra siden", men kravet om eget sideblinklys hang likevel lenge igjen. Men jeg mener W140 gikk uten sideblink i Tyskland i hvert fall. Det ser i hvertfall ut som de godkjennes uten sideblinkere i tyskland : http://www.mobile.de/SIDbBj061FbgUdFF6RzWfPzIg-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1142287915A1LsearchPublicD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C125%81%5B-t-vCaMkMoQuRDSeUnVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100E17200Ds600AGD1996CPKWA0HinPublicA2A0A0A0D1992A0/cgi-bin/da.pl?sr_qual=G&top=3&bereich=pkw&id=11111111201042791& Jeg ser noen annonser der de har også. Bilen min er importert i 1997, og har fått sideblinkere. Kan jeg uten videre ta av disse og tette hullene? Quote
Mr. Nygård Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Det er såvidt jeg vet bare forskrifter som beskriver synsvinkel disse skal være synlig fra - hvilken bil gjelder det? W140 Min S 500 var godkjent uten sideblinklys, dog kom den fra Kongo....ehhh. Quote
Guest Gøran Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hvis det er noe nytt så kan det jo være. Var i fjor jeg fikk mangellapp.. Bilen jeg hadde var godkjent uten sideblink i Tyskland. Men fikk den ikke godkjent i Norge. La bare opp noen ledninger, brukte en ikke altfor sterk dobbeltsidig teip og så var det inn og vise den.. Quote
Jens Honoré Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Regler eller ikkje regler. Eg hadde aldri laget nye hol i nylakerte skjermer. Det er ikkje fint med side blink, det ruster + det er 2 pærer mer å bytte på. Nei, eg hadde heller gjort som Gøran foreslår ledning og teip. Stian har gjort dette på en av sine biler, du kan låne hans oppsett visst du får bruk for det. Noge eg tvile på. Quote
Thor-Egil Andersen Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Hvordan er dette på 124 bil. jeg skal bytte skjermer nå og det hadde vært kjekt å slippe blinkershull.... Quote
FrodeS Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Hvordan er dette på 124 bil. jeg skal bytte skjermer nå og det hadde vært kjekt å slippe blinkershull.... Regelverket sier jo at lysene skal være synlige ved sånn og sånn grader ut fra bilen. Det skal de forreste blinkerene greie å oppfylle. Ferdig med det egentlig. Problemet er alle de som liksom skal kunne slikt, men tror du må ha sideblinkere i tillegg, fordi sånn har det "alltid" vært. Ta en telefon til biltilsynet, og hør hva de mener. Quote
Arne Henriksen Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Min S 500 var godkjent uten sideblinklys, dog kom den fra Kongo....ehhh. S-klasse i Kongo, heh? Ser den for meg fra tusen filmer: AK-47-bekledde livvakter racer rundt gjennom landsbyene med en gullkjede-bekledd 'høvding' i baksetet. Quote
Alexander Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Nå har jeg gravd i kjøretøyforskriften og har funnet ut at retningsblink er bestemt i dette EU direktivet, og nå gidder jeg ikke grave mer: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32000L0073:DA:HTML Quote
Frode Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 1. Fra 1. januar 2002 kan medlemsstaterne ikke af grunde, som vedrører montering af lygter og lyssignaler: - nægte EF-typegodkendelse af en type to- eller trehjulet motordrevet køretøj - forbyde registrering, salg eller ibrugtagning af to- eller trehjulede motordrevne køretøjer hvis monteringen af lygter og lyssignaler opfylder kravene i direktiv 93/92/EØF, som ændret ved nærværende direktiv. Dette gjelder sikkert også biler..!! Dvs at biler som er godkjent i EU automatisk må godkjennes i Norge, dette da gjennom EØS avtalen...... så dere som lurer...bare grav og finn den teksten som sier dette og teksten i EØS avtalen som omtaler dette for Norges del. Hvis dere tar med dette til tilsynet så begynner de sikkert å grine...!!.. Quote
Thor-Egil Andersen Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Gadd ikke lese linken, men for sent nå. Fikk Øyvind til å bestille skjermer uten blink nå. Skal levere bilen tirsdag 0730 Quote
Thor-Egil Andersen Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Bilen er eu ok september i fjor Regner med at jeg skal klare å få den gjennom EU i fremtiden også... Gleder meg til å få byttet skjermer, montert AMG "klosser" samt lakkere litt her og der + frontrute som sprakk her om dagen. Skulle ha byttet fronskjermer 3 år nå, på tide å få gjort det, for nå er det endel mark i dem Quote
Alexander Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Gleder meg til å få byttet skjermer, montert AMG "klosser" samt lakkere litt her og der + frontrute som sprakk her om dagen. Hvis det er Tom som har valset framskjermene dine så har du mest sannsynlig AMG "klosser". Han satte det på uten å spørre på 300TDTen min. Quote
Thor-Egil Andersen Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Iflg Øyvind var det ikke det ihvertfall. Han skulle fikse alt.... Quote
Alexander Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Iflg Øyvind var det ikke det ihvertfall. Han skulle fikse alt.... Det blir sikkert bra. Han er en knakandes flink kar. Gleder meg til å se resultatet! Quote
CHARLIE Posted March 14, 2006 Author Posted March 14, 2006 Nei, eg hadde heller gjort som Gøran foreslår ledning og teip. Stian har gjort dette på en av sine biler, du kan låne hans oppsett visst du får bruk for det. Noge eg tvile på. Hehe!! Ka sa Bru´en då?? Eller va an en aen plass å vist an?? :lol: Quote
Recommended Posts