Guest odontosaurus Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Hei ! Jeg leste i den tyske hånboken til min C200 CDI ( 2.2L) 2002 mod at oljemengde inkl. filter er på 6.5L. Er dette riktig? Jeg fylte på 5 L olje og har sjekket dette med bilens elektroniske anlegg. Alt virker Ok. Er det grunn til å fylle på mer olje når den elektroniske oljemåleren sier at oljenivået er OK? Håper noen kan svare på dette forholdsvis banale spørsmålet. Quote
Guest trondroald Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 6,5 liter stemmer nok. jeg bruker å fylle mellom 6 og 6,2 liter når jeg skifter på cdi motorene. vis du fyller for mye kommer det varsel i instrumentet. tror nok du har fylt på litt i minste laget. men,du har sikkert akkurat over det som er satt som laveste grense. Quote
Torbjørn Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Hva med å peile oljen manuelt? Da ser du akkurat hvor du er hen. Quote
Guest trondroald Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Hva med å peile oljen manuelt? Da ser du akkurat hvor du er hen. det er ikke peilepinne på de originalt. må nok stole på elektronikken. Quote
Guest Odontosaurus Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Takk for svarene. Jeg får fylle på litt mer... Forresten, hva synes dere om Shell Helix Ultra oljen? Er det noen som har enn annen olje å anbefale? Quote
Guest trondroald Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Takk for svarene. Jeg får fylle på litt mer... Forresten, hva synes dere om Shell Helix Ultra oljen? Er det noen som har enn annen olje å anbefale? jeg har god erfaring med Mobil1. shell helix er sikkert bra det også. vi selger Mobil1 der jeg jobber,men hadde vi solgt shell olje hadde sikkert det også vært bra nok. Quote
Guest geirmoss Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Jeg ble frarådet av å bruke full syntetisk olje av B.O.S teknisk avg på Karihaugen på min E-20 cdi 99. Vogna hadde da gått 14000 km. Oljeskiten forsvant nesten rett igjennom,den var for tynn. Byttet til semi syntetisk,og da ble alt snudd på hode. Hvis jeg ikke husker helt feil,så testet TV2 hjelper deg,da for noen år siden kvaliteten på Olje. Og den beste oljen som mann får tak i i Norge var: BILTEMA SIN!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg tror det var i samarbeid med Statens Teknologiske institutt i Oslo. Har i dag en 2001 E-220 cdi,og bruker en POWer et eller annen fra Statoil til kr.69.- pr liter som er til diesel last +turbodiesel. Denne fungerer helt ok. Lærte en ting av en gammel Drosjeeier i Oslo,bytt oljefilter hver gang du bytter olje,mb diesel går penere ! Og jeg er enig med gubben. Quote
ØHN Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Oljedebatter er alltid gøy. Hva mener du med at oljen forsvant rett igjennom? Jeg skjønner ikke at du gidder å kjøre på olje av medium kvalitet. Selv om man ikke alltid får det man betaler for er det ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet. Moderne motorer i Norge bør ha helsyntetisk olje etter min mening. Store temperatursvingninger og røft klima krever det beste. Og kjører man på billigere olje bør man vel skifte oftere og hvor er lønnsomheten da? Bytte av filter hver gang er vel en selvfølge. Quote
Recommended Posts