Guest Mathisen Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Noen som vet om jeg får på originalfelgene fra w210 ( 215/55 R16 ) på min w124? Trenger rask tilbakemelding På forhånd takk Quote
Arne Henriksen Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Noen som vet om jeg får på originalfelgene fra w210 ( 215/55 R16 ) på min w124? Trenger rask tilbakemelding På forhånd takk Fysisk? Sikkert. Men skal du kjøre med dem? Offset er ørten mm feil... Quote
Alexander Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Fysisk? Sikkert. Men skal du kjøre med dem? Offset er ørten mm feil... Er ikke offset på 210 35mm? Det skal gå som en kule på 124 det, men godkjent er det ikke. Så sant han ikke har en 300-24 sportline da... Quote
Arne Henriksen Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Fysisk? Sikkert. Men skal du kjøre med dem? Offset er ørten mm feil... Er ikke offset på 210 35mm? Det skal gå som en kule på 124 det, men godkjent er det ikke. Så sant han ikke har en 300-24 sportline da... Nei? Jeg har et sett med 35mm offset på min, og det går jo som en kule det. MEN bilen sporer som faen og som du sier: Det er ikke godkjent meg bekjent. Quote
Guest 1442 Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Noen som vet om jeg får på originalfelgene fra w210 ( 215/55 R16 ) på min w124? Trenger rask tilbakemelding På forhånd takk Orginalt innpress på 210 er 37, på 124 er den 49. Quote
Frode Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Når skal dere lære, 124 serien har ikke 49, men 6-8 forskjellig ET alt etter type, dvs 124 serien mindre enn 280/300-24 har 49 på standard og 42 som sportline. 280-300-24 har 48 på standard og 41 på sportline, 500 har ET28-30 tror jeg, det samme har AMG modellene. Disse har ikke noe "helt utrolige hjuloppheng" det er bare hjulbuene som er modifisert for denne typen felger, dette har AMG gjort på de fleste 124 modellene. Alle "vanlige" alufelger som selges til 124 serien i dag har som regel ET35mm og det er godkjent av TUV, om akkurat 210 felger er godkjent til 124 serien vet jeg ikke men tviler på at noen bryr seg. Arne: sporing er mye mer hjulstilling enn ET, og det vet jeg for jeg kjører ET35 og har nå ET30 fremme på vinterhjulene, ET35 sporer ikke i det hele tatt, så sjekk hjulstillingen din hvis det sporer..!!.. Quote
Arne Henriksen Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Arne: sporing er mye mer hjulstilling enn ETJeg hører du sier det, og skal ikke krangle på den men husker en som var veldig bastant her eller på 'Freaken ifjor, og mente at feil ET ga helt gærne kjøreegenskaper OG sporing. Det kan godt hende min er feil på hjulstilling, men den har nå vært inne 2 ganger siden jeg fikk felgene, uten å bli helt bra. Dersom det ikke har noe med ET å gjøre, er det nå rart at vinterhjula (org. stålfelger med Hakka piggfritt eller Hakka 4) går rett fram mens sommerhjula vingler omkring. Nå er sommerdekka utslitt så jeg skal kjøpe nye til våren, skal rapportere tilbake om dette hjelper. Quote
Sven Håkon Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Erfaringsmessig har dekktype veldig mye å si hva gjelder sporing.. Jeg gruer meg allerede til å sette på GoodYear F1 til sommeren Quote
Frode Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Sporingen avhenger av mange faktorer, slik som slitte foringer, dekk type, dekk bredde, ET, hjulstilling/hjulvinkler, og forholdet mellom dekkbredde og felgbredde. Dvs, et bredt dekk på en smal felg sporer mye mer enn et smalt dekk på bred felg, det har noe med at dekkanten blir "avrundet" og det reduserer sporingen drastisk..!! Disse breddeforholdene er greie som guide: 7" felgbredde = 205 dekk, 7,5" felgbredde = 215 dekk, 8" felgbredde = 225dekk, 8,5" felgbredde = 235dekk osv, sporer det mye så går det fint å gå ned et hakk på samme felgen, da blir dekkanten rundere (tyskerstuk) dette øker sidestabiliteten og minsker sporingen. Reduksjonen i grep er minimal og derfor ikke noe tema... AMG kjører ET28 og 235/45-17 på 300TE-24 3,4 på identisk hjuloppheng som på min, tror de tyske igneniørene gjør iallefall litt rett så derfor skal ikke jeg sette deres beregninger i tvil...... PS, har vært borti han karen "o ånden som går" han er innom, skriker i fra seg og vips så er han vekk et år, kommer med påstander uten å begrunne påstandene sine......hvis han er Tysk ingeniør for MB/AMG så greit da skal jeg høre på han.... :wink: Quote
FrodeS Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 7" felgbredde = 205 dekk, 7,5" felgbredde = 215 dekk, 8" felgbredde = 225dekk, 8,5" felgbredde = 235dekk osv, sporer det mye så går det fint å Selv har jeg veldig god erfaring med 235/40-17 på 7,5" felg. som bonus var felgene umulige å kantkjøre. Husk at tyskerene ikke har de samme problemene som oss med dype spor i veien, så det kan godt være at ET28 funker fint der, og mindre fint her. Sporing er jo normalt ikke noe problem når det ikke er spor Quote
CHARLIE Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Sporing er jo normalt ikke noe problem når det ikke er spor :shock: Quote
Frode Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Husk at tyskerene ikke har de samme problemene som oss med dype spor i veien, så det kan godt være at ET28 funker fint der, og mindre fint her. Sporing er jo normalt ikke noe problem når det ikke er spor Vil det si at du tviler på kompetansen til AMG......???..... AMG som har vært med på Rally, asfaltløp siden før du var "påtenkt" er altså inkompetente på dette området...... så vi tar heller det til etteretning at noen "føler" det sporer derfor er det innpresset sin skyld....??.. Quote
FrodeS Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Husk at tyskerene ikke har de samme problemene som oss med dype spor i veien, så det kan godt være at ET28 funker fint der, og mindre fint her. Sporing er jo normalt ikke noe problem når det ikke er spor Vil det si at du tviler på kompetansen til AMG......???..... Pek på hvor jeg sier det. Seriøst, hvor sier jeg at jeg tviler på hva AMG kan? Quote
TEH Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Frode S har et meget godt poeng her. Hadde TüV sett hvor sporete norske veier, tror jeg jammen det hadde stått godkjent i europa unntatt Norge på mye rart. (Satt litt på spissen ) I Europa er det flate veier og ikke "River Thames" x2 som det er store deler i Norge. Tviler på at AMG tar hensyn til Norske bedritne møkkaveier når de utvikler og tuner understell. Min sporer en god del med en sporviddeforandring på knappe 4mm. De gangene jeg er syd i Danmark, storkoser jeg meg med flate og gode veier og selvfølgelig null sporing. Quote
Frode Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Tviler på at AMG tar hensyn til Norske bedritne møkkaveier når de utvikler og tuner understell. Min sporer en god del med en sporviddeforandring på knappe 4mm. De gangene jeg er syd i Danmark, storkoser jeg meg med flate og gode veier og selvfølgelig null sporing. Så du har samme dekkbredde som originalt, så derfor kan du si at 4mm ET forandring gjorde utslaget.... Seriøst, hvor sier jeg at jeg tviler på hva AMG kan? Når du sier at ET28 funker kun i Tyskland, så tar jeg det som om at AMG ikke har peiling, hvis det ikke var det du mente så har jeg tolket deg helt feil.... I så fall var ikke det hensikten Frode..!! Sorry.. Hei gutter, nå må dere ikke ta helt av her, les hva jeg skriver lengre opp, og gå ut i fra det at bilen er ny perfekte foringer og vinkler, tror dere ikke da at en feks 124 med ET28 og 235/45-17 kan være god å kjøre også i Norge...??.. Her snakker dere om hvor mye det sporer på 10-15 år gamle biler der allslags sløve bilmekanikere har vært borti med hammeren, biler med en god miks av nye og gamle foringer som flexer flere cm i hytt og vær, dekk som er dobbelt så breie som originalt, og samtidig med en stor ET forandring og varierende tilstand av dempere og fjærer....... få på 195-65-15 hvis dere ikke får det til..... Quote
bska Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 .....apropos siste utvikling mht sporing, - mener det er Continental har lansert et nytt spes dekk for norske piggslitte veier. Løsningen var "genial" he he - rundere dekk skulder lanseres nærmest som en ny oppfinnelse. Helt utrolig - R&D avdelingen i Conti gjør tydeligvis en fremragende jobb (eller var det kanskje markedsavdelingen som fant på dette stuntet?). Uansett, dette har jo bransjen og bilister erfart i mange år. Virkelig kjekt at produsentene lærer av sine forbrukere. Bedre sent enn aldri Quote
FrodeS Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Frode S har et meget godt poeng her. Hadde TüV sett hvor sporete norske veier, tror jeg jammen det hadde stått godkjent i europa unntatt Norge på mye rart. (Satt litt på spissen ) I Europa er det flate veier og ikke "River Thames" x2 som det er store deler i Norge. Tviler på at AMG tar hensyn til Norske bedritne møkkaveier når de utvikler og tuner understell. Min sporer en god del med en sporviddeforandring på knappe 4mm. De gangene jeg er syd i Danmark, storkoser jeg meg med flate og gode veier og selvfølgelig null sporing. My poing eggsactly .. Quote
FrodeS Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Tviler på at AMG tar hensyn til Norske bedritne møkkaveier når de utvikler og tuner understell. Min sporer en god del med en sporviddeforandring på knappe 4mm. De gangene jeg er syd i Danmark, storkoser jeg meg med flate og gode veier og selvfølgelig null sporing. Så du har samme dekkbredde som originalt, så derfor kan du si at 4mm ET forandring gjorde utslaget.... Seriøst, hvor sier jeg at jeg tviler på hva AMG kan? Når du sier at ET28 funker kun i Tyskland, så tar jeg det som om at AMG ikke har peiling, hvis det ikke var det du mente så har jeg tolket deg helt feil.... I så fall var ikke det hensikten Frode..!! Sorry.. Poenget mitt var, som Trond Erik også sier, at vi har helt andre kjøreforhold her i Norge enn de har i andre land som f.eks. Tyskland (og egentlig alle andre land jeg har kjørt bil i). Selv om ET28 kanskje funker greit der, er det ikke like sikkert at det funker så bra her i Norge. Quote
CHARLIE Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 .....apropos siste utvikling mht sporing, - mener det er Continental har lansert et nytt spes dekk for norske piggslitte veier. Løsningen var "genial" he he - rundere dekk skulder lanseres nærmest som en ny oppfinnelse. Helt utrolig - R&D avdelingen i Conti gjør tydeligvis en fremragende jobb (eller var det kanskje markedsavdelingen som fant på dette stuntet?). Uansett, dette har jo bransjen og bilister erfart i mange år. Virkelig kjekt at produsentene lærer av sine forbrukere. Bedre sent enn aldri Vredestein ULTRAC og SPORTTRAC 2 har vært på markedet i flere ÅR med runde dekk-skuldre, Bernt!!! NULL SPORING!!!!! Disse dekkene er laget spesielt for å hindre sporing, og det skal jeg love dere at stemmer!!! Hvis Conti har skrytt seg opp på at dette er "en ny oppfinnelse", så vil jeg bare minne dere på at Conti ble tatt i juks på sommerdekk-testen oxo ifjor!! Ikke første gangen disse gutta forteller skrøner!!!! Quote
Frode Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hvis Conti har skrytt seg opp på at dette er "en ny oppfinnelse", så vil jeg bare minne dere på at Conti ble tatt i juks på sommerdekk-testen oxo ifjor!! Ikke første gangen disse gutta forteller skrøner!!!! Og jeg som hadde tenkt å prøve Continental pga at de alltid skorer så høyt.... Dunlop støyer litt, og GoodYear Sporer litt mer enn vanlig...... hva foreslår "dekkhøvdingen" som erstatning for Dunlop hvis jeg vil ha samme kvalitet.... Quote
CHARLIE Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hvis Conti har skrytt seg opp på at dette er "en ny oppfinnelse", så vil jeg bare minne dere på at Conti ble tatt i juks på sommerdekk-testen oxo ifjor!! Ikke første gangen disse gutta forteller skrøner!!!! Og jeg som hadde tenkt å prøve Continental pga at de alltid skorer så høyt.... Dunlop støyer litt, og GoodYear Sporer litt mer enn vanlig...... hva foreslår "dekkhøvdingen" som erstatning for Dunlop hvis jeg vil ha samme kvalitet.... Leser du ikke aviser, Frode?? Var jo STOOOOORE oppslag da Conti ble avslørt ifjor!!!! (Til og med i VG!!) Det finnes ikke støyfrie store, breie hjul, men Michelin blir jo regnet for å være blandt de mest stillegående dekka. Har selv kjørt Vredestein Ultrac på bilene mine om sommeren, (utenom 20" BF-dekka, men de kjørte jeg så kort tid ) og har vært kjempefornøyd. Null sporing, mye kilometer og rolige dekk. Har kjøpt Michelin til alle 3 bilene mine iår. Skal bli spennende å prøve disse!!!!!! Quote
FrodeS Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Hvis Conti har skrytt seg opp på at dette er "en ny oppfinnelse", så vil jeg bare minne dere på at Conti ble tatt i juks på sommerdekk-testen oxo ifjor!! Ikke første gangen disse gutta forteller skrøner!!!! Og jeg som hadde tenkt å prøve Continental pga at de alltid skorer så høyt.... Dunlop støyer litt, og GoodYear Sporer litt mer enn vanlig...... hva foreslår "dekkhøvdingen" som erstatning for Dunlop hvis jeg vil ha samme kvalitet.... Sånn rent subjektivt så var jeg veldig godt fornøyd med Toyo Proxes T1-R som jeg kjørte på i fjor. Quote
Frode Posted March 14, 2006 Posted March 14, 2006 Dunlop SP9000 sitter som tyggi på veien om det er tørt eller vått, det vil jeg ha videre, men de støyer litt, det kan jeg forsåvidt leve med så lenge grepet er 100% og de tåler vann i veibanen.... Kunne godt tenkt meg å prøve "nye" GoodYear F1 også, har hatt de før og var godt fornøyd, de ligger også alltid oppi der på tester etc.... Quote
Recommended Posts