Guest Eirik Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Heisann, jeg skal skifte olje på min Mercedes 300 diesel (ikke turbo) som stammer fra det glade åttitallet (84). I den sammenhengen lurer jeg på om tappepluggen er lett tilgjengelig :oops: og om jeg bør kjøre den på delsyntetisk eller helsynt. Motoren er gått 400kkm. Bør jeg også skifte ut pakningene på tappepluggen? Oljefilteret skal også skiftes. Fant en hendig guide (http://skinnerbox.steaky.org/Service/W123/w123CD2/Program/Maintenance/MY81/0101.pdf) Men vet ikke hvilken engine som er aktuell... Takk for all hjelp mvh Quote
Alexander Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Tappepluggen finner du lett på venstresiden av bunnpanna. Skift kobberpakning hvis du ikke vet hvor lenge det er siden den ble byttet. Jeg har prøvd helsyntetisk på 240TDen min. Den blir veldig lett å starte i kulda, men den bruker en del olje da. Har gått over til delsyntetisk Valvoline 10W-40. Synes det fungerer bra. Husker ikke helt hvordan oljefilteret sitter på disse, men er det ikke helt bakerst på motoren? To skruer og så er det bare å ta av lokket og ta ut filteret. Sette inn nytt filter, fyll gjerne opp filterhuset med olje og skru på lokket. Start bilen og se fornøyd på at oljetrykket stiger til maks på tomgang. Quote
Arne Henriksen Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Skift kobberpakning hvis du ikke vet hvor lenge det er siden den ble byttet.Og den ligger sammen med filteret. Quote
Alexander Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Skift kobberpakning hvis du ikke vet hvor lenge det er siden den ble byttet.Og den ligger sammen med filteret. Stemmer, hadde glemt det i farten. Husk å åpne filterhuset før du begynner å tappe av oljen, da får du ut all oljen. Quote
Guest Eirik Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Heisann. Takk for alle svar, sett bortifra at pluggen sitter veldig godt fast så skal jeg få dette til Guiden som ligger på steaky.org er jo helt genial. Der får man jo svar på alt man lurer på. Kjøpte olje på FK av typen SUPER TURBO til ~350 kroner for 10 liter. Esso skulle ha 122,- literen om jeg hadde levert den inn for oljebytte. Huff og hei. mvh Quote
Alexander Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Kjøpte olje på FK av typen SUPER TURBO til ~350 kroner for 10 liter. Esso skulle ha 122,- literen om jeg hadde levert den inn for oljebytte. Huff og hei. Bare pass på at oljen ikke er veldig tyktflytende når det er kaldt, da vil du slite med å få start på bilen uten motorvarmer. Quote
Mr. Nygård Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Goe greie Felleskjøpet sin olje går fint det. Produsent er Statoil. Quote
MortenE Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Kan trygt anbefale FK. Meget godt egnet til store traktormotorer med og uten turbo, som beskrivelsen på baksiden lyder.... Har kjørt på FK delsynt i mange år! Keine problemung. M. Quote
Guest Kalle Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Anbefaler ikke å bruke Syntetisk olje i det hele tatt på denne motoren....har selv prøvd & det resulterte i enormt oljeforbruk.....Mineral olje funker bra, også om vinteren.....problemet oppstår når bilen har gått på mineral olje og blir byttet til syntetisk Quote
FrodeS Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Anbefaler ikke å bruke Syntetisk olje i det hele tatt på denne motoren....har selv prøvd & det resulterte i enormt oljeforbruk.....Mineral olje funker bra, også om vinteren.....problemet oppstår når bilen har gått på mineral olje og blir byttet til syntetisk Prøvde du bare ett skift, eller lot du det gå en stund? Det er helt vanlig at man får drøyt forbruk ved overgang til syntetisk olje, men ofte går det seg til etter en stund. Quote
E_S Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Har hatt to biler med OM617, begge har jeg kjørt på helsyntetisk uten hverken lekkasjer eller forbruk. Quote
Recommended Posts