Guest 300D Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 Hei, Har en 300D (-87 W124) som har vært under lupen. Bilen hadde en tikking/banking fra ventilene, og etter en rekke forskjellige telefoner så ble jeg overbevist at ventilløfterene var på sin plass å skifte. Brukte en del lapper på 12 stk ventilløftere, oljefilter og ny olje. Etter er mekaniker har fått nesa ut av panseret, og siste skrue strammet var det å starte opp.Kjørte en tur rundt omkring 15 min, og tilbake til verkstedet. Da var vi langt fra fornøyde, bilen var helt den samme, samme tikking og banking fra ventilløfterene. Er det noen kloke hoder her ute som kan gi meg gode råd angående dette. På forhånd tusen takk ! mvh,Sigmund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 Først: Skikkelig MB-godkjent syntetisk olje, ikke noe gammel billig-olje!Ellers må du gjerne kjøre mer enn 15min når du har skiftet løftere før de er 'pumpet' opp, fres rundt, gjerne på lavt gir med litt turtall og se om ikke ting kommer seg.Utover DET kan det være nødvendig med shims for å få ting i spec ved skifte av løftere. Husker ikke nøyaktig hva og hvordan, min ble bra med nye elementer så da ble det ikke tenkt mer på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 Mulig det er ventilløfterne som ikke får olje. Hadde tikking på min 102 motor, men byttet ikke noen deler bare rengjorde alt. Demonterte vipparmer og tok ut å demontert løftere, la alt i ultralyd bad og fikk ut gammel skitt. Antar at oljekanalen i vipparmen var tett/innsnevret. Montert sammen og problemet er løst. Uten olje i løfteren, er det heller ikke noe trykk i den. Hadde dere olje i løfterne og "luftet" disse før montering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300D Posted March 31, 2005 Share Posted March 31, 2005 Hei,Tusen takk for rask respons !! Kjøpte alt fra Mercedes forhandler, inklusiv olje ! Mekanikeren som jeg brukte hadde verkstedmanualen til bilen, der dert stod at løfterene kunne gjerne dyppes i ny olje før en puttet dem nedi, og det gjorde vi. Ve ikke helt hva lufting du mener, men vi fikk beskjed av Mercedes forhandler at vi skulle kjøre en god stund, få den god og varm, så sa de også at vi kunne lufte ventilløfterene med å holde et veldig høyt turtal i ca 8 sek. Olja var av beste mercedes anbefaling, men det med shims har jeg ikke hørt før. Vil prøve alt da bilen ellers er 110% teknisk.Du kan ikke gå i tenkeboksen å prøve huske mer om dette med shims ?? tusen takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jørn-Flemming Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Hei' date='Tusen takk for rask respons !! Kjøpte alt fra Mercedes forhandler, inklusiv olje ! Mekanikeren som jeg brukte hadde verkstedmanualen til bilen, der dert stod at løfterene kunne gjerne dyppes i ny olje før en puttet dem nedi, og det gjorde vi. Ve ikke helt hva lufting du mener, men vi fikk beskjed av Mercedes forhandler at vi skulle kjøre en god stund, få den god og varm, så sa de også at vi kunne lufte ventilløfterene med å holde et veldig høyt turtal i ca 8 sek. Olja var av beste mercedes anbefaling, men det med shims har jeg ikke hørt før. Vil prøve alt da bilen ellers er 110% teknisk.Du kan ikke gå i tenkeboksen å prøve huske mer om dette med shims ?? tusen takk[/quote']Kjenner ikke til din motor noe særlig, men på V8'erne til W126 så SKAL nye hydroelementer/løftere finjusteres ved montering og ev legge shims under for å få riktig utgangsposisjon på dem. For disse motorene finnes det et eget målelære for akkurat denne jobben. Det ser ut som et forvokst fingerbøl, og tres ned på hydroløfteren for å avlese hvor mye de siste 10-dels mm må justers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Samme erfaring hadde jeg med min 300 TDT, bytta alle løfterne, men lyden ble ikke helt borte. Spesielt når motoren har gått ca 30 sek. i kulda, begynner det å banke/knattre så smått. Rett etter start er den helt uten bank. Er videre så godt som borte når motoren er driftsvarm. På min 86 300D er det mere en tikkelyd. Gidder ikke gjøre noe stort nummer ut av dette, kanskje en mottor-rens en gang før oljeskift. Lyden ble faktisk sterkere ved overgang til syntetisk olje fra mineralsk. Denne motoren trives nok best med "god gammel olje", ikke denne tynne syntetiske. Men en gammel 300D skal ha litt banke og tikkelyder. Min har ikke gått 250.000 ennå. Men kjørt av gammel bonde, så godt mulig noen oljekanaler burde vært blåst rein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 På min 86 300D er det mere en tikkelyd. Gidder ikke gjøre noe stort nummer ut av dette' date=' kanskje en mottor-rens en gang før oljeskift. Lyden ble faktisk sterkere ved overgang til syntetisk olje fra mineralsk. Denne motoren trives nok best med "god gammel olje", ikke denne tynne syntetiske. Men en gammel 300D skal ha litt banke og tikkelyder. Min har ikke gått 250.000 ennå. Men kjørt av gammel bonde, så godt mulig noen oljekanaler burde vært blåst rein.[/quote'] Er mineraolje så mye tykkere, da? Den o store fordelen med helsyntetisk er jo ikke at den er tynnere, men at den har riktig viskositet over et høyere temperaturspekter. En mineralolje er gjerne tykk når den er kald, men kan fort være tynnere enn helsyntetisk når den er varm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Stemmer det med shims, men som tidligere nevnt trenger du spesialverktøy for å måle tykkelse. Shims ligger inni vipparmen mot ventilløfteren. Når jeg luftet mine løftere etter en tur i ultralyd badet mitt, fikk jeg mye olje inn i dem. Satte løfteren på arbeidbenken, fylte olje i toppen og brukte en 1mm dor til å presse ned platen/fjøren inne i løfteren. Presset så sammen løfteren med hånd flere ganger. Dette gjentok jeg flere ganger til løfteren ikke lot seg komprinere ved håndmakt. Som sagt var dette på en 102 motor. Det du fremdeles ikke vet er om løfteren får olje til å oppretholde trykket. Som tidligere nevnt kommer dette via vipparmen og den kan være tett, som på min motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Som tidligere nevnt kommer dette via vipparmen og den kan være tett' date=' som på min motor.[/quote']Den kommer nå ikke via vipparmen på en OM60x - der ligger kammen rett på løfteelementet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Som tidligere nevnt kommer dette via vipparmen og den kan være tett' date=' som på min motor.[/quote']Den kommer nå ikke via vipparmen på en OM60x - der ligger kammen rett på løfteelementet. Som sagt var dette på en 102 motor.Prøver bare å hjelpe, men hvordan får løfteren oljetrykk på denne da?Enhver hydraulisk ventilløfter trenger da olje, mulig det er dette som er problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted April 3, 2005 Share Posted April 3, 2005 På min 86 300D er det mere en tikkelyd. Gidder ikke gjøre noe stort nummer ut av dette' date=' kanskje en mottor-rens en gang før oljeskift. Lyden ble faktisk sterkere ved overgang til syntetisk olje fra mineralsk. Denne motoren trives nok best med "god gammel olje", ikke denne tynne syntetiske. Men en gammel 300D skal ha litt banke og tikkelyder. Min har ikke gått 250.000 ennå. Men kjørt av gammel bonde, så godt mulig noen oljekanaler burde vært blåst rein.[/quote'] Er mineraolje så mye tykkere, da? Den o store fordelen med helsyntetisk er jo ikke at den er tynnere, men at den har riktig viskositet over et høyere temperaturspekter. En mineralolje er gjerne tykk når den er kald, men kan fort være tynnere enn helsyntetisk når den er varm. Som jeg skriver, tikkingen er verst fra ca 30 sek. etter start, altså ved kald motor og tynnere olje enn når jeg hadde mineralsk. Når motoren er varm , er det ett fett hvilken olje jeg bruker, ingen nevneverdig tikking uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300D Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 Hei igjen, Begynner snart å gå tom for ideer, og likevel så tikker den som den alltid har gjort. 1. Ventilløftere er byttet.2. Filtre, olje byttet.3. Innvendig motorrens + ny olje og filter. Kunne godt tenkt meg noen flerne punkter på denne list jeg kan prøve slik at tikking forsvinner.Etter jeg tok motor-flush (motorrens) monterte nytt filter og ny olje, så synes jeg at motoren sviver litt hardere, kvassere, noen som har noen tanker bak dette ? dette her med toppakning som kan være gåen som jeg hører om... skulle det ikke være en form for røykdannelse, oljetrykk tap ? Kan oljepumpa ikke klare å gi nok trykk ? kan registerkjedet strekket seg og det blir feil tenning ? håper på noen geniale ideer og tips. mvh,Sigmund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MB_Andy Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 På denne motor'n M603 så er det hydrauliske pushere. Ingen vipparmer som kan chimses. Hadde det vært mekanisk pusher slik som på noen M102 motorer så kan man få tak i løse chims i forskjellige dimensjoner til å plassere mellom ventil og pusher. Men det er jo ikke tilfelle her, da det er hydraulisk. En ting som kan gjøres for å få bekreftet om du har problemer med pushera dine er å gå over med bladsøk i mellom kam og pusher. Verdiene dem skal ha er jeg ikke sikker på, men kan prøve å fremskaffe. Hvis det er for stort mellomrom vil det bli en tikke lyd når kammen skal begynne på et løft. Dette skjer jo også om kammen er for slitt... En annen rellatert lyd er jo som sagt registeret da... Sjekke strammer og strammeskinne om alt er i orden. Har vært noen problemer med strammere på tidligere modeller av M102, og disse er anbefalt å bytte. Om du har den strammeren vet jeg ikke! Kan være en idè å sjekke denne, da også den går på oljetrykk. Og ikke minst Strammeskinna da... Der skal det ikke være for stort spor etter kjedet... Så lenge du ser at du har fullt oljetrykk på måler'n din ved kjøring, så skal ikke det være noe problem... En tikke-lyd ved defekt topp-pakning kan vel egentlig ikke komme... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest srhaugen Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 En tikke-lyd ved defekt topp-pakning kan vel egentlig ikke komme... Derimot kan det oppstå en tikkelyd dersom eksosmanifolden har sprekker eller utette pakninger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MB_Andy Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 Ville nå hørt litt mere puff lyd når motor'n går mener jeg da... Syns det høres litt forskjell ut når to metallstykker slås mot hverandre vs. eksos ut av sprekk/hull.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sonfyll Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 En tikke-lyd ved defekt topp-pakning kan vel egentlig ikke komme... Jeg tror ikke du vet helt hva du prater om. Du kan få tikkelyd fra løfterene hvis det forekommer avgasslekkasje i hovedoljekanalen(e). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MB_Andy Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 En tikke-lyd ved defekt topp-pakning kan vel egentlig ikke komme... Jeg tror ikke du vet helt hva du prater om. Du kan få tikkelyd fra løfterene hvis det forekommer avgasslekkasje i hovedoljekanalen(e). Kan innrømme feil jeg... Må bare si at jeg har aldri vært borti en tikkelyd ved lekasje på toppakning. Hadde jeg hatt lekasje inn til en ojekanal så tror jeg at jeg ville fått flere feil enn bare en tikkelyd... Kan ikke du forklare åssen en slik lyd oppstår ved avgass lekasje da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted April 6, 2005 Share Posted April 6, 2005 Hei!når bilen går på tomgang hva ligger oljetrykket på?og er nålen helt i ro?den rister ikke?har vært borte i tilfelle der det er skade i toppakningen mellom oljekanalen og første sylinder.da vil det kjøres kompresjontil kamaksel og løftere.disse sprenges av trykket,og de vil tikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300D Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 Hei igjen. Når bilen er kald, er oljetrykket i toppen av skalaen. Kommer ikke høyere i det hele tatt.Når bilen er varm, ligger oljetrykket på ca 1.5 og stødig som bare det.Nålen ligger stabilt som bare det, så jeg kan liksom ikke skjønne at det skulle komme fra toppen. Fikk noen forslag er tidligere pr telefon at det kunne kanskje være diesel-pumpa ?? Kan f.eks oljepumpa ikke gi nok trykk ? selv om skalaen i displayet viser max ? Begynner å minke på muligheter ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest madsi Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 hei,har likt problem.. fikk byttet ventilløftere på min bil på verksted, men han byttet bare dem som var dårlige.. (min mening er da å bytte alle samtidig)kan heller ikke huske at dem ble dyppet i olje når dem ble montert.Rett etter byttet var det ingen lyd men ca et halvt år senere begynte den igjen. blir liksom bare kraftigere og kraftigere... var også i går å byttet olje for å se om det ble bedre. men hjalp ikke helt. det eneste som det endte med var at oljelokket (var nytt ogrinal lokk) tettet ikke helt, så plutselig var hele motorrommet fult av olje og peilepinnen viste ingen ting :/ men tror det gikk bra med motoren..har en 190 E med hydrauliske løftere (tror det bare er 16V som har mekaniske..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300D Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Hei, Etter å ha byttet det som kan byttes, justert det som kan justeres.... Tikket like bra for det !! Så kom jeg borti en kar som driver med dyser og vedlikehold av diesel-motorer.Han sa at det var dysene, noe som ingen har trodd tidligere, men... Han skrudde ut alle 6 dysene, tok dem med seg på jobben, og en halv dag senere kom han tilbake med dem, justert og overhalt.Skiftet ett par spisser.Skrudde dem i, og startet opp. Sviver jevnt og fint, helt uten noen form for tikking. Han sa at dysene kan lage både dysebank og lettere tikking som lurer de fleste til å bytte ventilløftere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan H. Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Hei ENTUSIASTER!Det er rett det at dysene kan lage endel støy når de begynner å komme ut av laget. En enkel måte å sjekke om dysene er inntakt er å la motoren gå på tomgang å løsne et og et dyserør oppe på dysa, man vil da høre om det er riktig spredning på dysene eller om de er blitt slitt. Hvis en dyse er begynt å dryppe å ikke sprer riktig blir det tikking/banking.Hold klut rundt mutteren /røret når du løsner. det er jo en del trykk der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Asbjørn Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 halla... Må bare vekke denne tråden til live.. Jeg har just fått dette problemet selv, men jeg får det ikke når jeg starter. Tikkigen kommer når jeg har kjørt motoren hardt og slakker av til normal kjøring.. Etter jeg har kjørt rolig en stund eller stopper opp, så forsvinner tikkinga. Olja/filter har gått 5000km, litt problemer med oljetrykk men den ligger på stabilt trykk når den tikker.. (skal skifte pompa) Noen tips ? Skal inn til EU og skal skifte et par ting så det hadde vert greit å få dette ut av verden samtidig.. w124 300 24v - 200.000Km Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.