Jørn-Flemming Posted March 8, 2006 Posted March 8, 2006 Det enkle svaret er tomgangsskruen som jeg TROR du finner bak til venstre for fordelerlokket, inn mot luftinnsuget like bak forhøyningen for register/kam på din bil. Det kompliserte svaret er at det ofte ikke er den som har endret stilling, men at det er noe annet som ikke funker. Men prøv først! Quote
Tjærand Matre Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Hvis du har en SE så skal den ha Bosch KE-Jetronic. Den skal justere tomgangen helt selv basert på en rekke sensorer og annet rask. Hvis du skrur på den skruen på toppen av mengdefordeleren så oppnår du antageligvis ikke annet enn å dytte problemet lenger ned i systemet. Det som ofte skjer er at tomgangsregulatoren gir seg eller blir full av dritt. Den kan demonteres og renses med white-spirit men jeg tror den ligger vanskelig til på 280'n (se etter en ca. 10cm sylinder som er skrudd fast under innsuget ditt) Eventuelt kan det være at du må justere gasswiren din. Hvis du følger gassmekanismen fra torpedoveggen og mot innsprøytinga så kommer du til en dings hvor det er flere fjærer, en glideplate, et lite hjul og en bitteliten knapp som rett og slett er en bryter som registrerer at du ikke har foten på gassen. Prøv å trykke inn den knappen og se om turtallet synker til ca. 750rpm. På min 300SE har det skjedd noen ganger at det lille hjulet ikke ruller langt nok ned til å treffe knappen. Da må jeg justere gasswire'n slik at hjulet treffer knappen. Ellers så har du jo et stort utvalg i vakuumlekkasjer Quote
Guest 2606 Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Takk for fin informasjon, da har jeg noen og gjøre til helgen. Quote
Jørn-Flemming Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Fint å se at Tjærand orket å bidra med alt det jeg ikke orket, for som sagt tror heller ikke jeg det er luftskruen som er problemet når tomgangen endrer seg uten at du har fiklet med noe. Problemet ujevn/høy tomgang og justering av dette og hint fyller flere sider i WIS. Jeg har dem på tysk og kan ev sende dem til deg om det er noen hjelp. Aller best om du bor i Oslo, så kan du få dem i hånden ved anledning. Quote
Tjærand Matre Posted March 10, 2006 Posted March 10, 2006 Det er forøvrig en ganske enkel måte å sjekke om årsaken er en sviktende sensor eller noe annet elektrisk. Kjør bilen varm. Slå av bilen. Napp ut overspenningsværnet (liten sølvfarget boks med sikring på toppen. skal stå ved siden av sikringene på høyre side i w126) Start bilen igjen. Nå kjører KE-Jetronicen i ren mekanisk modus. Hvis du fremdeles har høy tomgang så er det mest sannsynlig en mekanisk feil. Hvis ikke så er det rimelig sikkert at du har en sviktende sensor eller noe annet elektronisk. Med et lite forbehold om at 280SE har en eldre utgave av Jetronic... Quote
Recommended Posts