Geggi Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Er så forbanna på flyselskapene/reisebyråene! Kan noen fortelle meg logikken i at det skal være så mye billigere å fly fra Oslo enn fra Stavanger selv om Stavanger vitterlig ligger nærmere flyplassene jeg søker på reiser til eller via??? Det gjelder f.eks. Amsterdam, London, Frankfurt og København som er noen byer som har direkteruter til Stavanger. Ett eksempel (det går igjen hele tiden): Stavanger-London-Shanghai koster 8500,- t/r, mens Oslo-London-Shanghai koster 6700,- Det er kanskje en logisk forklaring på dette, men hvorfor koster f.eks. en tur til Amsterdam med KLM mindre fra Oslo enn fra Stavanger som sikkert er en halvtimes kortere flytur unna? I tillegg trodde jeg at flyavgiftene var høyere på OSL enn de andre norske flyplassene. Faaan, skulle vel bodd på Østlandet..... Greit å blåse ut litt i "På siden" Andre enn meg som reagerer på dette? Quote
Sven Håkon Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Du er ikke alene, men fordelen må jo være at vi her borte slipper flytog, alt for masse folk på flyplassen, at vi får bagasjen omtrent idét vi kommer ut døren på flyet, osv Quote
Geggi Posted March 3, 2006 Author Posted March 3, 2006 Jo, det er jo verdt endel det...... Ingen som jobber i bransjen her og kan forklare idiotiet? Quote
Olav Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Stavanger-London-Shanghai koster 8500,- t/r, mens Oslo-London-Shanghai koster 6700,- Det var da voldsomt til forskjell da. Umiddelbart ville jeg tro at det er billigere fra Oslo enn Stavanger i og med at trefikken er større. Flere fly og flere reisende. Men 1800 i forskjell var mye. Det er mulig å få t/r Oslo-London for halvparten av dette. Er det noen lavprisrute fra Oljebyen til Big Ben? Hvis ikke kan du jo dra via Oslo og likevel spare penger. Quote
Robert Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Og hvorfor skall det koste like mye og reise fra Trondheim til Bodø, som det koster fra Oslo til Shanghai. Okey da, ikke fult så galt, men nesten, når det koster 299 fra Oslo til London?????? Quote
TEH Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Så ta toget, bilen, båt eller svøm for den saks skyld om dere synes det er så urettferdig. Kan love dere såpass at alle flypriser er priset helt i kjelleren om dagen. Det at det er dyrere fra noen flyplasser enn andre har med belegg og konkuransesituasjon å gjøre. Det sier seg selv at en rute som kun flyr med halvfulle fly, ikke kan ha samme priser som en annen rute som går smekkfull. @Geggi: En venninne av meg fløy tur/retur Oslo - Stavanger med Norwegian for kr740,- Slutt å klag sier jeg bare, det har aldri vært billigere å fly i Norge noen gang. Quote
Geggi Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Intet nytt i det innlegget der dessverre, Trond Erik. Det er sant som du sier at det har med konkurranse å gjøre, men det er drøyt å påstå at det aldri har vært billigere å fly i Norge enn i dag. Når vi hadde Color, SAS og Braathens (savnes dypt) så var det billigere. Flyene som går fra Sola til Schiphol er alltid bortimot om ikke stinn fulle. Er jo klar over at folk i distriktene som må fly via Widerøes nett har det MYE verre enn oss for der blir de VIRKELIG voldtatt. Synes bare ikke at det harmonerer at det skal være så mye billigere på en lengre flyreise og attpåtil til en flyplass med høyere landingsavgifter. Jo, selvfølgelig kan jeg fly via OSL og fremdeles få det billigere enn direkte fra Stavanger, men vil unngå den flyplassen hvis det er mulig grunnet mafiaen i Røyken (les: flygelederne) samt været der borte. Flygelederne på Sola har faktisk det laveste fraværet i Norge hørte jeg på nyhetene i uka. I tillegg er det ikke så kjekt med lengre reisetid/ekstra fly når en skal reise langt. Skal uansett på guttetur til Oktoberfestivalen i slutten av september og kan jo slå 2 fluer i en smekk ved å bestille Stavanger-Frankfurt t/r i en reise til 1800,- og kjøpe en ny reise Frankfurt-Shanghai til 5196,- Blir på den måten mye billigere enn via OSL. Langhelg i tyske øltelt før Formel 1 i Kina Alt løser seg for snille gutter Quote
Geggi Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Én ting til: Det er tydeligvis vi i distriktene som må betale for at det ikke er god inntjening på flyselskapenes OSL-ruter. Skulle gjerne bodd der borte sett fra et økonomisk ståsted, men det er andre ting igjen som taler til Stavangers fordel så det blir nok ikke flytting. Quote
TEH Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Du kaller vel ikke Stavanger for "ute i distriktene" Jeg VET at det ikke var billigere med SAS, Brathens S.A.F.E. og Color Air. Jeg jobber i bransjen og er det noe som er voldtatt i bransjen så er det prisene. Kom ikke å fortell meg at du fløy tur retur Stavanger for under tusenlappen for 10 år siden. Etter lavprisselskapene inntog på markedet har prisene gått en vei; nedover. Prissettingen ble også helt annerledes. De første setene som selges er de billigste og de siste er de dyreste. Er du uheldig og bestiller på et fly som nærmer seg fult må du også betale for det. Å hevde at rutene ute i distriktene sponser OSL-rutene er totalt skivebom. Tror du virkelig at konkuransetillsynet ville ha godtatt det? Konkuransetillsynet har hatt SAS Brathens under lupen siden Kjos og hans Norwegian kom på banen. Om en rute ikke har inntjening blir den lagt ned, så enkelt er det. Det er ingen som tvinger noen til å fly med tap. Quote
Geggi Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 Hehe, artig Trond Erik Jo, jeg har flydd for langt under tusenlappen til Oslo flere ganger de siste årene etter at OSL åpnet, og før Braathens ble overtatt av SAS. Men nå er det ikke innenlandsprisene jeg irriterer meg over men derimot på utlandet som du kan lese lenger oppe. Vi holder selvsagt SAS-eide Widerøes utenfor her da de raner passasjerene sine så til de grader da det ikke finnes konkurranse på de fleste av deres ruter. Bestilte faktisk en tur/retur billett på jobben igår fra Stavanger - Hammerfest (full flex) og den kostet den nette sum av kr. 11022.- (en kan få billigbillett Stavanger - Australia/New Zealand t/r for 9000,- Bare nevnt som en kuriositet) Joda, prisene til Oslo er greie de med Norwegian. SAS utgår både fordi de er på linje med Telenor, Ringnes, Tine, NSB osv samt at de er fullstendig upålitelige med de kravstore pilotene sine. De graver sine egne graver slik som de driver på og jeg unngår SAS så fremt jeg kan. Støtt heller opp om de mindre og hjelp til med å opprettholde konkurransen, ellers vil vi forbrukere tape på monopolet som de ønsker. Trond Erik: Hva skjedde ikke med prisene da SAS var alene på ruten SVG-OSL? Jo, prisene gikk rett til værs inntil Norwegian fikk starta opp ruten sin nokså umiddelbart etter. Så sank prisene.... Men nå var det jo utenlandsprisene som var spørsmålet da.... Quote
TEH Posted March 5, 2006 Posted March 5, 2006 En ting er sikkert: her blir vi aldri enige Selv jobber jeg i SAS-gruppen og håper i det lengste på at jeg fortsatt vil ha en jobb å gå til i fremtiden. Quote
Geggi Posted March 5, 2006 Author Posted March 5, 2006 Det håper jeg også, Trond Erik! Det bør være 2 aktører i Norge (minst). Quote
Geggi Posted March 7, 2006 Author Posted March 7, 2006 Hvorfor så uggen på flygelederne i Røyken? Vel, hvis du hadde stått på Kastrup i et folkekaos etter en lang tur hjem fra USA med stuptrøtte og sure unger + kone og de jæ... flygelederne driver for nte gang og aksjonerer for et eller annet svada...... Ja, da hadde du kanskje ikke spurt? Quote
Olav Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Jeg tviler sterkt på om det er rette veien å gå med slike aksjoner hvis målet er å beholde jobben sin. Å oppføre seg slik at hele befolkningen får et dårlig inntrykk av et selskap minner vel mere om å grave sin egen grav. Men nå har jo jeg min arbeidserfaring fra det private næringsliv, som er avhengig av tillit ute i markedet. Quote
Geggi Posted March 8, 2006 Author Posted March 8, 2006 Ja, det er vel flygelederne, pilotene og heismontørene som kjører beinhardt på slike aksjoner som stort sett ikke har støtte blant befolkningen. Quote
Recommended Posts