Jump to content

Tempomat/cruise control defekt 300tdt 4M -90 w124 HJELP!

Recommended Posts

Posted

Tempomaten i vår w124 300tdt 4matic 1990 virker dessverre ikke lenger.

Kjøpte bilen i -02 med defekt tempomat. Hadde da de typiske symptomene på feil i styreenhet til tempomaten (14 pins alu.boks til venstre for rattstammen). Tempomaten holdt aldri farten, men responderte alltid på betjening av funsksjonshendelen. Hadde dog kun EN reaksjon ved at bilen tok ut med full akslererasjon uten å stabilisere seg. Kuttet ut ut som normalt ved betjening av funksjonshendel og bremsepedal.

Etter en MYE søking på bl.a norske, tyske og amerikanske forum fikk jeg inntrykk av at de fleste som hadde tilsvarende reaksjon, valgte å enten bytte eller å lodde om styreeheten. Jeg valgte det siste. Tok godt mot til meg, skrudde ut styreenheten (005 545 05 32, stemplet6/90) og loddet om kretskortet. Ingen synlige defekter. KUN basert på at mange hadde gjort dette før med stort hell. Meget forsiktig ved loddingen og unngikk microchip av frykt for å skade dem pga varme.

Monterte styreenheten på ny og resultatet var utelukkende positivt. Tempomaten virket 100% perfekt. Alle funksjoner intakt og fantastisk hastighetsflyt.

Har benyttet tempomaten ofte i et par måneder nå, alltid perfekt. Men, etter en lengre kjøretur forleden ville ikke tempomaten fungere lenger. Systemet er helt dødt. Hadde da benyttet tempomaten flere ganger på turen og deaktivert den. Alt OK. Men, ved neste gangs bruk ville ikke fartsholderen reagere. Har ikke hatt noen reaksjon på tempomaten siden.

Hva kan problemet være? Synes på meg å være symptom på en bryter eller rele som har kuttet ut systemet. Har sjekket alle pærer (spesielt bremselys), har "lånt" en annen bremselysbryter om denne var defekt og sjekket alle sikringer og kjente lednings-/koblingspunkt. Alt tilsynelatende ok!

Ved OVP-releet (bak batteri) er det et "gult" rele. Dette har betegnelsen Relay voltage supply 5Amps [0015426119]. I koblingsskjema over CC som jeg har, blir det kalt "Relais tempomat/ladedrucks-abschaltung". Kan dette være defekt og kjernen til problemet. Koster kr277 hos BOS i Stavanger, men der hverken ville eller "kunne" de svare på funksjonen til dette releet. Bilen måtte inn til feilsøking var deres respons.

Prøvde senest i går å teste styreenheten ved hjelp av skjema fra http://gdl-online.com/testproc.html . Fikk da ikke styrestrøm til Pin 1. Skulle hatt over 12V ut her med tenningen på. Systemet er altså dødt.

Er det noe som kan hjelpe? Andre alternativer? Velger i første omgang å utsette kjøp av ny styreenhet. Tror ikke kjernen til problemet ligger der. Tempomaten gikk fra å virke perfekt til å ikke virke i løpet av en kjøretur.

Fantastisk MBforum! Mye hjelp å hente :D Har ikke inngående elektrokunnskaper, bare amatør. Har kanskje noen liggende en styreenhet for salg så ta kontakt! Eventuelt noen i Stavangerdistriktet som har inngående kunnskaper og kan hjelpe? Har hørt om WIS (vet ikke hva dette eksakt er). Kan noen finne opplysninger om defekt tempomat i dette systemet? Setter stor pris på alle tilbakemeldinger!

Posted

Det var hastighetsføleren de byttet på min, denne koster 608,- villedende hos BOS, jeg fikk 35% rabatt, derfor 3-400.......tror faktisk det var med montering...??

Autotrio eller lignende skaffer nok denne til halve prisen, delenummer til min: 54-6015 hvis jeg ikke tar helt feil, litt vanskelig å lese på gammel faktura, men sjekk dette selv til din bil, sikkert samme, men greit å være 100% sikker.....

Det er sikkert mulig å lese av feil på denne, feks motstand eller lignende, tror Eivind har vært borti noe der....Eivind..?? :lol:

Lykke til..... :P

Posted

Mange takk, Frode!  :D :D

Spent på om jeg får noe respons om hvordan kjøre test/ diagnose på hastighetsføleren. Kalles vel også Hall-effect speed sensor. Det er vel en viss sansynnlighet for at denne kan hindre tempomaten i å bli aktivert. Bare litt merkelig at den sluttet å virke så plutselig. Tempomaten var jo 100% perfekt på forhånd.

Posted

tror Eivind har vært borti noe der....Eivind..?? :lol:

Lykke til..... :P

Nope. Har helt annet system til styring av tempomat jeg.

Posted

Ok, Eivind.... :P

Det er vel en viss sansynnlighet for at denne kan hindre tempomaten i å bli aktivert. Bare litt merkelig at den sluttet å virke så plutselig. Tempomaten var jo 100% perfekt på forhånd.

Min og bare sluttet sånn helt plutselig, så det kan være samme greia..... har ikke funnet noe enda på feilsøking desverre, men skal sjekke...

Noen andre her inne som har noe å tilføye..??.. :lol: