Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det stor forskjell i opplevde krefter i disse bilene? Er det verd de ekstra tusen det koster å gå for en 320? Ca 20000,- i avgifter som skiller (Tatt utganspunkt i en 11 år gammel bil)

Posted

Er det stasjonsvogn eller sedan, mye eller lite utstyr..??

For å si det slik, en 280 sedan med lite utstyr går like godt som en 320 stvg med mye utstyr, så du må se hva du putter inn i bilen....

En 280 Sedan veier fort 250kg mindre enn en 320 stvg med mye utstyr... :shock:

Vil også påstå at dreiemomentet som du får i en 320, gjør at en så stor stasjonsvogn blir en fornøyelse å kjøre, det er tross alt 40Nm mer i en 320, enn i en 280.....'

Men for all del, en 280 går helt fint den, mer enn nok egentlig.... :P

Er du på jakt etter noe slikt som dette så gå å kjør de, jeg kan si hva jeg mener, men hvis du skal ta inn noe fra tyskland så er det viktig at du kjører litt her i norge og gjør deg opp en mening.....så får pengene være siste punkt på listen over avgjørelser.... :mrgreen:

Posted

Jeg har kjørt E 280 stv og en S 320 (W140) som er en betydelig tyngre bil. Mitt inntrykk var at 280 gikk bedre enn 320, men så hadde den også 400 kilo mer å dra på.

Jeg ville nok i ditt tilfelle vurdee aktuelle biler opp mot hverandre med tanke på farge, utstyr og generell tilstand. Ville nok heller ha en velutstyrt strøken 280 enn en "så der" 320 til samme pris.

Posted

Jeg ville nok i ditt tilfelle vurdee aktuelle biler opp mot hverandre med tanke på farge, utstyr og generell tilstand. Ville nok heller ha en velutstyrt strøken 280 enn en "så der" 320 til samme pris.

Det er jo en selvfølge i mine øyne...

Posted

Alexander/Olav, dere må jo også tenke på at Trond går fra en C180, til en E280/320, det blir jo en ganske annen opplevelse når det gjelder akkselerasjon vil jeg tro, og da er kanskje en 280 nok...?? :lol:

Som sagt før, Trond må kjøre bilen og ta en egen avgjørelse ut fra det...... :P

Posted

Med ugangspunkt i mitt eget bruk så vil jeg si E280 funker godt. E320 har samme borring, men men 9-10mm lengre slaglengde og bredre trekk. Er aks meget viktig hadde jeg gått for 320 prompte (eller mest sannsynlig kjøpt noe helt annet) !

... under normal kjøring med w124 som familie bil skal man være rimelig frisk bak rattet om man skal tømme gira på 280'en uten at familien blir grønn i tryne av skrekk og bil-syke  :D

Mest av alt, en meget god trekkhest. Med 1500kg (båthenger) på kroken har jeg dratt forbikjøringer i de bratteste bakkene på E39. 2dre gir drar godt over 100km/t (men 280'en må nok blåses litt mer på gira enn 320).

Uansett, 280 eller 320 - disse MÅ brukes over 3000rpm. Det er i dette arbeidsområde denne elegante motoren liker seg best, spes 4-6000rpm. Dersom man ikke liker å dra turtall en gang i blandt er det nok smartest å myse på en slik illeluktende diesel sak.

Ellers synes jeg Frode har ett godt poeng mht sedan vs st.vogn

Posted

Ok, nå skal jeg være ærlig :oops: Grunnen til at jeg nå vil opp i motor er rett og slett at jeg har lyst på motor. Ikke for å kjøre gris, ikke for å akse, ikke for å dra vogn men rett og slett vite at under panseret har jeg noe potent. Savner følesen av litt misunnelse når jeg vipper opp panseret. Blir liksom lite med beundrene blikk når jeg peiler C180'n. Savner også noe litt mer drag på ferieturer i Danmark og Sverige, selv om C180'n drar forbausende uanstrengt i 140-150km/t. Sliter litt i motbakkende da, hehe.

Bilen vi nok mest bli brukt av fruen til og fra jobb. Jeg kommer vel til å lufte den en gang i mellom for å blåse litt sot, men det blir mest fruen som kommer til å ratte den. Har mest lyst på 320 pga at det nettopp står 320 på den. At det er en 320. Det fenger lissom litt mer enn 280. Mulig jeg er litt barnslig, men hey, det er meg...

Ha sjekket forsikring og den ble sånn ca dobbelt så dyr som C180'n. Men men, shit happens and then you die...

Har eid en motorsterk bil, en Camry V6, og må si jeg savner litt å ha en ulv med de berømte fåreklærne. Time will show, må finne ut hvordan jeg skal forklare fruen at dette er en fornuftig investering. Og der sliter jeg...

Posted

Trond: hvorfor ikke ta en C280T da?

97-00 modell, den er mindre ja, men ikke så mye, og den er like sprek som en E320 pga 100-150 kg mindre i vekt, dermed også mindre avgifter.....

Det er vel også en V6, den er vel minst like driftsikker som R6 om ikke bedre pga du unngår toppaknings "problematikken", og mye billigere i drift enn R6 når detgjelder forbruk.... :P

Den har også et breiere effekt området enn R6`en, dvs max dreiemoment ligger fra 3 til 4500 rpm.

Den med sportsunderstell, kunne faktisk jeg tenkt meg å tatt en tur, har ikke kjørt de V6 motorene ennå, kunne vært artig..... :P

Posted

C-klassen blir for liten. Nå er nummer to under produksjon om dagen, også jeg vil ha bedre plass. Jeg har en høy interesse for litt dunkadunk baki der, og da blir C-klassen litt liten. Den er spesielt trang i baksetet. Fruen har også et ønske om 7-seter pga jobben i barnehage.

Posted

Skulle jeg handlet w124 på ny hadde jeg garantert tatt meg råd til de ekstra $ 320 krever. Motoren er så sin sak, men har også kraftigere bremser (mener de er like 400E/E420)og som oftes godt utstyrt.

Hos noen kan E320 label på bakluka sikkert gjøre godt for den indre 'feelingen', men en sak er sikkert som amen i kjerka:

- Så snart du har testet en bil som begynner å rive litt brukbart (fra sånn ca 350bhp 8)) er forskjellen mellom 193 eller 220hk relativt marginal.

Da får valget liksom litt andre dimmensjoner  :D

Posted

Enig med Bernt akkurat her, spiller null rolle disse få pappirhestene som er mellom 280 og 320. Og 40 Nm er liksom ikke det helt store det heller....

Og vist det som står bakpå teller så mye (synes de er penest uten noe emblem bak jeg da men...) så kjøp en 280 og sett på et 320 merke, ser ingen forskjell på motor ellers...

Eneste plusset med 320 er som sagt bedre bremser og kanskje noe kraftigere stabstag?

Posted

Skulle jeg handlet w124 på ny hadde jeg garantert tatt meg råd til de ekstra $ 320 krever. Motoren er så sin sak, men har også kraftigere bremser (mener de er like 400E/E420)og som oftes godt utstyrt.

Hos noen kan E320 label på bakluka sikkert gjøre godt for den indre 'feelingen', men en sak er sikkert som amen i kjerka:

- Så snart du har testet en bil som begynner å rive litt brukbart (fra sånn ca 350bhp 8)) er forskjellen mellom 193 eller 220hk relativt marginal.

Da får valget liksom litt andre dimmensjoner  :D

Hva skal jeg si da,som nettopp fjernet E320 labelen på bakluka på kupeen min !?Liker for min del heller en smule understatement eller "mehr sein als schein" som de sier i Tyskland.Dessuten liker jeg W124en bedre uten typeangivelse bakpå,det gir en litt "cleanere look".Ellers må det sies at 320en er en herlig motor i kombinasjon med 124-karosseriet.Jeg er kanskje spesielt "heldig" i så måte som har en heller sparsommelig utstyrt bil i kombinasjon med 320-motoren? :)

Posted

Finest uten emblem ja!

Tror faktisk det er en mulighet for at E320 SportLine har feitere stab-stak enn E400.

Kan bekrefte at W124 blir ingen "Jesusbil" med E500 & Limmo stab-stag. Hjelper litt, men utretter ingen under sånn helt alene.

Posted

Finest uten emblem ja!

Tror faktisk det er en mulighet for at E320 SportLine har feitere stab-stak enn E400.

Kan bekrefte at W124 blir ingen "Jesusbil" med E500 & Limmo stab-stag. Hjelper litt, men utretter ingen under sånn helt alene.

Jeg vet ikke om du fikk det med deg, men kjerringa til Trond Erik har lyst til å bruke bilen i barnehagen... Tror ikke hun er så veldig opptatt av stabstagene.  :lol: ;)

Posted

Som så ofte før så tar dette helt av... :P

Det var i utgangspunktet kun en diskusjon om en skal velge 280 ala 320.... ikke full tuning og 400hk.... :wink: :mrgreen:

Jeg hadde lagt til de 20 lappene og kjøpt 320, og for all del, ikke kjøp en 280 hiv et 320 merke på, det blir helt feil...... :?

Da er jeg mer positiv til 320 med 200D merke på..... :wink:

Posted

Jeg hadde lagt til de 20 lappene og kjøpt 320, og for all del, ikke kjøp en 280 hiv et 320 merke på, det blir helt feil...... :?

Så absolutt enig med deg. Trond Erik vil ha 320, og da må han kjøpe det. Faren for at han ikke blir fornøyd hvis han kjøper en 280 er faktisk ganske stor. Ikke fordi en 280 ikke er en glimrende bil, men fordi tanken på at det egentlig var en 320 han skulle ha kan bli overveldende...

Når vi snakker bensinsekser er all fornuft slengt på båten for lenge siden spør du meg. Det er dyrt å eie, det er dyrt å kjøre, men jævlig morsomt. Av den grunn kan man like godt ta den helt ut og kjøpe en 320. Det handler ikke om fornuft og økonomi, kilo, hestekrefter, dreiemoment, toppfart eller akselerasjon. Det handler rett og slett om noe så banalt som merket på bakluka og følelsen av å eie DEN RIKTIGE bilen.

Posted

Når jeg kjøpte min for 4-5 år siden, så var kravene jeg stilte disse:

Stor stasjonsvogn slik at jeg fikk tvillingvogna baki, nok hk til at jeg slipper å planlegge en forbikjøring et kvarter i forveien, det skal være MB og med automat, skinn, ac........ og mørk i fargen....... :P

For å si det slik, den er ingen racer med 1760kg i "døvekt", men går greit nok... jeg bryr meg en "døyt" om bensinforbruket, og elsker lyden i den motoren..!! komforten og støynivået er helt glimrende, så alt i alt er jeg kjempefornøyd..!!. :P

Posted

Jeg er i grunnen enig med dem som sier 320. Jeg skulle selv bare ha en MB 124 TE 230, men de var liksom for dyre, eller masse sveisejobb. Eller kona hengte seg opp i utstyrslista----for lite.

Kom plutselig over den jeg har klokken 0600 på jobb, og kunne ikke gå i fra den. Ble liksom kjempesprek, i forhold til 230.

Er storfornøyd selv om jeg har litt kluss her og der.

Klart det er mindre forskjeller i dette tilfellet enn i mitt, men vil du ha stort, Trond Erik, så kjøp stort!