Jump to content

Varmeanlegg 93 mod E 300 D

Recommended Posts

Posted

Har problemer med varmeanlegget på en mercedes jeg nettopp har kjøpt, dvs den leverer kun varmluft. Jeg kan justere viftehastighet og hvor jeg vil lufta skal komme ut hen men samme hvor mye jeg vrir på temperatur-bryterne så blåser den kun varm luft. Har hørt at problemene enten ligger i duoventilen, sikringspanelet eller et elektrisk panel som bryterne til varmen sitter på. Har målt strømtilførselen til duoventilen og den viser null. Siden duoventilen er fjærbelastet til varm-posisjon så er det jo ikke rart at den kun blåser varmt. Vil dette si at feilen ligger i det elektriske panelet som bryterne sitter på eller kan det være andre feilkilder ? Noen erfaringer på det her?

Posted

Først ville jeg ha sjekket sikring nr 7. Ryggelys, varmejustering og sirkulasjonspumpe er av de tingene som går over den sikringen.

Guest Tom Bringsvor
Posted

Først ville jeg ha sjekket sikring nr 7. Ryggelys, varmejustering og sirkulasjonspumpe er av de tingene som går over den sikringen.

Det kan også være (defekt) temperaturbryter som kortslutter til gods, denne er også koblet til kurs nr. 7, hadde dette problemet på en 87, 124, 230, bensinbil.

Skjekk sikring nr. 7 som nevnt av Eivind.

Posted

I forbindelse med ettermontering av ac opplevde jeg også noen rariteter ned varmeanlegget.

Grunnet en ødelagt kontakt monterte jeg ikke opp utetempføleren til ac-anlegget og opplevde at temperaturstyring var helt på jordet.  Kun varmt og kaldt.

Etter å ha gått gjennom hele el-anlegget uten å ense den føleren en tanke så fant jeg ut at jeg måtte teste med den på plass, og jaggu ble det mulig å justere varmen igjen..

Littebittegrann off-topic, men absolutt viktig å tenke på for andre som sliter med temp-justering på 124.

Posted

Takk så mye for svar!

Sikringen har jeg sjekket(krets 7) og den er tilsynelatende hel, det eneste jeg da kan tenke meg er det panelet som bryteren sitter på. Dette var også noe den forrige eieren antydet. Noen som sitter på eller vet hvor jeg kan få tak i oversikts-diagram over de elektriske systemene på 124. Eller som har noen andre tips om hvordan jeg skal komme til bunns i det her?

Posted

Eg har noen koblingsskjema fra Haynes manualen. Tar de med når eg reiser til oslo igjen på søndag! Skal til VJ på mandag og tar med TO2 på hjemveien, hvis du er der på mandagen da? Ellers kan eg legge manualen i hylla di, så kan du kopiere det du vil ha!

• 3 weeks later...
Guest Kai-Peter
Posted

Ser dette er en gammel tråd, men jeg prøver likevel. Har også problemer med et varmeapparat som bare leverer varmluft. Noen som vet hvor utetemp.føleren sitter?

Posted

Om det kun leverer varmluft uansett så er det en av 2 ting..Enten så kommer det ikke strøm til duoventilene, eller så har duoventilene satt seg.

Om en temp-føler er gåen vil den gi helt varm luft når den blir stilt inn over minimum, men kaldluft når den står på minimum.

Uansett så sitter utetempføler til ac-anlegget rett over viftemotor, kontakt finner du igjen bak hanskerom/airbag på passasjerside.

Guest Kai-Peter Schellhase
Posted

Da er det nok kontrollpanelet mitt som har gitt seg. Det er nemlig strøm til duoventilene, har også åpnet opp og sjekket at de går lett og ledig, takker for svar.

Mvh.

Kai-Peter 8)