RuneT Posted February 23, 2006 Posted February 23, 2006 Er ikke ute etter turbo eller kompressor, men lurer på hvilke fordeler jeg kan oppnå ved å montere datasprut istedet for det jeg har originalt idag? Eventuelt ulemper? Har en på jobben som kunne tenke seg å ta dette som et prosjekt, men tenkte å søke litt råd her hos dere slik at jeg vet mer om hva jeg lar han få lov til. Flink og forsiktig fyr, så det er jeg ikke redd. Er plaget med periodisk fjusking ved tomgang og gasspådrag, og noe av det som står for tur er kanskje uansett å bytte dyser. Har forstått det slik at jeg må ha elektroniske dyser hvis jeg bygger om. Hvis vi ser bort fra arbeidspenger; Hvor mye tror dere det koster for deler/komponenter til noe sånt? Er ikke ute etter det beste eller billigste, men noe som fungerer Bilen er gått 260t. Quote
TEH Posted February 23, 2006 Posted February 23, 2006 Skal du sette igang med et slikt prosjekt vil jeg absolutt anbefale deg å sette seg godt inn i teknikken. "Building & tuning high - Performance Electronic fuel injection" en grei bok å lese til det formålet. Ellers så maser Alexander mye om Megasquirt2. Les mer om det på http://www.msefi.com Ellers så sitter bska, Frode Larsen og Alexander Nygård med mye kunnskap om fordelene med datasprut. Med skrivekløen til Alexander om dagen ville det forundre meg stort om ikke han kommer med et svar til deg snart Quote
RuneT Posted February 23, 2006 Author Posted February 23, 2006 Lesing skal bli! Og så ble jeg litt forventningsfull til Frode og Alexanders mulige respons Quote
Alexander Posted February 24, 2006 Posted February 24, 2006 Har du 5-trinns automat eller 4-trinns? Har du 4-trinns er det bare å begynne å rive ut Bosch k-jetronic møkka med en gang. Det var sikkert et fint innsprøytningssystem når det kom, men når det blir gammelt og det blit slitt så er jeg ingen fan av det. Utrolig mange MBer jeg har kjørt har f.eks. ekstrem nøling ved gasspådrag. Det kan virke som om bilene går bedre på mellomgass enn full gass osv osv. Alternativene dine er mange. Mange sverger til Electromotive Tec 2 som det beste innsprøytningssytemet. Personlig har jeg falt for MegaSquirt 2 som er et DIY (do-it-yourself) innsprøytningssytem med avanserte funksjoner. Gå til forumet som Trond-Erik linket til. Det virker på meg som om MS er både den mest kostnadseffektive løsningen samt en løsning det er lett å få hjelp til å virke ved å spørre på www.msefi.com Problemet som jeg og Frode Larsen har er at vi har 5-trinnsgirkassen, hvor 5. giret er styrt elektronisk. Går styreenheten til girkassen i nødprogram mister man 4. gir og kassen vil gire rett fra 3-5. For å unngå dette på den enkleste måten må man bygge et system som kun styrer bensininnsprøytningen til motoren. Dette er nok også det enkleste. Rapporter fra noen på www.msefi.com tyder på at elektroniske Bosch dyser kan brukes rett i hullene til de mekaniske. En svensk poster på www.msefi.com har bygget MS på en M103 motor, og planen min har vært å ta kontakt med han etterhvert som jeg blir mer klar for å bytte innsprøytningssystem selv: http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=7354 Har du ikke 5-trinns automat ville jeg gått for et prosjekt hvor hele innsuget blir bygget om. Det er det jeg egentlig er mest interessert i å gjøre selv også (og som jeg håper vi kan få til etterhvert). Luftmengdemåleren som sitter i innsuget på K-jetronic biler er en stor luftbrems som de "lærde" påstår stjeler enormt mye effekt. Jeg har hørt 15-20%. Å bytte ut hele innsuget er selvsagt en større og dyrere jobb, men muligens kan man bruke innsuget fra en nyere M104 motor som utgangspunkt? Quote
Frode Posted February 24, 2006 Posted February 24, 2006 Hello...nå begynner vi å snakke samme språket.... Jeg har begynt å "samle" deler, og hvis du tar deg god tid og setter deg inn i dette, så kan du får det både "rimelig" og enkelt. Jeg kjøpte "ny" manifoil på e-bay som egentlig er til en 300-24SL, fant den i tyskland til en billig penge. Dysene kjøpte jeg brukt av en meget hyggelig kar i Trondheim, og fuel rail fikk jeg umaskinert i fra USA til 300Nok rett hjem på døra... Bensintrykkregulator byttet jeg til meg av Bernt, disse finnes også meget rimelig på e-bay. Skal innom "knoksen" det er en bilskrote plass i Stavanger og plukke med meg "plugger" til dyser og ledninger, samt litt slanger og snacks jeg finner der. Alt av tyske og forsåvidt Japanske biler kan brukes omhverandre for 99% bruker Bosch, så hold deg til det... Kommer til å bruke ledningsnettet så langt jeg kan, dvs at jeg lodder meg direkte inn på "pluggen" der den originale styringen står i dag. Løsningen med 5`te tror jeg at jeg har funnet ut av, den skal bare ha, pådrag, turtall, hastighet fra original sprutet og det har alle nye sprut så da er det bare å gi den det og beholder HGS releet slik at det styrer Automaten videre.. det er uendelig mange sprut å velge mellom, du har Mega Scuirt som er selvbygg(billig) men da må du sette deg skikkelig inn i det, selve styringen koster vel med alt 3-5lapper alt etter hvor du kjøper det. Du har Link = 11000 med pc kobling. Haltec varierer fra 5000 - 12000, Electromotive og Autronic samt et par andre ligger på 15000- 20000. Det er viktig å ha folk rundt deg som "kan" dette, for du vil komme opp i ting du lurer på, derfor er rådet mitt å ikke kjøpe noe du ikke kan få hjelp til. Siden bilen fortsatt skal være sugemotor så hadde jeg beholdt den originale innsugingsmanifoilen, det for å oppretholde "balansen" i motoren, der er avstanden til spjeldet viktig, alt for mange hiver på nye manifoiler uten å vite egentlig hva de gjør. En trykksatt motor er en helt annen historie, så ikke bland det inn i dette... Så mitt råd til deg er, kjøp et par bøker på feks Amazon og les litt om tuning og motorbygging, og imens så samler du inn det du trenger av "hardware" slik som regulatorer, dyser, rail, etc, så når dagen kommer og alt ligger klart så setter du vekk bilen et par dager og får dette opp og svive. Deretter så er det ekstremt viktig å ikke kjøre bilen før den er skikkelig "mappet" dvs at du får rett tenning og rett A/F forhold over hele turtallsregistert, tenningsbank er noe du IKKE vil ha, for da går motoren din rett til Hel...... Har du flere spørsmål så kjør på, dette er veldig intressange saker... Quote
RuneT Posted February 24, 2006 Author Posted February 24, 2006 Takker for respons. Dette kan bli artig ja ! Bilen har følgende spek: VIN WDB1240911F124130 Model 300 TE - 24 Chassis 1240911F124130 Engine 104980 12 000165 Transmission 722359 03 262499 Skal bruke et par uker på å lese/orientere meg litt. Quote
Alexander Posted February 24, 2006 Posted February 24, 2006 Transmission 722359 03 262499 Det at du ikke har 5-trinnsautomaten gjør ting en del enklere! Bruk www.msefi.com, mye god informasjon der selv om du kanskje ikke ender opp på Mega Squirt 2 til slutt. Quote
Guest 1042 Posted February 24, 2006 Posted February 24, 2006 Hvordan vil det gå med ASR og tempomat da? Bilen til Rune har dette. Er jo en elektromotor som styrer gassspjeldet. Quote
Frode Posted February 24, 2006 Posted February 24, 2006 Det har jeg ikke sett på enda, men signalene som Tempomaten trenger for å justere gasspjeldet er ikke noe problem, da det er flere utganger på omtrent alle sprutene til å gi slike signal ut til flere typer utstyr. Vil tro at det kun er hastighet og evt pådrag som gis til Tempomat releet som igjen styrer el motoren, så det burde ikke by på store problemer. Jeg har og tempomat så jeg skal nok finne ut av det..... ASR er verre, men hvem trenger det, er ikke det bare reduksjon av motorkraften ved hjulspinn..?? Quote
RuneT Posted February 24, 2006 Author Posted February 24, 2006 Må en tur til Kongsberg i morgen tidlig og kommer hjem natt til tirsdag, så om det blir litt stille fra meg et par dager er det ikke fordi jeg har gitt meg Bra du stiller spørsmål Eivind, (han kjenner bilen min), for jeg trenger gjerne hjelp til å stille rette spørsmåla ...... Men i tillegg til selve hjerna/datapruten trenger jeg altså å skaffe: Dyser, trykkrør, trykkregulator, luftmengdemåler/mater. Frode: Du sier du vil benytte ledningsnettet du har. Betyr det at det også finnes ferdige kabler/ledningsnett som kan plugges rett i pluggen på originalstyringa istedet for å lodde seg inn? Er det noe jeg har glemt her? Kamvinkelen endrer seg også ved et visst turtall; Er dette noe som skaper trøbbel, eller tar dataspruten hensyn til dette? (og tenninga i forhold til dette). Ser ut som han som skal hjelpe meg liker tanken på Megasquirt-II, så inntil videre studerer han vel dette mest. Quote
Alexander Posted February 25, 2006 Posted February 25, 2006 Rune, sats på å bytte ut kun bensindelen av innsprøytningen din. Dvs. at den orginale hjernen til k-jetronic fortsatt sitter på plass og styrer alle funksjonene til bilen din. Det er minste motstands vei, men dessverre ikke den mest optimale. Allikevel tror jeg forskjellen på bilen din kan bli enorm. Quote
Guest 1042 Posted February 25, 2006 Posted February 25, 2006 Det har jeg ikke sett på enda, men signalene som Tempomaten trenger for å justere gasspjeldet er ikke noe problem, da det er flere utganger på omtrent alle sprutene til å gi slike signal ut til flere typer utstyr. Vil tro at det kun er hastighet og evt pådrag som gis til Tempomat releet som igjen styrer el motoren, så det burde ikke by på store problemer. Jeg har og tempomat så jeg skal nok finne ut av det..... ASR er verre, men hvem trenger det, er ikke det bare reduksjon av motorkraften ved hjulspinn..?? Det som er greia med bilene med ASR og tempomat er at tempomaten styres av samme hjerne som styrer gassreguleringa på ASR. Er helt annet system enn det som bilen din har. kan sende over koblingskjema om du vil ta en titt på det selv. Quote
Guest 1042 Posted February 26, 2006 Posted February 26, 2006 Mon tro om ikke styringsenheten for gass-spjeldet og ASR motorkutt går utenom KE-jetronic. Isåfall må det vel være mulig å beholde det originale opplegget med vaier, sensor for gasspådrag og aktuatoren til styring av spjeld!? Og la ny elektronikk ta seg av resten av sulamitten. Veit at ABS/ASR enheten trenger "engine-running" signal, og elektronisk gasspedal-hjernen sender ut signal til både bensinpumperele/OVP rele og tomgangssignal til KE-jetronic. Ellers ser det ut til å arbeide helt utenom resten av innsprøytningssystemet. Om noen er interessert så send meg en epost eller pm, så kan jeg sende over det jeg har av koblingsskjema på ASR/elektronisk gasspedal på 124 med KE-jetronic. Quote
Frode Posted February 27, 2006 Posted February 27, 2006 Men i tillegg til selve hjerna/datapruten trenger jeg altså å skaffe: Dyser, trykkrør, trykkregulator, luftmengdemåler/mater. Det følger som regel med MAP sensor, den føler trykket i manifoil, dette skal i følge de lærde være mye bedre enn Luftmengdemåler, så bruk det... Frode: Du sier du vil benytte ledningsnettet du har. Betyr det at det også finnes ferdige kabler/ledningsnett som kan plugges rett i pluggen på originalstyringa istedet for å lodde seg inn? Er det noe jeg har glemt her? Det finnes desverre ingen snarveier her, det er ikke laget noe sprut ennå til MB som går rett i pluggen så du må nok koble deg innpå selv, men for å slippe å legge helt nye kabler i hele motor-rommet så kan du heller koble deg innpå ved "hjernen", der er alt samlet, da har du litt bedre kontroll... Kamvinkelen endrer seg også ved et visst turtall; Er dette noe som skaper trøbbel, eller tar dataspruten hensyn til dette? (og tenninga i forhold til dette). Ser ut som han som skal hjelpe meg liker tanken på Megasquirt-II, så inntil videre studerer han vel dette mest. De fleste sprut ordner dette, MS gjør det sikkert også, men husk å få med dette når du bestiller sprut..... Det ligger også mange ferdig byggde MS på ebay til noen hundre $ det hadde nok jeg godt for, men er veldig usikker for øyeblikket på hva jeg skal velge... Er veldig enig med ALexander og bare ta bensin delen, men vil også ha muligheten senere til å gå videre, og da må et komplett sprut kjøpes inn, enkelt der er det ihvertfall ikke... Quote
RuneT Posted February 28, 2006 Author Posted February 28, 2006 Hei! Er tilbake nå fra Kongsberg. Må si jeg er glad bilen min ikke er lavere. Med norsk veistandard og telehiv sammenhengende hele veien hjem, er jeg redd jeg knust en lavere bil . Kjørte Rødberg, Nesbyen, gol, Hemsedal, Lærdal, Sogndal og hjem. Håper jeg får diskutert tipsene deres i løpet av uka sammen med han som skal hjelpe. Kommer tilbake Quote
Guest Frank Osland Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Eg sitter og venter i spenning på at Megasquirten eg bestillte fra usa 19.02 skal komme snart. Skal ikkje forundre meg om den ligger på et TULL kontor her i landet en plass. Jævla irriterende. Bør komme snart nå altså. 4-6 dager skulle det ta med den shipping metoden eg valgte. Men da er det vel ikkje venting på toll i norge medrekna. Deilig å vite at eg skal sponse staten enda meir. Quote
Alexander Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Eg sitter og venter i spenning på at Megasquirten eg bestillte fra usa 19.02 skal komme snart. Skal ikkje forundre meg om den ligger på et TULL kontor her i landet en plass. Jævla irriterende. Bør komme snart nå altså. 4-6 dager skulle det ta med den shipping metoden eg valgte. Men da er det vel ikkje venting på toll i norge medrekna. Deilig å vite at eg skal sponse staten enda meir. Jeg opplevde å vente 3 måneder på en forsendelse fra USA fordi amerikaneren hadde klarte å skrive feil postnummer. Alt annet var riktig. Hvilken versjon av MS bestilte du? Quote
Guest Frank Osland Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Skal ha det på en M103 motor. 300TE 1991 mod. Bestillte MS II v.3.0. Fikk brev i posten idag om at pakken ligger i tollen, så måtte eg skrive under på at posten kan tolle pakken. Er ikkje bare bare, tungvint skal det være. Quote
Ingvar Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Eg sitter og venter i spenning på at Megasquirten eg bestillte fra usa 19.02 skal komme snart. Skal ikkje forundre meg om den ligger på et TULL kontor her i landet en plass. Jævla irriterende. Bør komme snart nå altså. 4-6 dager skulle det ta med den shipping metoden eg valgte. Men da er det vel ikkje venting på toll i norge medrekna. Deilig å vite at eg skal sponse staten enda meir. Litt offtopic dette,men allikavel : Når jeg kjøper saker&ting fra USA bruker jeg ofte jetcarrier/magnum(www.magnum.no).Da kommer pakken ferdig fortollet/momset til min hjemmeadresse.Greit med en adresse å sende til i USA også,det er ikke alltid amerikanerne er villig til å sende ut av landet. Quote
Frode Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Skal ha det på en M103 motor. 300TE 1991 mod. Kult..!! da forventer jeg full oppdatering her mens "prosjektet" skrider frem....og ikke minst det som skjer på dyno etterpå..!!.. Har selv planer om å måle hvor mye vakum det er før og etter fjærning av "luftmengdemåleren" og hvor mye hk/Nm dette utgjør, litt "for the record"..... Quote
Guest 1042 Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=16516 Stilte spørsmål på MSEFI forumet ang bruk av eksisterende oppsett på styring av gasspådrag Quote
Alexander Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=16516 Stilte spørsmål på MSEFI forumet ang bruk av eksisterende oppsett på styring av gasspådrag Interessant å se om du får svar! Skal ha det på en M103 motor. 300TE 1991 mod. Bestillte MS II v.3.0. Fikk brev i posten idag om at pakken ligger i tollen, så måtte eg skrive under på at posten kan tolle pakken. Er ikkje bare bare, tungvint skal det være. Fikk lyst til å bestille meg MS2 selv nå... hmmm... Hvor bestilte du fra, og hva kom det på i norske kroner? Bestilte du med ferdigbygd relè brett også? Quote
Guest Frank Osland Posted March 4, 2006 Posted March 4, 2006 Bestillte fra Glens Garage. Ligger link på Megasquirt.info. Bestillte bare MS og SimulatorBoard nå i første omgang. Blir sikkert meir. Blir vel et prosjekt over tid det her. Men det skal på plass. Skulle testa det på dyno før og etter, men har ikkje tilgang på dyno her lokalt. Quote
Guest 1042 Posted March 7, 2006 Posted March 7, 2006 Har nå forsket litt til i forbindelse med elektronisk gasspedal som flere av oss har... Ser ut som om det er en posisjonssensor i den elektriske aktuatoren som sender signal tilbake til ECU'en om posisjon på spjeldet. Dette er jo akkurat det Megasquirt også trenger. Om dette signalet er på 5v så kan man faktisk bruke hele originale opplegget til styring av gass-spjeld etter montering og styring av Megasquirt. Gir oss med litt late og tørste 300'er ett håp om littebittegranne mer effekt og lavere forbruk uten å miste de deilige krykkene som tempomat og ASR er. Quote
Recommended Posts