Jump to content

Ta ut tepper

Recommended Posts

Posted

Noen som vet litt om det å plukke ut teppene både i kupeen og bagasjerommet på S124. Kunne tenke meg å gi teppene en høytrykksspyling til våren. Mye jobb?

Posted

Du må selvsagt ut med setene og løsne/fjerne div. deksler på sidene. Baki så er teppene limt på fiberplater, så du bør ikke kjøre på med for mye vann. Det er vanligvis mest skitt i gulvet i kupéen, så jeg ville nøyd meg med å ta ut det og heller bruke rensemaskin/våtsuger på resten.

Posted

Baki bagasjerommet så får du lett ut sidedekslene helt bakerst, di vippes bare ut, høyre sidedeksel er limt i bunn som Olav sier, går greit å lime igjen med kontaktlim så bare riv til så kommer det..... :P

Dekslene over hjulbrønnene bak, der er det skrue bakerst, og pakninen i bakdøra må løsnes, og den henger opp i kanten der sikkerhetselen går inn, vipp ut nede og vips du har dekselet ute.

Platen rett bak sete henger i to skruer oppå, nesten på midten, og to skruer ser du i den fremste luken, og vips så er den ute.

Begge lukene er det bare å skru ut.

Innmaten i lukene henger bare i klips, så den går greit å ta ut hel etter at lukene er tatt ut... :P

I kupeen så er teppe helt, derefor må setene og sikkert midtkonsollen ut, dvs mye arbeid, men lykke til.... :P 8)

Posted

Høres ut til at det kan være like greit å bare ta ut seten og bruke en rensemaskin på teppene. Har det beige cream fargen og den er jo litt "følsom" for skitt.

Under lukene i bagasjerommet er de to rommene kledt med filt/stoff. Hva er under her igjen. Er dette en rustplass? Er det noen som har sjekket under her?

Ser det har vært diskutert her litt om farging av skinninteriør/seter. Er det noen som har vært inne på tanken (eller gjort) å farge tepper/stoffinteriør?

Posted

Er det ikke forferdelig skittent kommer du langt med rensemaskin. Selv har jeg brukt en kreftig våtsuger og er godt tilfreds med det. Aller først bør du støvsuge meget nøye for å få bort det løse. Spray på såpeblanding, la det virke før du gnir over med en fuktig svamp eller børste. Sug ut skitten, gå på med våt svamp og sug igjen for skylling. Gjenta dette noen ganger. Vær forsiktig så du ikke bruker for mye vann. Under teppene er det tykk skumgummi, og det tar en tid å få tørket opp igjen. Sug opp med en gang så ikke vannet rekker å trekke seg nedover. Lykke til.

Posted
Under lukene i bagasjerommet er de to rommene kledt med filt/stoff. Hva er under her igjen. Er dette en rustplass? Er det noen som har sjekket under her?

det er ingenting under der, bare stål og noen asfaltplater for isolasjon, kan være en fordel å ta denne ut for å sjekke, for det er ofte "fuktig" under der pga kondens etc.

Det var helt rent og fint i min... :P 8)

Den er helt løs, henger i 5-6klips helt bak i bilen mot bakluka og du må ta av begge lukene og to skruer i front, så vipper du ut hele plata i et stykke..... :P