Jump to content

Mercedes-Benz 203 C-klasse spørsmål!

Recommended Posts

Guest BIMMER_BOY
Posted

Hei. idet siste har jeg sett litt rundt etter en ny bil, og har fått intressen for en AUDI A4 8E og Mercedes-Benz 203 C-klasse. men det jeg lurte på med en c-klasse er hvordan bilen er å kjøre,vanlige problemer og sånne ting. også er jeg veldig usikker på hva jeg skal gi for en c-klasse. og hvordan er det med rusten, det er vel et kjent problem med mercedes trur jeg:(.

takker for alle svar :D

Posted

Hvor mye penger har du tenkt til å bruke, skal den være ny eller brukt og hvor stor motor "må" du ha? Bensin eller diesel?

Personlig ville jeg prøvd å finne en c-klasse t-modell (stasjonvogn) C180 Kompressor (den minste bensinmotoren, men går som et uvær) med facelift, automat og sportspakke. Rust på denne modellen har jeg ikke hørt så mye om, men dette går uansett på "rustgarantien" til Mercedes, så det vil ikke koste deg noe.

Audi har fått MYE kjeft i det siste for elendig kvalitet på bla. A6, jeg vet ikke om det er det samme på A4? En kar jeg kjenner brukte 100 000,- på verksted på 8 måneder på en 2002 A6. (Et såkalt ekstremtilfelle...) Synd, for Audi er gode biler når de har Quattro.

Guest BIMMER_BOY
Posted

Hvor mye penger har du tenkt til å bruke, skal den være ny eller brukt og hvor stor motor "må" du ha? Bensin eller diesel?

Personlig ville jeg prøvd å finne en c-klasse t-modell (stasjonvogn) C180 Kompressor (den minste bensinmotoren, men går som et uvær) med facelift, automat og sportspakke. Rust på denne modellen har jeg ikke hørt så mye om, men dette går uansett på "rustgarantien" til Mercedes, så det vil ikke koste deg noe.

Audi har fått MYE kjeft i det siste for elendig kvalitet på bla. A6, jeg vet ikke om det er det samme på A4? En kar jeg kjenner brukte 100 000,- på verksted på 8 måneder på en 2002 A6. (Et såkalt ekstremtilfelle...) Synd, for Audi er gode biler når de har Quattro.

Hei. jeg egentlig ikke tenkt å bruke så mye penger på bilen, sånn ca.250.000kr tenker jeg. grunnen er at jeg nesten aldri er hjemme er mye i utlandet så jeg vil ikke bruke så mye penger på en bil som jeg nesten aldri kommer til å kjøre. om det er bensin eller diesel bryr jeg meg ikke om. og det skal være en bruktbil. jeg ikke lyst på en stasjonsvogn da :(. men hvordan er det med å ettermontere en kompressor fra brabus eller klemann i en c180 eller 200? finnes det komressorer til de modellene?.

Guest Jon Bertelsen
Posted

Ettersom det snart er tid for modellskifte for C-klassen er det akkurat nå mulig å gjøre kjempegode kjøp på nyere brukte C-klasser. Prisfallet i forbindelse med modellskiftet er allerede "priset inn", og mange biler står hos forhandlere. C-180 Kompressor fom 2003-modell (ny motor) er meget kjapp (ihvertfall på lavt turtall). Videre kjører bilen som en drøm, og er såvidt meg bekjent kjent for å ha lite feil og mangler. Lykke til med klokt bilvalg  :D

Guest BIMMER_BOY
Posted

Ettersom det snart er tid for modellskifte for C-klassen er det akkurat nå mulig å gjøre kjempegode kjøp på nyere brukte C-klasser. Prisfallet i forbindelse med modellskiftet er allerede "priset inn", og mange biler står hos forhandlere. C-180 Kompressor fom 2003-modell (ny motor) er meget kjapp (ihvertfall på lavt turtall). Videre kjører bilen som en drøm, og er såvidt meg bekjent kjent for å ha lite feil og mangler. Lykke til med klokt bilvalg  :D

Hei. du vet vel ikke hva prisen ligger på sånn ca hos fohandlere på en c180komp og 200? men jeg trur nok jeg skal kjøpe en c :D

Guest Jon Bertelsen
Posted

Min leasingbil er 2003-modell C-180 K Stasjonsvogn med den nye kompressormotoren. Denne har ekstrautstyr for ca 170.000 (navigasjon, ortopedisk førersete, nivåstabilisering, parkeringssensorer, Elegance-pakke, Bose høyttaleranlegg, innfelte barneseter i baksete, klimaanlegg, ++). Kjørelengden er 60.000, alle servicer er tatt hos BOS punktlig. Denne kan jeg kjøpe ut hos BOS etter tre år (registrert April 2003) for snaut 250.000 i april 2006. Du må regne med at modellene du finner i butikkene har noe mindre ekstrautstyr, samt at du kan spare noen tusener på at du ikke ønsker stasjonvogn. MAO bør du enkelt kunne finne en bil med den nye kompressormotoren med 3 år på veien flere titusener under de 250.000 du antyder, evt en bil med mye kortere kjørelengde til rundt 250.000. Vær oppmerksom på å sjekke med BOS ut fra rammenummer at bilen virkelig har den nye motoren, ellers snakker man om en helt annen bil. (De hadde biler av den gamle modellen for salg side-om-side ved den nye ennå i april 2003). Om du finner en 2004-modell under 250' (hvilket jeg tviler på) har den helt sikkert den nye motoren. Lykke til med valg av bil  :P

Guest BIMMER_BOY
Posted

Min leasingbil er 2003-modell C-180 K Stasjonsvogn med den nye kompressormotoren. Denne har ekstrautstyr for ca 170.000 (navigasjon, ortopedisk førersete, nivåstabilisering, parkeringssensorer, Elegance-pakke, Bose høyttaleranlegg, innfelte barneseter i baksete, klimaanlegg, ++). Kjørelengden er 60.000, alle servicer er tatt hos BOS punktlig. Denne kan jeg kjøpe ut hos BOS etter tre år (registrert April 2003) for snaut 250.000 i april 2006. Du må regne med at modellene du finner i butikkene har noe mindre ekstrautstyr, samt at du kan spare noen tusener på at du ikke ønsker stasjonvogn. MAO bør du enkelt kunne finne en bil med den nye kompressormotoren med 3 år på veien flere titusener under de 250.000 du antyder, evt en bil med mye kortere kjørelengde til rundt 250.000. Vær oppmerksom på å sjekke med BOS ut fra rammenummer at bilen virkelig har den nye motoren, ellers snakker man om en helt annen bil. (De hadde biler av den gamle modellen for salg side-om-side ved den nye ennå i april 2003). Om du finner en 2004-modell under 250' (hvilket jeg tviler på) har den helt sikkert den nye motoren. Lykke til med valg av bil  :P

leasingbil. hvordan er det med det. hva er det man betaler i førsten og hvordan fungerer det, det har jeg lurt på lenge. kan du gi meg litt info om det. takk :D

Guest BIMMER_BOY
Posted

jeg har nå funnet en c-klasse som virker litt interessant, men er ikke helt sikke når det gjelder km :?. men den er har masse utstyr :D

Km.stand 248000

Årsmodell 2001

1. gang reg. 01.04.01

Sylindervolum 2.0

Effekt (hk) 129

Drivstoff Bensin

Girkasse Tiptronic 

Hjuldrift Bakhjulsdrift 

Farge Met 

Interiørfarge Skinn

Antall seter 5

Antall dører 5

Beskrivelse

Velholdt erstatningsdrosje, Ny Norge.

Meget pen og hel bil med en knallfin farge! Nydelig bil å kjøre.. Bilen er i topp stand.

Fulgt opp abslutt alle servicer på Mercedes.

- Eu-Godkjent

- El. just.seter

- 4x eletrisk vindu

- Parkeringsensor foran

- Parkeringsensor bak

- Regnsensor

- Klimaautomatic

- Fjernstyrt alarm

- Midtarmlene

- Nedfellb. baksete

- 17" sommerfelg, Nytt i eske

- 16" Vinterfelg

- Røykfri

- Utetemp

- Kjørecomputer

- Treint

- Telefon

- Rustfri

- Servicehefte

- Avtb.hengerfeste ++++

Km.st. 248000 - både ser og kjennes ut som den kun har gått halvparten!

Må selges pga huskjøp. kan ta billigere bil inbytte

Utstyr

Sommerhjul

Vinterhjul

Lettmet. felg vinter

Lettmet. felg sommer

Xenonlys

Takrails

Metallic lakk

Parkeringsensor foran

Parkeringsensor bak

Avtagbart hengerfeste

Sentrallås

El.vinduer

Elektriske speil

Regnsensor

Motorvarmer

Elektriske seter u. memory

Oppvarmede seter

Skinninteriør

Midtarmlene

Multifunksjonsratt

Kjørecomputer

Servostyring

Cruisekontroll

Klimaanlegg

Air Condition

Radio/CD

Original telefon

Airbag foran

Sideairbager

ABS-bremser

Antispinn

Antiskrens

Diff.sperre

Alarm

Startsperre

Posted

Dette er den "gamle" motoren. Altså en 2 liter med 129 hk. Kompressormotoren som kom i 2002 er på 1,8 liter og yter 143 hk. Meget stor forskjell mellom disse to.

Men bilen så bra ut det er vel denne Hvis ikke km.stand skremmer deg ser det ikke dumt ut. Greit utstyrt var den også. Og riktige farger. :lol:

Posted

Trenger ikke bety noe men det står én eier. Bilen er førstegangsregistrert i Bergen, men står til salgs i Oslo. Kan selvfølgelig være naturlige grunner til dette. Sjekk også at pantet er innløst hvis det blir noe av.

Guest Jon Bertelsen
Posted

Om det er én eier er det sannsynligvis flere leie-sjåfører. Etter mitt skjønn har denne bilen gått så avsindig langt, at jeg ville i så fall valgt en eldre modell til samme pris, men med halvparten på klokka. Kjørelengde er strengt talt viktigere enn alder. Ellers gjelder fortsatt rådet om å velge en litt nyere bil med den nye kompressormotoren på 143HK, dersom du er villig til å betale en pris på mellom 210.000 og 250.000 (etter kjørelengde og utstyr). Drisjen du nevner lister en masse standardutstyr som fins på alle Mercedeser produsert de siste 10-15 år. Ellers må vel en slik bil ha automatgir?

Guest BIMMER_BOY
Posted

Om det er én eier er det sannsynligvis flere leie-sjåfører. Etter mitt skjønn har denne bilen gått så avsindig langt, at jeg ville i så fall valgt en eldre modell til samme pris, men med halvparten på klokka. Kjørelengde er strengt talt viktigere enn alder. Ellers gjelder fortsatt rådet om å velge en litt nyere bil med den nye kompressormotoren på 143HK, dersom du er villig til å betale en pris på mellom 210.000 og 250.000 (etter kjørelengde og utstyr). Drisjen du nevner lister en masse standardutstyr som fins på alle Mercedeser produsert de siste 10-15 år. Ellers må vel en slik bil ha automatgir?

nei jeg trur ikke jeg kjøper den drosja ialfall. men hvordan er det med leasing, altså hvordan fungerer de greiene?

Guest Jon Bertelsen
Posted

Jeg er nok ikke den riktige til å redegjøre for evt fordeler med leasing kontra kjøp, men i hovertrekk går det ut på at leasingselskapt får avskrevet mva over 3 år, noe som i prinsippet kommer kunden delvis til gode. Dvs at leasingselskapet vanligvis kan tilby en gunstige finasiering dersom du binder deg til å ha bilen i disse tre årene, kontra et kostnadene av å ha et lån i bank + verdiavskrivning på bilen over samme treårsperiode.

Guest BIMMER_BOY
Posted

Jeg er nok ikke den riktige til å redegjøre for evt fordeler med leasing kontra kjøp, men i hovertrekk går det ut på at leasingselskapt får avskrevet mva over 3 år, noe som i prinsippet kommer kunden delvis til gode. Dvs at leasingselskapet vanligvis kan tilby en gunstige finasiering dersom du binder deg til å ha bilen i disse tre årene, kontra et kostnadene av å ha et lån i bank + verdiavskrivning på bilen over samme treårsperiode.

Hmm, skjønte det ikke helt men samma det. men c-klasse skal det bli på meg :D. liker den bilen mer å mer for hverdag som går. min første MERCEDES etter alle BMW'ene jeg har hatt :)

Posted

I hovedtrekk er leasing slik at leasingselskapet kjøper en bil (Må være ny eller bruktimportert, pga momsfradrag) Du betaler da et fast månedsbeløp for å disponere bilen over en gitt periode, normalt 3 år. Løpende utgifter som forsikring, drivstoff og vedlikehold betaler du selv. Etter endt periode leverer du fra deg bilen og er ferdig med den. Regnestykket er slik: Nybilpris - moms - restverdi etter 3 år = Leiebeløp.

I de fleste tilfeller er ikke dette så veldig gunstig for vanlige privatpersoner. Firmaer som kan utgiftsføre hele leiebeløpet kommer gunstig ut. Det kan også være gunstig for den som kjører mye i arbeidet og mottar km.godtgjørelse.

Fordeler med leasing er at finasieringsselskapet/bilforhandleren garanterer for restverdien. Ulempen er at denne ofte er satt såpass lavt at du ville kunnet tjene på å eie bilen selv.

En annen fordel er at du kan skaffe deg en ny bil uten å belaste likviditeten din med et lån.

Det mest lønnsomme vil nok være å kjøpe en nyere bruktbil som holder seg godt i pris og er attraktiv i bruktmarkedet. Da får du en høy restverdi, og dermed lave totale kostnader med bilen selv om du betaler forholdsvis mye i lån i forhold til leasing.

Guest BIMMER_BOY
Posted

I hovedtrekk er leasing slik at leasingselskapet kjøper en bil (Må være ny eller bruktimportert, pga momsfradrag) Du betaler da et fast månedsbeløp for å disponere bilen over en gitt periode, normalt 3 år. Løpende utgifter som forsikring, drivstoff og vedlikehold betaler du selv. Etter endt periode leverer du fra deg bilen og er ferdig med den. Regnestykket er slik: Nybilpris - moms - restverdi etter 3 år = Leiebeløp.

I de fleste tilfeller er ikke dette så veldig gunstig for vanlige privatpersoner. Firmaer som kan utgiftsføre hele leiebeløpet kommer gunstig ut. Det kan også være gunstig for den som kjører mye i arbeidet og mottar km.godtgjørelse.

Fordeler med leasing er at finasieringsselskapet/bilforhandleren garanterer for restverdien. Ulempen er at denne ofte er satt såpass lavt at du ville kunnet tjene på å eie bilen selv.

En annen fordel er at du kan skaffe deg en ny bil uten å belaste likviditeten din med et lån.

Det mest lønnsomme vil nok være å kjøpe en nyere bruktbil som holder seg godt i pris og er attraktiv i bruktmarkedet. Da får du en høy restverdi, og dermed lave totale kostnader med bilen selv om du betaler forholdsvis mye i lån i forhold til leasing.

Takk for den forklaringen :D nu skjønte jeg det, men skal ikke lease. skal nok beholde den c-klassen jeg kjøper nå et par år tenker jeg :)

Guest BIMMER_BOY
Posted

men dere hvordan er den rustgarantien til mercedes fungerer? er det sånn at den bare gjelder dersom jeg har kjpt bilen fra en mercedes forhandler eller gjelder den selvom jeg kjøper bilen privat?

må bare si at jeg er veldig takknemlig for alle svarene, fint at noen gidder å svare :D

Posted

Bare bilen ikke er eldre en 8 år så spiller ingen andre ting noe rolle. Rust dekkes da av Mercedes så fremt det ikke kommer av steinsprut eller lignende.

Er vel 30 års garanti på gjennomrusting, men denne garantien vet jeg ikke om praktiseres.

Guest BIMMER_BOY
Posted

Bare bilen ikke er eldre en 8 år så spiller ingen andre ting noe rolle. Rust dekkes da av Mercedes så fremt det ikke kommer av steinsprut eller lignende.

Er vel 30 års garanti på gjennomrusting, men denne garantien vet jeg ikke om praktiseres.

Ok,takk.

Guest BIMMER_BOY
Posted

Jeg har nå søkt litt rundt på finn.no og andre nettsider etter c-klasse fra 2003mod. og synes disse modellene virker litt interessante c180 kompressor og c200cdi. hva synes dere om disse. er det mye problemer med diesel motorene til mercedes? å som Jon Bertelsen sa. burde jeg lete etter c180k med den nye motoren. men hvordan finner jeg ut om det er den nye motoren? har alle c180 fra 2003 og videre den nye motoren?

Posted

Ja alle fra 2003 har den nye motoren, men det kan være noen etterslengere fra 2002 som er registrert i 2003. Men har den kompressor er det den nye motoren. Produksjonen startet sommeren 2002, så du kan faktisk finne biler registrert i 2002 også med denne motoren.

Komplette data på C-klassen finner du hos Mercefreaken

Posted

Jeg har nå søkt litt rundt på finn.no og andre nettsider etter c-klasse fra 2003mod. og synes disse modellene virker litt interessante c180 kompressor og c200cdi. hva synes dere om disse. er det mye problemer med diesel motorene til mercedes? å som Jon Bertelsen sa. burde jeg lete etter c180k med den nye motoren. men hvordan finner jeg ut om det er den nye motoren? har alle c180 fra 2003 og videre den nye motoren?

Er vel ingen ting å utsette på hverken diesel eller bensin motorene til Mercedes, holder i massevis av Km de.

De litt eldre diesel motorene har jo vist seg å være skuddsikre, men ofte mer en 500" på telleren. Om de nye motorene holder samme standar er vel litt vanskelig å si ennå, men tror ikke du skal være redd for noe unormale problemer med noen av motorene.