Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fant ut at gamle "kondisen" har begynt å ta kvelden.... :?

Spilte opp litt her om dagen og den gamle Rockford kondisen klarer ikke å levere strøm til peakene så dermed ser bilen ut som et diskotek.... :lol:

Derfor må jeg ha ny, og spørsmåler er som følger, er det noe forskjell på kondensatorene, tenker på de forskjellige merkene..??

Er det bedre med 2 små enn en stor..??

1Farad holder til 3,5kW så det holder for meg foreløpig, tror forstekeren bak trekker kanskje 800-1000W på peak + den forsterkeren fremme trekker kanskje 200W, la oss si alt trekker 1200W peak og det klarer ikke bilens system å levere så spenningen faller drastisk ved peak slik at lysene i og utenpå bilen blinker.... dette går selvsagt utover lyden så dette må ordnes kjapt... 8)

Guest Mathisen
Posted

bedre med 2 på 0,5 enn en på 1Farad!

Du kan forøvrig lese mer om dette på bilforumet.net ... under bilstereo selvfølgelig  :)

Posted

Har ikke montert noen enda..

Men det er som Mathisen sier, at jeg ville heller montert 2 stk på halvparten av størrelsen, enn en stor (altså heller 2 stk 0,5 F - enn 1 stk 1,0 F). Dette grunnet at de to små bruker mindre tid på å lades opp, og avgir strømmen mye raskere enn den store...

Til et 1300 W anlegg trenger man ikke mer enn 1 stk 1,0 F (eller 2 stk 0,5 F - alt etter hva man ønsker...), for vanlig bruk... Men strøm er, som du sier, alfa og omega, for at man skal ha bra lyd og ikke diskotek....

Posted

Fikk montert ny "kondis" i helgen, det ble bedre, men det blinker litt ennå, mistenker dårlig jording til "kondis", noen som har tips på om det går an å måle dårlig jording..??

Vil en måle motstand, eller spenningsfall over koblingen..??

Posted

Fikk montert ny "kondis" i helgen, det ble bedre, men det blinker litt ennå, mistenker dårlig jording til "kondis", noen som har tips på om det går an å måle dårlig jording..??

Vil en måle motstand, eller spenningsfall over koblingen..??

For å finne ut om kondis`en er dårlig jordet, må du måle flere punkter...

- ved batteriet

- ved forsterker

- ved kondis`n

Og som kameraten min sa - så må du finne fram Ohms lov...

Posted

Tenkte først å sjekke kablene både fra Dynamo, jording fra batteri og jording fra kondis.... det som er kluet er at det blinker litt, spenningen faller fra 14,1 til 12V ved litt bass.... :?

Det som kan være tilfelle da er, dårlig jording fra kondis, da klarer den ikke å "levere" nok strøm ved strømpeaker og spenningen faller pga at det er batteriet som må "dekke" alt, og pga indre motstand i batteri så går ikke dette....

Jeg skal se på det i løpet av uka, får koblet fra jord, se om jeg kan finne et mer egnet jordingspunkt, pusse dette godt rent og koble på, vil tro dette kanskje forsvinner da......

Noe jeg har glemt..??

Burde jeg kanskje bytte batteri-jord og feks kablene fra dynamo..??

Er litt usikker men, de fleste MB`er av litt størrelse har 90A dynamo..??, dette er vel plenty, eller hur..?

Posted

på min 200 A dynamo er det anbefalt minst 25 kvadrat mm kabel.. men kjører på med 50 kvadrat..

og dere gutter.. dere må gi dere at 2 stk 0.5 F er bedre enn en på 1 F.. det har egentlig INGENTING å si på den størrelsen der... man får jo kondensatorer på 10 20 50 100 F... dette kan jeg skjønne ikke gir samme effekt som en på 0,5-1 F... men forskjellen mellom 1 og 0,5 er lite.. bare ekstreme lydfolk bryr seg om dette.. vanlige folk hører jo ikke forskjell...

Frode: sikker på at du har koblet den rett da ? :D

Posted
Frode: sikker på at du har koblet den rett da ?

Spydige.....??... :banghead:

He, He..det e ikkje "rocket sience" vi driver med her, jeg bare lurte på hvordan en kan sjekke "dårlig" jord..... :P

Kodisen kobles mellom + (som kommer fra batteri og går videre til forsterker) og jord...bare så det er klart.... :lol:

Posted

jeg måler spenninstap ved pådrag/bass fra 13,8-14,1(som er normalt) og spenningen faller ned til 11,9 ved bass/pådrag så det sier seg nesten selv at det er noe feil baki der, skal sjekke nå til helgen så får vi se.....

En ting George, den 12" Rockforden får virkelig kjørt seg med den Kicker forsterkeren... 8)

Det spiller veldig bra, men trenger litt mer "midbass" fremme nå..... :lol:

Posted

jeg sendte deg en mail om midbass..

er godt å høre at høytaleren lever godt videre ;-)

ta å jord en annen plass å se om du får feil... eventuelt bare puss med sandpapir der du har jordet fra før.. helst lodde ledningen fast til kabelskoen for å sikkre best kontakt..

Posted

En ting George, den 12" Rockforden får virkelig kjørt seg med den Kicker forsterkeren... 8)

Det spiller veldig bra, men trenger litt mer "midbass" fremme nå..... :lol:

Ja, den spiller bra...? Jeg har en Kicker-forsterker til... Og et DOBBELT Kicker-frontsett (5 1/4")... Bare å si ifra! ;)  Gleder meg forøvrig til å høre virkningen av sub`n..