Guest Mathisen Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Skiftet radiatoren på min 88-230E W124 A igår og til min forundring var det så å si ingen olje i oljekjøleren!? Noen som vet hvordan dette fungerer? Sirkulerer bare oljen til kjølereren når den blir varm? Eller er dette grunnlag for alvorlig bekymring. Aytomaten girer greit, men lugger litt noen ganger. Quote
Tjærand Matre Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Så lenge du har korrekt oljenivå på peilepinnen til automaten så skal det være OK. Regner med at det er en sammenheng mellom trykk og varme eller noe sånt. Har hatt av radiatoren til min 300SE noen ganger, og det er aldri annet enn litt oljesøl inne kjøleren. Ikke renner det fra rørene når jeg skrur de av heller, den bare gulper litt og så er det stopp. Quote
Guest Mathisen Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 ok... håpet på et slikt svar .. takker og bukker Quote
bska Posted February 16, 2006 Posted February 16, 2006 Muligens står kjøleren på rediatoren høyere enn oljenivået i kassen. Slik er det hverfall om du har bilen stående oppjekket foran. Da renner ingenting ut. Quote
Arne Henriksen Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 Sirkulerer bare oljen til kjølereren når den blir varm?Næh... Den fungerer like mye som varmeveksler som oljekjøler, og olja sirkulerer hele tiden meg bekjent. Quote
Guest Mathisen Posted February 18, 2006 Posted February 18, 2006 Næh... Den fungerer like mye som varmeveksler som oljekjøler, og olja sirkulerer hele tiden meg bekjent. Forskjellen på en varmeveksler og en oljekjøler er? Quote
Frode Posted February 18, 2006 Posted February 18, 2006 Det er to sider av samme sak, kjært barn har mange navn etc.. Varmeveksler, radiator, kryssveksler, motstrømsveksler, medstrømsveksler, varmebatteri, kjølebatteri, luftveksler, vannveksler, roterende veksler, osv osv, alt er overføring av varme fra et medie til et annet, bare medie og måten det gjøres på er forskjellen.... Men tilbake til topic, det er nok slik Bernt skisserer, at oljen renner tilbake i kassen når "trykket" forsvinner, det er vel en form pumpe inni der som sirkulerer oljen rundt i systemet og når denne stopper så renner oljen tilbake og derfor er det lite og ingenting igjen i selve kjølebatteriet når dette demonteres.... Noen som har noe mer teknisk på trykk og sirkulasjon i automaten som kan bekrefte disse "teoriene"..... Quote
Recommended Posts