Jump to content

Ventiltikking

Recommended Posts

Guest Helge Berget
Posted

Har en 90 modell 300E-24 ventiler. Har i lengre tid vært plaget med tikking frem til den blir halvvarm. Har forsøkt ulike oljer og viskositeter samt tilsetninger uten nevneverdig forbedring. Er vel ikke noe annet å gjøre en å skifte løfterne...

Vil gjerne ha synspunkt på hvordan jeg kan slippe billigst mulig unna. Tenker da i forhold til deler og arbeid.

Guest Helge Berget
Posted

Ingen som har dette problemet eller har løst det? Bertel skulle ha 10 000 kr for jobb og deler, noe jeg synes er veldig mye...

Guest trondroald
Posted

Ingen som har dette problemet eller har løst det? Bertel skulle ha 10 000 kr for jobb og deler, noe jeg synes er veldig mye...

du kan jo sjekke priser på andre verksteder,samt bestille deler

fra f.eks auto trio.har aldri skiftet på 300-24 selv,men

det skal vell ikke være så veldig mye jobb.hvor mye er

arbeids penger av summen?

Guest Helge Berget
Posted

Bertel trodde at det ville ta ca fire timer så det skulle vel tilsi 4200 kr i arbeidspenger. Delene får jeg sikkert billigere andre steder... Visste ikke om Auto-Trio så takk for tipset!

Posted

Da kan du vel ikke noe annet enn å bytte løfterne, desverre.

Men først så ringer du rundt i nærområdet ditt, de fleste andre verkstedene gjør jobben for halve prisen.

Sjekk også prisen kun for jobben, så kjøper du selv delene fra Auto Trio, Hauk eller Mekonomen så slipper du også påslaget på delene.

Delenummer får du hos BOS, hvis du ikke har dataene på dette selv......

Håper dette hjalp deg...lykke til, kom tilbake med prisen du fikk og om du ble fornøyd etterpå..... kjekt å ha for flere med 24V.... 8)

Posted

Hvor mye er denne motoren gått da ?

Har ikke erfaring med tikking på disse men stiller meg litt undrene til problemet om den har gått mindre enn 250'km

Posted

Min tikker, men det er veldig lite på varm motor, min er gått 270`km....det er bare løfterne som er fulle i dritt, men det blir ikke 100% før en bytter disse desverre.... :?

Det er vel umulig å få det 100% tikkefritt når en legger øret nedpå toppen, men det tikker helt forferdelig et sekund eller to når jeg starter opp, det er akkurat det sekundet før jeg har oljetrykk så forsvinner det nesten helt.... :P

Tenkte å bytte mine snart, men da gjør eg det selv, med litt assistanse.... :P

Kan ikke være noe hokus pokus og vippe av kammene og legge nedi nye løftere, fikk et tips å pumpe inn litt olje før montering, har sikkert ikke noe å si men det tar kortere til da før de er "operative", har jeg hørt.... :lol:

tikking i oppstarten har vel du og Bernt...eller hur...??

skal bli morsomt å høre nå etter at toppen din er "overhalt" om all tikking er borte.... det går an å legge løfterne i "rensebad" eller ultralyd, er usikker på hvor mye en løfter egentlig koster så.....det spørs om det er noe vits....

Det var vel Kenneth som hadde gjort dette, kanskje han kan "opplyse" oss litt på dette punkt...??

Posted

Det er vel umulig å få det 100% tikkefritt når en legger øret nedpå toppen, men det tikker helt forferdelig et sekund eller to når jeg starter opp, det er akkurat det sekundet før jeg har oljetrykk så forsvinner det nesten helt.... :P

Akkurat det samme problemet som jeg har! Jeg venter til du har gjort det slik at du kan komme med noen glimrende tips til meg! :)

Posted

Fikk ikke du overhalt toppen for et par år siden..??

ble ikke løfterne byttet da..??

Av en eller annen idiotisk grunn byttet han bare 7 løftere...  :?

Det er faktisk 4 år og 65 000 km siden nå! Tiden går....